استاندار خبر داد:
استاندار خوزستان با بیان اینکه اگر چه موارد بستری بیماران مبتلا به کرونا افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته اما نسبت به موارد سرپایی، میزان بسیار کمتری دارد، گفت: موارد بستری کروناویروس در خوزستان ۶۰ درصد افزایش یافته در حالی که تعداد موارد سرپایی حدود سه برابر افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۵۰۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳ 15 May 2020

غلامرضا شریعتی در خصوص آخرین وضعیت مقابله با کرونا در خوزستان، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از دلایل افزایش تعداد بیماران مبتلا به کروناویروس در خوزستان، به بیماریابی قوی‌تر ما برمی‌گردد. تعداد آزمایشگاه‌های کروناویروس خوزستان به پنج آزمایشگاه رسیده و در آینده نزدیک این تعداد به هفت آزمایشگاه افزایش می‌یابد.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته بیش از یک هزار و ۲۷۵ آزمایش انجام داده‌ایم و در حال تلاش هستیم که این تعداد آزمایش، به یک هزار و ۵۰۰ نمونه برسد بنابراین با افزایش نمونه‌گیری‌ها و تقویت بیماریابی، بیماران بیشتری نیز شناسایی می‌شوند.

استاندار خوزستان گفت: عمده بیماران مبتلا به کروناویروس در خوزستان سرپایی هستند و قرنطینه خانگی می‌شوند؛ اگر چه موارد بستری، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته اما نسبت به موارد سرپایی، میزان بسیار کمتری دارند.

وی افزود: موارد بستری کروناویروس در خوزستان ۶۰ درصد افزایش یافته در حالی که تعداد موارد سرپایی حدود سه برابر افزایش یافته است. تشخیص زودهنگام بیماران سرپایی و قطع زنجیره انتقال، نقطه مثبتی است.

شریعتی بیان کرد: برخی از مردم، کمتر فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده‌اند. مردم فکر کردند بیماری تمام شده است و این مساله، باعث شده که بیماری گسترش یابد اما با تمهیدات اندیشیده شده از چند روز قبل، با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در شهرهای قرمز و با اعمال محدودیت در رفت و آمدها، امیدواریم این شرایط کنترل شود و این مساله کاهش یابد.

وی افزود: تاکید می‌کنم که اوضاع در حوزه بهداشت و درمان تحت کنترل است؛ مسئولین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خوزستان با محوریت ریاست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اوضاع را تحت کنترل و رصد دارند و هیچ کمبودی از بابت کیت‌های آزمایشی، تخت‌های بیمارستانی، بخش‌ها و تخت‌های ویژه و دارو نداریم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اوضاع کاملا رصد می‌شود. ظرفیت‌سازی جدید انجام شده است و بیماران در بیمارستان‌های مختلف توزیع می‌شوند تا ظرفیت هیچ بیمارستانی به مرحله اشباع نرسد.

وی بیان کرد: تمام تلاش بر این است که نگذاریم بیماری به پیک برسد و این روند طولانی شود و در این امر، موفق شده‌ایم. میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز کنترل شده است و مشکلی از این بابت نداریم.

استاندار خوزستان با اشاره به تعیین نماینده وزیر بهداشت در خوزستان برای نظارت بر امور اجرایی مقابله با کرونا عنوان کرد: وزیر بهداشت در همه استان‌ها نماینده‌ای تعیین کرده است تا نظارت و گزارش‌دهی به وی انجام شود اما مسئولیت امر در بهداشت و درمان، متوجه روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خوزستان است و همچنان مسئولیت و پاسخگویی با آنها است. ما هم اعتماد کامل به مدیریت و عملکردشان داریم و خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: عملکرد موفق آنها بوده که باعث شده بیماری کنترل شود و مرگ و میر کاهش یابد و تا حد امکان نگذارند منحنی به گونه‌ای پیش ‌رود که تلفات زیادی دهیم.

شریعتی افزود: همچنان از نظر کشور و خوزستان، مسئولیت این امر با متولیان بهداشت و درمان استان است و تاکنون عملکرد مناسبی داشته‌اند.

وی در خصوص وضعیت مناطق حاشیه‌ای و فعالیت بازارچه‌ها در این مناطق، گفت: روز گذشته به فرماندار اهواز دستور دادم در مناطق حاشیه ورود کند و محدودیت‌هایی اعمال شود. اقناع‌سازی را انجام دهند و در صورت لازم، اعمال قانون شود تا در حد توان، تمام مناطق اهواز کنترل و مدیریت شوند.

استاندار خوزستان افزود: مقرر شده فرماندار اهواز قوی‌تر در مناطق حاشیه‌ای ورود کند.

وی گفت: برای تمدید تعطیلی‌ها در هفته آینده، هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است و منتظر پیشنهاد کمیته علمی و دانشگاه علوم پزشکی اهواز هستیم.

شریعتی اظهار کرد: پس از بررسی علمی کامل وضعیت، پیشنهادات ارایه شده در ستاد استانی و شورای تامین خوزستان بررسی و جوانب امر در نظر گرفته می‌شود و تصمیمات مورد نیاز اتخاذ خواهد شد.

وی با اشاره به نحوه انتخاب شهرهای قرمز و تعطیلی این شهرها در هفته جاری بیان کرد: بر اساس شاخص‌ها و فرمول‌های اپیدمیولوژیک وزارت بهداشت، تنها شهرستان کارون قرمز بود و هشت شهر دیگر زرد و سایر شهرها سفید بودند اما کمیته اپیدمیولوژیک و کمیته علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز این فرمول را سهل‌گیرانه دانستند و تاکیدشان بر روش سخت‌گیرانه‌تر بوده است بنابراین به آنها اختیار دادیم و طبق فرمول جدید ارائه شده، ۹ شهر خوزستان قرمز بودند که ما طبق پروتکل این اساتید اقدام کردیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم خودمراقبتی بیشتر مردم، بیان کرد: در اپیدمی، ۹۰ درصد کار به رفتار مردم برمی‌گردد؛ اگر مردم رفتار خود را مانند هفته‌های اول اصلاح کنند نتایج خوبی حاصل می‌شود اما اگر مجددا فکر کنند بیماری تمام شده و رفتار خود را تغییر دهند، نتایج دیگری حاصل می‌شود.

وی گفت: تاکنون اپیدمی بر ما فائق نیامده و تعداد بیماران بیشتر از امکانات ما نشده است که شرایطی ایجاد شود که با مشکل مواجه شویم و تلفات روی دست ما بگذارد اما امکانات ما حدی دارد و اگر رفتار مردم اصلاح نشود ممکن است ناگهان با مساله و طغیان‌هایی مواجه شویم.

شریعتی افزود: کمبودی از نظر اقلام بهداشتی نداریم و بیمارستان‌ها مجهز هستند. ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیز در بازار وجود دارد اما تاکید می‌شود که استفاده از دستکش تنها برای کادر بهداشتی و درمانی لازم است.

وی در خصوص وضعیت بیماری کرونا در خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها، گفت: میزان کشندگی بیماری در خوزستان نسبت به استان‌های دیگر پایین‌تر است. میزان شیوع در خوزستان هنوز از متوسط کشوری پایین‌تر و میزان میرایی نیز در خوزستان کمتر است. این شاخص‌ها نشانه عملکرد خوب سیستم بهداشت و درمان خوزستان است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار