بیش از۷۰ روز از نخستین روزی که ویروس کرونا وارد کشور شده گذشته است؛اما ترکش های آن هر روز که می گذرد ضرباتى سهمگینی بر پیکره اقتصاد و صنعت گردشگرى وارد می کند.
کد خبر: ۸۴۷۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 09 May 2020

تابناک فارس به نقل از ایلنا:کرونا در اولین گام ورودش به کشور، گردشگرى را هدف قرار داد و با برگزار نشــدن تور و نبــود هیچ پروازى، فعالان گردشگرى و راهنمایان تور در اســتان فارس به طور 100 درصدی بیکار و روانه خانه‌هایشان شدند.

بسیارى از کارشناســان، نوروز امسال را دوران سختى براى صنعت گردشــگرى ایران قلمداد کردند و بر این باورند زخم هایى که در چند مــاه اخیر بر تن صنعت گردشــگرى کشــور و به تبع آن اســتان فارس زده شد، به ســادگى و در کوتاه مدت درمان نخواهد شــد. کرونا اما جایــگاه راهنمایــان گردشــگرى را که پیش از این نیز مغفــول مانده بود را با بحران مواجه کرد.

راهنمایــانی که هیچگاه در صنعــت گردشــگرى و در چنیــن شــرایطى دیــده نمى‌شــوند و حالا بیش از 12 هزار راهنماى گردشگرى کشور بیکار و بدون درآمد مانده‌اند.

مشکلات حوزه گردشگری تا پایان سال ادامه دارد

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با اشاره به اینکه مشکلات حوزه گردشگری تا پایان سال ادامه دارد، می‌گوید: در صورتی که وضعیت کرونا در تمام کشور سفید شود مدت ها زمان طول می‌کشد تا امنیت و اعتماد به سفر از دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه به ایران انجام شود.

سهراب شرفی در گفت وگو با «ایلنا» با اشاره به اینکه در حال حاضر اراده‌ای برای حمایت از بخش گردشگری نمی‌بینم، می افزاید: اگرچه بیشتر اماکن گردشگری در این ایام تعطیل بود اما اکنون که برخی از این اماکن بازگشایی هم شده‌اند هیچ مسافری از آنها استقبال نکرده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در ادامه با اشاره به اینکه لغو پروازها باعث شده که رفت و آمد‌ها متوقف شود و در نهایت هم کسی از اقامتگاه‌های بومگردی استقبال نکند، ادامه می‌دهد:حوزه گردشگری و ورزشی در صدر صنوفی است که شیوع کرونا باعث شد تا ضرر زیادی به آنها وارد شود .

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس با اشاره اینکه مدیریت دولت در بخش گردشگری چندان رضایت بخش نیست، می‌افزاید: اگرچه حل بحران و مشکلات ناشی از ویروس کرونا در بخش گردشگری قابل مدیریت است اما متاسفانه هنوز اقدامات مناسبی برای حل بحران وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ اقدام و حرکتی در حوزه گردشگری که سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را امیدوار کند انجام نگرفته ، بیان می کند: بیش از 51 درصد اشتغال به حوزه گردشگری و ورزشی و خدماتی تعلق دارد و بیش از 80 الی 90 درصد بیکاران کنونی کشور به این دو صنف تعلق دارند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس هم با اشاره به اینکه قطعا در دوران پسا کرونا با بحران اقتصادی مواجه خواهیم شد می افزاید: 50 الی 60 درصد بودجه 99 بر پایه مالیات بسته شده است اما بنا به دلایل متعدد این بودجه محقق نخواهد شد و با کسری بودجه زیادی مواجه خواهیم شد.

آنطــور که ذبیح‌مند یکى از فعالان گردشــگرى در اســتان فــارس مــى‌گویــد: در حــال حاضــر طبق آمارهــا، حدود 1600 نفر راهنماى گردشــگرى با کارت در اســتان فــارس وجود دارد که حــدود 500 الى 600 نفــر این افراد فعالند و شــیوع کرونا باعث شــد تمامى آنها بیکار شوند.

رحمــت االله ذبیح مند به حجم گســترده ارتباط و اتفاقاتى که در بسیارى از حوزه هــا در دنیا وجود دارد، اشاره می‌کند و می افزاید: کرونا باعث شــد آژانس‌هاى گردشــگرى یک بازنگرى در بخش پکیج‌هاى مسافران ایجاد کنند و بى‌شک در دوران پسا کرونا شاهد تغییراتى در طرح‌هاى گردشگرى هستیم، به طورى که گردشــگرى در این دوران به سمت خانوادگى هدایت مى شود.

ایــن فعال گردشــگرى مــى افزاید: بعد از شرایط کنونی راهنمایان تور به این نتیجه رسیده‌اند که در زنجیره گردشگرى جایگاه قانونــى ندارند و هیچ بیمه، وام و بســته حمایتى به این افراد تعلق نمى گیرد و به طور کلی در ســازمان‌ها رســمیت ندارند.

ذبیح مند شــرایط گردشــگرى و راهنمایــان تور را طی یک الى دو ســال آینده مناســب و جذاب نمی بیند و می گوید: با توجه به اینکه در دوران پســا کرونا حجم بسیارى از سفرهاى گروهى کاهش می‌یابد، بنابراین شــاهد ریزش در بخش راهنمایان گردشگرى خواهیم بود که این مهم سبب مى شود نارضایتى شغلى زیادى ایجاد شود.

تعدیل نیرو در دفاتر خدمات گردشـگرى و مسافرتى فارس

رئیــس هیئت مدیره انجمــن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اســتان فارس هم می گوید: در شرایط کنونی بیشتر دفاتر خدمات مســافرتى گردشــگرى فارس، نیروهایشــان را تعدیــل کرده اند و منتظر دوران پسا کرونا هستند.

محمــود فخرى  با بیان اینکه رونق دفاتر گردشگرى باعث مى شــود تا رونق در حمل و نقل هوایى، زمینى، ریلى و .... هم باز گردد، مــى افزاید: در حال حاضر تمام دفاتر گردشــگرى فارس تعطیل هستند و باید دید چه زمانی شرایط برای بازگشت فراهم می شود.

وى خاطر نشــان مى کند: اگرچه در حال حاضر مقرر شــده دولت به ازاى حفظ نیروها مبلغ وام 12 میلیون تومان با بهــره 12 درصدی به کارفرمایان بپردازد اما این اتفاق هیچ رونقى در دفاتر گردشــگرى ایجاد نمــى‌کند و این یک تصمیم غیر اصولى و غیر تخصصى در حوزه گردشــگرى به شمار مى رود.

 

یکی از راهنمایان تور در شیراز هم از وضع بد زندگی فعالان این بخش گلایه می‌کند و می گوید: در حال حاضر وضعیت کار راهنمایان گردشگری به دلیل شیوع کرونا و بیکاری سخت و سخت‌تر شده است و درآمدمان به صفر رسیده است.

اردلان در گفت و گو با «ایلنا» ادامه می دهد: در شرایط فعلی برای گذران زندگی از پس انداز‌هایی که از قبل داشتیم استفاده می کنیم و به ناچار مجبوریم مبلغی را از خانواده قرض بگیریم.

وی با بیان اینکه نداشتن بیمه هم از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم ، می افزاید: نداشتن بیمه و استفاده از مزایا این بخش هم بر مشکلات مان افزوده است؛ دولت هم حمایتی از ما نمی کند و تنها به وعده ها اکتفا کرده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار