مدیرکل انتقال خون خوزستان:
مدیرکل انتقال خون خوزستان با بیان اینکه مبتلایان به کویید- ۱۹ که یک ماه از بهبودی کامل آن‌ها سپری شده، می‌توانند برای اهدای پلاسما اقدام کنند، گفت: در پلاسمای خون بهبودیافتگان، سپر دفاعی در برابر ویروس کرونا وجود دارد و با تزریق این پلاسما به بیماران بدحال، ایمنی آن‌ها تقویت می‌شود.
کد خبر: ۸۴۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶ 12 May 2020

دکتر عبدالعزیز فقهی با اشاره به راه‌اندازی پویش "شکرانه سلامت"، و اهدای پلاسما از سوی بهبودیافتگان بیماری برای دریافت پادتن ویروس کرونا اظهار کرد: در حال حاضر درمان مشخصی برای بیماری کووید- ۱۹، وجود ندارد ولی اگر فردی به این بیماری مبتلا شود و یک ماه از بهبودی کامل وی سپری شده باشد، به شکرانه بازیابی سلامتی‌ و کمک به نجات جان دیگر همنوعان، می‌تواند برای اهدای پلاسمای خون خود و کمک به درمان دیگر بیماران اقدام کند.

وی افزود: در پلاسمای خون بیماران بهبودیافته، سپر دفاعی در برابر ویروس کرونا وجود دارد و با تزریق این پلاسما به بیماران بدحال، ایمنی آن‌ها تقویت می‌شود.

مدیرکل انتقال خون خوزستان با اشاره به مراحل اهدای پلاسمای بهبودیافتگان بیماری کووید- ۱۹، گفت: این افراد پس از مراجعه به مراکز اهدای پلاسمای سازمان انتقال خون، پذیرش و به اتاق پزشک راهنمایی می‌شوند و پس از مصاحبه و معاینه، چنانچه مطابق دستورالعمل‌های موجود، واجد شرایط اهدای پلاسما باشند به سالن اهدای پلاسما هدایت می‌شوند و سپس یک نمونه خون از آن‌ها گرفته می‌شود.

فقهی افزود: روی این نمونه خون تمام آزمایش‌های غربالگری شامل آزمایش‌های بیماری‌های هپاتیت B و C، سیفلیس و ایدز انجام می‌شود و علاوه بر آن، میزان پادتن خون نیز تعیین می‌شود. در صورت کافی نبودن میزان پادتن که همان سپر دفاعی در برابر ویروس کرونا است، ادامه فرآیند متوقف می‌شود.

وی بیان کرد: این فرآیند، در محیطی بهداشتی انجام می‌شود و پس از استریل کردن بازو، سوزن وارد رگ شده و خون وارد دستگاهی می‌شود و پلاسما از خون جدا و بقیه اجزای خون از طریق همان رگ به بدن، باز می‌گردد.

مدیرکل انتقال خون خوزستان با اشاره به نکاتی که باید قبل و بعد از اهدای پلاسما مورد توجه قرار بگیرد، گفت: اهداکنندگان باید شب قبل از اهدای پلاسما حمام کنند. از مصرف مایعات الکلی باید پرهیز شود و از ۲۴ ساعت قبل از اهدا نیز تخم مرغ و غذای چرب میل نشود. پس از اهدا نیز ۱۵ دقیقه استراحت لازم است. نوشیدنی و خوراکی‌هایی در اختیار اهداکنندگان قرار می‌گیرد که باید میل شود و تا چهار ساعت نیز به پوشش روی محل سوزن دست نزنند.

وی افزود: بعد از اهدا باید مایعات بیشتری نوشیده شود که ترجیحا چای و قهوه نباشد. اهداکنندگان پلاسما باید دست‌کم یک ساعت از کشیدن سیگار خودداری کنند و تا چهار ساعت بار سنگین حمل نکنند و روزی آرام را سپری کنند.

فقهی گفت: اهدای پلاسما عارضه خاصی به همراه ندارد. تنها در برخی افراد ممکن است خون مردگی محل سوزن، سرگیجه اندک، مور مور شدن صورت یا نوک انگشتان و واکنش حساسیتی روی دهد. با این وجود اهداکنندگان می‌توانند در هر مرحله‌ای از ادامه همکاری با ما منصرف شوند اما فراموش نکنند که دل‌های نگران بسیاری چشم انتظار همراهی آن‌ها است.

وی بیان کرد: در صورتی که سطح پادتن در خون این افراد در حدی باشد که بتواند در مبتلایان تأثیر درمانی داشته باشد، ماهانه یک بار می‌توانند برای اهدای پلاسما مراجعه کنند. مرکز اهدای پلاسما در استان خوزستان در اهواز،‌ امانیه،‌ جنب بیمارستان رازی مستقر است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار