صنعت حفاری پیش از انقلاب اسلامی در دست بیگانگان بود، اما امروز اراده و پشتکار ایرانی این حرفه را به خودکفایی رساند.
کد خبر: ۸۴۹۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸ 13 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: شاید کارکنان خارجی بخش نفت ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی و ترک کشورمان هرگز گمان هم نمی کردند که رفتن آنان بدون بازگشت باشد. تا پیش از انقلاب اسلامی اکتشاف نفت و گاز بر عهده پیمانکاران خارجی بود. بعد از انقلاب تمامی شرکت‌های خارجی دست از کار کشیدند. صنعت حفاری یا همان صنعتی که از طریق آن به کندو کاو زمین برای پیدا شدن میادین نفتی و گازی پرداخته می شود، زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران است و علی رغم ملی شدن نفت در سال ۱۳۲۹ خورشیدی، به دلیل اهمیت استراتژیک همچنان در دست استعمارگران باقی ماند.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

۴۶ شرکت حفاری خارجی، عمدتا آمریکایی و اروپایی صنعت حفاری ایران را در دست داشتند و ایرانیان را تنها در بخش‌های پایین دستی و کارگری، شریک خود می‌دانستند. سال ۱۳۵۸ همین کارگران که طعم تلخ استعمار و «زیر دستی» بودن را چشیده بودند، تجمع کرده و خواهان تشکیل یک شرکت حفاری ایرانی شدند.

پس از حضور کارگران در محضر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ایشان دستور رسیدگی مسئله را به دولت وقت صادر کردند. سرانجام نخستین نهاد صنعتی ایران با نام شرکت ملی حفاری ایران بنا شد. صنعت حفاری هر چند در ظاهر فرستادن مته‌ای به درون زمین است، اما اصل ماجرا اقدامی پیچیده، همراه با پشتکار و اراده کارگر ایرانی است.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

۵۰ درصد از کارکنان مرخصی هستند

سید عبدالله موسوی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در ۱۲ ماهه سال ۹۸، اقدامات زیادی در زمینه‌های عملیاتی و مسئولیت‌های اجتماعی در شرکت ملی حفاری ایران انجام شد، که در بخش عملیات و خدمات ویژه حدود ۱۶۴ هزار متر حفاری صورت گرفت ، در این حفاری ها، ۱۱۵ حلقه چاه تعمیری، وُرکُوِر و دولپمنت راه اندازی گردید که به نوبه خود قدمی بسیار عالی در این شرکت محسوب می‌شود.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

او در تشریح مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی حفاری ایران بیان داشت: در سال ۹۸ که با سیلاب آغاز شد و با وقوع بحران کرونا به پایان رسید، در هر ۲ حادثه سخت، این شرکت مشارکت بسیار ارزشمندی را نشان داد که از جمله آن می‌توان به نصب سیل بندها، ارائه خدمات پزشکی، تامین پمپ تراک‌ها به منظور رفع فاضلاب، برآمدگی‌ها و آبرفت‌های تشکیل شده در سطح اهواز و شهرستان کارون اشاره کرد.

موسوی اظهار کرد: در زمینه مقابله با ویروس کرونا، خدمات بسیار مطلوبی از طریق بخش‌های مختلف شرکت ملی حفاری ارائه گردید و با همکاری بخش خدمات، روابط عمومی، حراست و همچنین خدمات پزشکی اقدام به تهیه مواد شوینده و ضدعفونی کننده و توزیع بین کارگران و کارکنان مستقر در دکل‌های حفاری کردند.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

این مقام مسئول ادامه داد: به منظور جلوگیری از سرایت ویروس کرونا و لطمه به ساختار شرکت ملی حفاری ایران، حدود ۵۰ درصد از کارکنان را مرخصی دادیم تا بتوانند در خانه بمانند، البته واریز حقوق‌ها و دستمزد‌ها نیز پابرجاست و خللی در این زمینه بوجود نیامده است.

برنامه های وزارت نفت در دستور کار است

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اذعان داشت: علیرغم وجود ویروس کرونا، حفاری چاه‌ها تعطیل نشد و در ۲۰ روز ابتدایی سال ۹۹، تعداد ۱۰ حلقه چاه تکمیل شد، ضمن اینکه عملیات حفاری با شدت و حدت همچنان ادامه دارد و همگام با شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» نامگذاری شده، همچون سال‌های گذشته در قرارداد‌های ۲۸ مخرن حضوری فعال خواهیم داشت.

او تصریح کرد:همچنین با بسیاری از شرکت‌های خصوصی حفاری، موافقت نامه و مشارکت نامه منعقد شده، ضمن اینکه حضور در قرارداد‌های‌ای پی دی در دستورکار است. همچنین کنترل درآمد و هزینه نیز از پارسال آغاز شد و ادامه خواهد داشت که هدف این برنامه منطقی کردن درآمد‌ها و هزینه‌های شرکت است.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

او کسب سرتیفیکیت حرفه‌ای برای کارکنان عملیاتی را از جمله اقدامات شرکت ملی حفاری عنوان کرد و افزود: تلاش می‌کنیم با انجام اقدامات گوناگون، ۷ صنعت حفاری ایران را حفظ نماییم، ضمن اینکه اجرای دستورالعمل‌ها و برنامه‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در دستورکار است.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آورده به شرکت ملی حفاری ایران

سید عبدالله موسوی بیان کرد: در اسفندماه سال ۹۸، علیرغم وجود تحریم‌ها و مشکلات مالی، بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آورده به شرکت ملی حفاری ایران براساس وصول مطالبات و عملکرد دکل‌ها شاهد بودیم که بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ به پیمانکاران استانی، داخلی، خارج از استان، سازندگان، تامین کنندگان تجهیزات و کالاها، پیمان‌های قضایی و همچنین بخشی از مطالبات قبلی پرداخت شد.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

به گفته این مقام مسئول، در بخش مزایای کارکنان شرکت ملی حفاری و معوقات آنها، نفت کارت‌ها تحویل داده شد و همچنین بدهی‌های صندوق بازنشستگی و بهداشت و درمان پرداخت گردید که همه این موارد با تلاش همکاران تحقق یافت و مطالبات قبلی از شرکت‌های طرف قرارداد وصول شد.

موسوی در پایان گفت: امیدواریم  طی امسال، همچون پارسال شرکتی موثر، تاثیرگذار همراه با رعایت الزامات HSE کار‌های در دست اقدام را به انجام برسانیم و ان شاءالله هیچگونه حادثه‌ای برای نیرو‌های انسانی و دکل‌های حفاری رخ ندهد تا بتوانیم شعار سال را به نحو احسن محقق نماییم.

حفاری در عمق یکهزار و ۹۸۰ متر

عبدالهادی اشراقی، رئیس دستگاه ۸۰ فتح با اشاره به حفاری و تکمیل ۱۱۵ حلقه چاه به وسیله شرکت ملی حفاری ایران در سال ۹۸  گفت: طی این عملیات‌ها ۲ میدان کشف شد که یکی میدان گازی ارم در استان فارس و دیگری میدان نفتی نام آواران در خوزستان بوده است.

او افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا و با تصمیم ریاست شرکت، نیرو‌ها تقلیل یافتند، اما کار با همان پشتکار و اراده در حال انجام است.

اشراقی بیان داشت: حفاری در عمق یکهزار و ۹۸۰ متری صورت می‌گیرد، دکل ۸۰ فتح دستگاه توسعه‌ای است که صفر تا صد کار را انجام داده تا به هدف نهایی یا بهره برداری از مخزن برسد. انتظار می‌رود کندوکاو در این مکان تا ۱۲۰ روز به درازا بکشد.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

اقدامات بهداشتی برای حفظ سلامتی کارگران در اوضاع کرونایی

محمود نجفی، پزشک شرکت ملی حفاری ایران با اطمینان از این مسئله که اقدامات برای پیشگیری از کرونا در دستگاه ۸۰ فتح در حال انجام است، گفت: افرادی که برای ماموریت یا کارکنان به این مکان مراجعه می‌کنند، کلیه اقدامات بهداشتی صورت می‌گیرد و تا زمانی که نیرو‌ها در اینجا مشغول به کار هستند وجود پزشک نیاز است.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

پیشتر خبری مبنی بر دستور وزارت نفت برای ترخیص ۲۰ دکل حفاری و بیکاری ۱۰ هزار کارگر شرکت ملی حفاری جنجال زیادی به پا کرده بود. اما وزارت نفت هرگونه خبری تحت این عنواین را تکذیب کرد و از ادامه روند کار و همچنین پرداخت به موقع دستمزد‌ها به کارکنان خبر داد. شرکت ملی حفاری ایران نیز در واکنش به پخش این خبر در برخی رسانه‌ها بیکاری کارگران را «دروغ و کذب محض» خوانده و این مسئله را تنها پایان یک پروژه و آغاز پروژه‌ای دیگر عنوان کرد.

حالا آنچه مشخص است، ادامه فعالیت و حفاری حتی با شرایط کرونایی است که کارگران به عشق میهن خود و برای خودکفایی و بریدن از خارجی با پشتکار و اراده ایرانی برای سربلندی کشور خود تلاش می‌کنند.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

گزارش از ساسان ناصری زاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار