تغییرات مدیریتی در هر سازمان و نهادی امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است، اما تغییرات در هرمزگان دچار ابهامات و نگاه های سیاسی و سلیقه ای برخی افراد شده است.
کد خبر: ۸۴۷۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵ 08 May 2020

به گزارش خبرنگار «تابناک»؛ استان هرمزگان به عنوان یکی از استانهای مهم و تاثیرگذار کشور در 20 سال اخیر مورد توجه جدی تصمیم گیران کشوری قرار گرفت و به عنوان کانون اصلی توسعه و آبادانی مورد توجه است. در یک دهه اخیر سرعت توسعه شتاب زیادی گرفته است.
هرمزگان به دلیل دارا بودن جزایر و مناطق مهم استراتژیک در حوزه خلیج فارس و دریای عمان کانون مهم صادرات و واردات، ایجاد صنایع فولادی، آلومینیومی، نفتی و پتروشیمی است. طی سالهای اخیر رویکرد دولت به سمت استقرار صنایع مهم در کنار دریا رفته است.

نگاه رو به زوال بومی گرایی مانع توسعه و آبادانی/ تغییر مدیریتی امری اجتناب ناپذیر
تا پیش از اینکه شهرستان های پارسیان، جاسک، سیریک و بندرلنگه بر سر زبان ها باشد، بیشترین استقرار صنایع و بنادر مهم در شهر بندرعباس متمرکز شده بود. اما در یک دهه اخیر نگاهها به سمت شرق و غرب هرمزگان رفت و شاهد رونق مناطق ویژه در پارسیان و جاسک هستیم.
اما آنچه در این سالها مانع جدی بر سر راه توسعه قرار گرفته است شعار بومی گرایی برخی از جناح های سیاسی و افراد منفعت طلب است که با این راهبرد بتوانند سهمی از این صنایع و حجم عظیم چرخش مالی بدست بیاورند. استفاده از نیروهای بومی توانمند و پرورش این نیروها در کنار مدیران و نیروهای توانمند ملی امریست که قابل قبول و منطقی است، اما اینکه انحصار طلبی در میان باشد و با نگاه رو به زوال صرف بومی گرایی به موضوع انتصاب ها نگاه کنیم با توجه به عدم سابقه و تجربه کافی نیروهای بومی در حوزه های صنعتی نمی توانیم شاهد رشد و توسعه شتابان باشیم.
محمد آشوری تازیانی یکی از نمایندگان باسابقه و موثر استان هرمزگان طی دوره گذشته مجلس موضوع شایسته سالاری و انتصاب مدیران ماندگار را مطرح کرد، با این تفسیر که در کنار مدیران با تجربه و کارکشته ملی در حوزهای معاونت از نیروهای بومی در راستای افزایش تجربه استفاده شود تا در آینده به عنوان گزینه های مطرح مدیریتی مورد توجه قرار بگیرند.
حسین هاشمی تختی هم یکی دیگر از نمایندگان استان در مجلس هم توجه به بهره گیری از نیروهای ماندگار مورد تاکید قرار داده است و استفاده از کلماتی همچون بومی گرایی را مانع توسعه قلمداد کرده است.
در روزهای اخیر در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان پس از گذشته شش ماه از انتصاب یکی از مدیران بومی با توجه به نامه سازمان بازرسی استان مبنی بر اینکه سوابق مدیریتی این مدیر در حد حضور در سطح مدیرعاملی این منطقه نیست خواستار تغییر مدیریتی شد. موضوعی که به لحاظ بخشنامه ای و قانونی کامل صحیح و قابل تقدیر است. زیرا نشان از نظارت صحیح و قاطع دستگاههای نظارتی بر روند انتصابات و فرآیندهای مدیریتی است.
اما آنچه به شکل آزاردهنده ای در روزهای اخیر مشاهده شده است خلط مبحث این جابه جایی است و برخی خواسته یا ناخواسته بدون اطلاع از اصل موضوع با بیان مواردی همچون بومی یا غیربومی بودن مدیران، الحاق پارسیان به لامرد و غیره سعی در انحراف افکار از یک نظارت و بخشنامه کاملا قانونی شده اند و سعی دارند با القاء فشارهای غیرمتعارف از بالا به پایین این تغییر مدیریتی را خارج از چارچوب قوانین قلمداد کنند.
آنچه مسلم و قابل ذکر است، ورود یک دستگاها نظارتی به یک اشتباه در انتصاب مدیر نباید مورد اعتراض قرار بگیرد زمانی که یک نهاد نظارتی به وظیفه خود عمل کرده است.
اما فضای مجازی بدون چارچوب و نظارت به یک اهرم برای افراد سودجو جهت فشار به وزرا، استانداران و نمایندگان مجلس شده است و نکته قابل توجه اینکه اطلاعاتی که طی دو روز اخیر در فضای مجازی در خصوص برکناری این مدیر منطقه ویژه پارسیان منتشر شده است نشان از خط دهی های خاص از سوی این مدیر است.
نکته قابل ذکر دیگر آنکه اندک کارکنان منطقه ویژه پارسیان به جای کار سعی در دخالت در تصمیم گیری های نظارتی و دولتی شده اند، روندی که خارج از ضوابط کاری است و کارکنان نمی توانند با ایجاد فضای روانی سعی در جلوگیری از یک تغییر قانونی شوند. این نوع رفتارهای غیر معمول نشان از یک تحریک درون سازمانی است که در هیج سازمان و اداره دولتی سابقه نداشته است.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
کاظمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
متاسفم برای کارکنانی که سعی در کارشکنی تصمیم گیری کلان کشوری دارند. فقط کاش سؤال می‌فرمودید کشتی سیمان که از پارسیان به کویت بارگیری شد پولش کجاست و چرا کسی جواب گویی افکار عمومی نیست؟ آیا حیف و میل بیت‌المال را چه کسی پیگیری می‌کند؟ چرا آقای فدایی دولت با آن همه .... و مالی باید مجری طرح پروژه‌ی عظیمی مثل لامرد و پارسیان شود؟ چه دست‌های پنهانی پشت این انتصاب های مسئله دار هستند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
شایسته سالاری در انتصاب ها باید اولویت داشته باشد، اما بومی گزینی مساله ای است که در صورت وجود نیروی شایسته باید اولویت داشته باشد، چرا که یکی از دلایل محرومیت این استان به ویژه در شرق و غرب استان، عدم وجود نیروی ماندگار بومی است و همین طور عدم وجود افراد صاحب نفوذ در کشور
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار