در اطلاعیه‌ای از سوی نیروی دریایی ارتش اعلام شد؛
«عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند. تعداد شهدای این حادثه ۱۹ تن بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵ نفر است که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند...
کد خبر: ۸۴۸۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲ 11 May 2020

تشریح جزئیات حادثه شناور کنارک؛ 19 شهید و 15 مجروح

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش چگونگی بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار را تشریح کرد.

به گزارش «تابناک»، روابط عمومی نیروی دریایی ارتش اعلام کرد: «عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.

پس از این حادثه تیم های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند.

گفتنی است نیرو های مستقر در شناور مذکور رشادت مثال زدنی در نجات جان همرزمان خود به خرج دادند.

تعداد شهدای این حادثه ۱۹ تن بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵ نفر است که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند.

بر اساس این گزارش شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است.

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این شناور، بر آمادگی دفاعی و روحیه شهادت طلبی کارکنان غیور دریایی ارتش تأکید و عنوان کرده است، انتظار می ‌رود تا بررسی دقیق تیم های کارشناسی حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود.»

خبرهای اولیه درباره حادثه ناوچه کنارک

ساعت 3.35 بامداد امروز، «تابناک» در خبری نوشت: بر اساس گزارش‌های تایید نشده، پیش از ظهر روز گذشته (یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۹۹) مانوری دریایی توسط کشورمان در دریای عمان برگزار شده که به وقوع خطایی مرگبار منجر شده است.

آن گونه که خبر می‌رسد، در بخشی از این مانور که در نزدیکی بندر جاسک و با حضور برخی یگان‌های دریایی کشورمان برگزار می‌شده، ناوچه «کنارک» به اشتباه مورد هدف موشکی قرار می‌گیرد که ناو جماران به نیت نشانه روی هدفی دیگر شلیک کرده است.  

بر اساس این گزارش‌های تایید نشده، بر اثر این شلیک موشکی، جمعی از خدمه ناوچه کنارک به شهادت نایل آمده و برخی مجروح شده اند. 

مشخصات فنی ناوچه کنارک

گفتنی است، کنارک ناوچه موشک‌انداز کلاس هندیجان با کد ۱۴۰۳ است که از سال ۱۹۸۸ در خدمت است. این ناوچه در آخرین به‌روز رسانی خود در مهر ۱۳۹۷ مجددا به نیروی دریایی ارتش پیوست. ناوچه‌های کلاس هندیجان به دو لانچر دوتایی موشک نور تجهیز شده‌اند. از قابلیت و توانایی کلاس هندیجان می‌توان به مین‌ریزی و حمل آب با ظرفیت ۴۰ تن و پذیرش بار تا سقف ۴۰ تن بر روی عرشه اشاره کرد.

شناورهای کلاس "هندیجان" دارای ۴۷ متر طول و ۸.۵ متر عرض و آبخور ۲.۹ متری هستند. این شناورها ساخت هلند و کارخانه کشتی‌سازی damen هستند.

اولین تصاویر از ناوچه سانحه دیده کنارک

ساعاتی پس از اعلام خبر سانحه ناوچه کنارک که اعلام شده در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی دچار حادثه شده، تصاویر اولیه این شناور منتشر شد.

 
 
اسامی شهدای حادثه شناور کنارک اعلام شد

اسامی شهدای عالی مقام نیروی دریایی ارتش در حادثه شناور پشتیبانی کنارک به شرح زیر است:

۱شهید ناوبان دوم الکترونیک جعفر کوهی
۲شهید ناوبان دوم عرشه اسماعیل‌پور خسرو
۳شهید ناوبان دوم مکانیک مصطفی پویانفر
۴شهید ناوبان سوم برق مهدی رازی
۵شهید استوار عرشه حسین سپهری اهرمی
۶شهید ناو استوار عرشه عادل قاسم زاده
۷شهید ناو استوار دوم برق سید منصور موسوی نژاد
۸شهید ناو استوار دوم مکانیک سعید یار احمدی
۹شهید ناو استوار دوم عرشه های سید حامد جعفری
۱۰شهید مهناوی یکم برق مهدی هاشمی خواه
۱۱شهید مهناوی یکم مکانیک آرش پاکدل
۱۲شهید کارمند آشپزخانه محمد ابراهیم کاظمی
۱۳شهید سرباز وظیفه فخرالدین فلک نازی
۱۴شهید ناو استوار یکم تفنگدار سید مرتضی خادمی حسینی
۱۵شهید مهناوی یکم تفنگدار رضا دهقانی
۱۶شهید مهناوی یکم تفنگدار محمد افشون فر
۱۷شهید غواص محمد اردنی
۱۸شهید جوشکار آرمان سرحدی
۱۹شهید استوار برق محمد صیادی

پيام سرلشكر موسوي درپی شهادت تعدادي از دريادلان نيروي ارتش

فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران در پي شهادت تعدادي از دريادلان نيروي دريايي ارتش در حادثه ناو كنارك پيامي صادر كرد.

به گزارش روابط عمومي ارتش، متن پيام بدين شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحيم

ولَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

پوشیدن خلعت شهادت آرزوی رزمندگان مومنی است که صادقانه و جان برکف، زندگی خود را وقف دفاع از آرمان ها و حدود و ثغور کشور نموده اند.

 وصول به این مطلوب اگرچه برای شهیدان شیرین و گواراست، برای بازماندگان تلخ و جانکاه است و فراغ آنها جز به لطف خداوند رحمان و رحیم جبران نمی شود.

 شهادت جمعی از رزمندگان سپیدپوش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، خانواده معظم شهدا و همه همرزمان عزیزم تبریک و  تسلیت عرض می کنم.

از درگاه خداوند بزرگ برای آن عزیزان که اینک در جوار رحمت پروردگار آرام گرفته اند، علو درجات و برای خانواده معظم آنها صبر و اجر مسئلت می نمایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار