نتایج آخرین تحقیقات در آمریکا مشخص کرده، ممکن است افراد مبتلابه سرطان با خطر بیشتری برای ابتلا به ویروس کووید۱۹ روبه‌رو باشند.
کد خبر: ۸۴۹۲۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴ 19 May 2020

بنابر اعلام سبک زندگی، این خطرات شامل ضعف سیستم ایمنی بدن و احتمال بالای ابتلا به کرونا در این نوع بیماران و همچنین فضای آلوده محیط‌های درمانی است. در این گزارش توصیه‌های کاربردی مهمی به بیماران سرطانی شده است که در دوران اپیدمی کرونا چگونه سلامتی خود را حفظ کنند.

اگر عفونت ویروس «سارس کوو ۲» در فردی موجب بیماری کووید ۱۹ یا همان کرونا شود، احتمالاً علائم آن در صورت ابتلای فرد به سرطان‌ها ازجمله سرطان سینه شدیدتر خواهد بود. علاوه بر این، واکنش به بیماری همه‌گیر می‌تواند به تأخیر در درمان و غربالگری سرطان بیانجامد. ما در این مقاله خطرات بیشتری را که ممکن است در اثر کووید ۱۹ برای مبتلایان به سرطان سینه پیش آید بررسی می‌کنیم و روش‌های مدیریت این خطرات را نیز شرح خواهیم داد.

اگر می‌خواهید از آخرین نتایج تحقیقات آگاهی یابید و اطلاعات کاملی درباره سرطان سینه داشته باشید، روی لینک زیر کلیک کنید:

سرطان سینه؛ نشانه‌ها، مراحل، علل، عوامل خطر، انواع، تشخیص و درمان

آسیب‌پذیری بیماران سرطانی به ویروس کرونا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) در گزارش‌های خود اشاره‌کرده‌ است فرآیند درمان سرطان می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند. به‌این‌ترتیب ممکن است آسیب‌پذیری فرد به عفونت‌ها ازجمله عفونت «سارس کوو ۲» که ویروس عامل کووید ۱۹ است، افزایش یابد.

شیمی‌درمانی، درمان‌های هدفمند، ایمنی‌درمانی (ایمونوتراپی) و پرتودرمانی می‌توانند به‌طور خاص موجب تضعیف سیستم ایمنی شوند. باوجوداین، در بیشتر افراد سیستم ایمنی چند ماه پس از پایان این درمان‌ها بهبود می‌یابد. این ممکن است بدان معنی باشد که افزایش خطر ابتلا به عفونت فقط بر افرادی تأثیر می‌گذارد که در حال حاضر تحت درمان سرطان هستند یا درمان آن‌ها تازگی به پایان رسیده است.

همچنین افراد مبتلابه سرطان ازجمله سرطان سینه که برای دریافت مراقبت‌های لازم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند با خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت عامل کووید ۱۹ مواجه‌اند. دلیل این افزایش خطر احتمال تماس بیشتر با مبتلایان به این عفونت در بیمارستان و مراکز درمانی است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) دریکی از گزارش‌های خود در مورد اثرات کروناویروس، نرخ مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری را در میان مبتلایان به انواع سرطان ۷.۶ درصد ذکر کرده است. نویسندگان این گزارش همچنین خاطرنشان کرده‌اند که بیماران بالای شصت سال با بیشترین میزان خطر مرگ روبه‌رو هستند.

گفتنی است، اطلاعات دقیق در این زمینه بسیار محدود است. ازآنجاکه کووید ۱۹ به‌تازگی ظهور کرده، پژوهشگران هنوز تأثیر آن را بر مبتلایان به سرطان سینه، به‌طور جامع، بررسی نکرده‌اند.

اگر به دنبال آخرین اخبار و مطالب دقیق پزشکی هستید به بخش پزشکی پایگاه سبک زندگی مراجعه کنید.

سایر موارد افزایش خطر کرونا برای مبتلایان به سرطان

اگر فرد تحت درمان سرطان سینه قرار داشته یا انجام روند این درمان روی او اخیراً به پایان رسیده باشد، احتمالاً با خطر بیشتری درزمینهٔ ابتلا به ویروس «سارس کوو ۲» (عامل کووید ۱۹) روبه‌رو خواهد بود. در ادامه به توضیح سایر روش‌های افزایش خطرات مرتبط با کرونا ویروس جدید در اثر سرطان سینه خواهیم پرداخت.

وخیم شدن علائم کووید۱۹: اگر سیستم ایمنی فرد به دلایل مختلف مثلاً به دلیل درمان سرطان ضعیف شده باشد در صورت ابتلا به بیماری کووید۱۹ احتمالاً علائم شدیدتری را تجربه خواهد کرد. به‌خصوص، ازآنجایی‌که کرونا یک بیماری تنفسی است احتمال این خطر در افراد مبتلابه این سرطان که بیماری به ریه‌هایشان گسترش‌یافته است بیشتر خواهد بود.

تأخیر در انجام جراحی و غربالگری یا لغو شدن آن‌ها: در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دیگر توصیه کرده‌اند که عمل‌های جراحی‌ انتخابی ازجمله برخی از جراحی‌های سرطان به تأخیر بیفتند.

پزشکان و سایر ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی-درمانی در معرض مواجهه بسیار بالا با ویروس «سارس کوو ۲» قرار دارند. مراجعه به مطب پزشک، کلینیک یا بیمارستان می‌تواند خطرناک باشد، به‌ویژه برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند.

 نگرانی‌های مربوط به داروهای تجویزی و افزایش انزوا و تنهایی: در شرایطی که ویروس کرونا گسترش‌یافته و شمار زیادی از افراد جامعه را مبتلا کرده، ممکن است برخی از افراد در تهیه نسخه‌ مجدد داروهای خود با مشکلاتی روبه‌رو شوند. «آنجلا راسموسن» ویروس‌شناس دانشگاه کلمبیا می‌گوید که ظاهراً شیوع کووید۱۹ موجب اختلال در زنجیره تأمین داروها و مواد اولیه برای آن‌ها شده است.

پیشنهاد به تعویق انداختن جراحی‌ها در زمان کرونا

کالج جراحان آمریکا توصیه می‌کند در طول شیوع کووید۱۹ جراحی‌های انتخابی به تأخیر بیفتند. پزشکان باید مزایای عمل جراحی را به خطرات بستری کردن بیمار در طول شیوع یک بیماری همه‌گیر بسنجند. همچنین، افراد مبتلابه سرطان سینه باید درباره تأخیر احتمالی درمان با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی درمانی خود گفت‌وگو کنند.

ارائه خدمات پزشکی از راه دور به طریق تلفنی و یا آنلاین، می‌تواند گزینه خوبی برای مراقبت‌های غیر اضطراری و پیگیری‌های معمول به‌حساب آید. معمولاً ارزیابی علائم جدید، سؤال کردن و هماهنگی مراقبت‌ها به‌صورت آنلاین یا تلفنی امکان‌پذیر است. از ارائه‌دهندگان خدمات مراقبت‌های بهداشتی درمانی سؤال کنید که آیا می‌توانند قرارهای مراجعه معمول را از راه دور ادامه دهند یا نه.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

افراد مبتلابه سرطان باید در مورد تأثیر ویروس عامل کرونا بر سلامتی خود با اعضای تیم مراقبت‌های بهداشتی درمانی‌شان گفت‌وگو کنند. از آن‌ها بپرسید که در چه شرایطی مراجعه به مرکز اورژانس توصیه می‌شود و درباره راهبردهای کاهش احتمال ابتلا به بیماری نیز پرس‌وجو کنید. همچنین ممکن است لازم باشد برخی از مبتلایان به سرطان در مورد خطرات و مزایای احتمالی درمان‌های ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن سؤالاتی داشته باشند.

در همین حال، در صورت بروز هر یک از مسائل زیر با پزشک تماس بگیرید:

علائم عفونت مانند تب یا سرفه مداوم

تنفس دشوار، درد قفسه سینه یا تنگی نفس

بدتر شدن علائم سرطان

نکته: این تنها یک مقاله خبری است و افراد مبتلابه سرطان حتماً باید برای دریافت راهنمایی‌های خاص با متخصص سرطان خود مشورت کنند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کرونا ویروس ، سرطان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار