سخنان مهم استاندار خوزستان در گفتگو با شبکه استانی؛
تاکید می کنم هر زمان که به بازگشایی تصمیم گرفتیم صرفا اصنافی که در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کردند و مقید و متعهد به رعایت دستورالعمل های بهداشتی باشند اجازه بازگشایی دارند در غیر این صورت اجازه بازگشایی نمی دهیم.
کد خبر: ۸۵۰۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰ 16 May 2020
از ۱۰ هزار تست روزانه کشور، ۱۲۰۰مورد متعلق به خوزستان است/ بیماریابی بیشتر، نقطه قوت ماست/ مردم فاصله گذاری را رعایت کنند/درصد مبتلایان استان، کمتر از نسبت جمعیتی در کشور است
 
به گزارش تابناک خوزستان به نقل از  روابط عمومی استانداری خوزستان غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شامگاه جمعه ۲۶ اردیبهشت ماه در برنامه زنده تلویزیونی از شبکه سیمای استانی به تشریح آخرین وضعیت استان در زمینه شیوع کرونا و تصمیمات گرفته پرداخت.
 
مشروح سخنان استاندار در این گفتگوی تلوزیونی در پی می آید:
 
از ۱۰ هزار تستی که روزانه در کشور انجام میشود ۱۲۰۰ تست آن مربوط به خوزستان است و این رقم به زودی به ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تست خواهیم رساند و این نقطه قوت ماست که می‌توانیم تست بیشتری بگیریم و سریع‌تر بیماران و افراد آلوده را جدا نموده و قرنطینه خانگی کنیم.
 
افرادی که نمونه آنها مثبت اعلام میشود و قرنطینه خانگی میشوند شاید بدون علائم و یا دارای علائم خفیف باشند اما لازم است شرایط قرنطینه را بپذیرند تا دیگران را آلوده نکنند و در عین حال با درمانهای حمایتی که دارند و استراحتی که خواهند داشت خودشان به سمت بحرانی شدن نخواهند رفت و جامعه کمتر آلوده خواهد شد.
 
تعداد بیماران ما بیشتر سرپایی هستند اما به نسبت افراد بستری هم افزایش یافته است. در یک ماه اخیر تعداد بیماران ما سه برابر افزایش داشته اما افراد بستری ۶۰ درصد افزایش داشته است که افزایش قابل توجهی است و این امر فشار بر کادر درمان و پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان در بیمارستان ها و درمانگاه ها را بیشتر و بیشتر خواهد کرد و آنها را هم خسته می‌کند و احتمال آلودگی آنها را بیشتر می‌کند.
 
وقتی پزشک ما، پرستار ما متخصص و فوق متخصص ما آلوده شد از یک نیروی فعال محروم می‌شویم و رسیدگی به بیماران کاهش پیدا می‌کند و بیماران آسیب پذیرتر می شوند. از این بابت خواهش می‌کنیم و اصرار داریم از مردم عزیز که در خانه بمانند و موارد خود مراقبتی را بیشتر رعایت کنند و جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند تا احتمال آلودگی به حداقل برسد.
 
اگرچه هنوز شرایط پایداری داریم و تعداد تخت‌های ظرفیت‌سازی شده بیش از ۱۳۰۰ تخت است و تعداد تخت های اشباع شده ما ۷۲۰ تخت است و تعداد تخت های ویژه نیز بیش از ۲۰۰ تخت تدارک دیده شده و هم اکنون ۱۵۰ تخت آن اشغال است و حدود ۴۶ بیمار ما به دستگاه کمک تنفسی متصل هستند.
 
رشد بیماران ویژه ما آرام است و شتاب ندارد با این وجود شرایط فعلی برای ما هشدار است که اگر جدیت به خرج ندهید و مراقبت نکنیم و اگر به همدیگر تذکر ندهیم با طغیان بیماری و کمبود تخت های ویژه و دستگاههای کمک تنفسی روبرو خواهیم شد و ممکن است تلفات بیشتری داشته باشیم.
 
خوشبختانه هر روز شرایط را رصد می‌کنیم و تلاش میکنیم منحنی بیماری شتاب افسارگسیخته نگیرد و تا جای ممکن مسطح تداوم داشته باشد تا شرایط از دست ما خارج نشود.
 
با تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولان پزشکی و روسای بیمارستانها و کادر درمانی تا امروز توانستیم بیماری را کنترل کنیم و اجازه ندهیم که ما در بیمارستانها با شرایط بحرانی مواجه شویم اگر چه روند قابل کنترل است اما مستلزم این است که شما مردم هم همکاری کنید و کادر درمانی را حمایت و پشتیبانی کنید. این پشتیبانی شما همان خودمراقبتی شماست پشتیبانی شما این است که از خود و خانواده خود مراقبت کنید و اجازه ندهید جز در مواقع ضروری از منزل خارج شوید.
 
این ویروس به سمت هر کسی ممکن است برود و تصور نکنید که در مقابل بیماری مقاومت دارید و این ویروس میتواند همه را در بر گرفته و درگیر می‌کند و ما باید با مقاومت و ایستادگی و رعایت و انجام دستورالعمل‌های بهداشتی به مدد الهی در کنار هم ویروس را شکست دهیم و این جز با یکپارچگی و انجام و رعایت دستورالعمل های بهداشتی و درمانی میسر نخواهد بود در غیر این صورت این امر محقق نمی شود و ویروس بر ما غلبه خواهد یافت. نقش اصلی رفتار مردم است.
 
از مردم عزیز خواهش می‌کنم که رعایت کنند و جدی بگیرند چرا که تا امروز برای آن واکسن اختصاصی تولید نشده است و دارویی هم جهت درمان آن تهیه نشده است و هیچ راهی نداریم جز رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی و باید شما کمک و همراهی کنید و همراهی شما رعایت دستورالعمل ها است.
 
با توجه به تبعات اجتماعی و پیامدهایی که کرونا ایجاد کرده است ما علی رغم میل باطنی تصمیم گرفتیم در برخی از شهرستان ها تا دوشنبه تعطیلی ادارات و اصناف را ادامه دهیم و فاصله گذاری را بیشتر کنیم و مدیریت رفت و آمد در شهرهایی که قرمز محسوب می شود برای کنترل بیشتر انجام دهیم.
 
شعب منتخب بانک‌ها نیز با پنجاه درصد پرسنل با درهای بسته صرفا برای کارهای عمومی و امور مربوط به دستگاه های اجرایی و شرکت ها فعالیت خواهند داشت و برای کارهای شخصی که امکان انجام آن از طریق اینترنت و موبایل و عابربانک است پذیرشی نخواهند داشت و خدماتی ارائه نمیدهند. بخش های تولیدی و عملیاتی نیز همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهند.
 
دوشنبه شب مجددا شرایط را بررسی می‌کنیم و امیدواریم بازگشایی ادارات و اصناف را داشته باشیم.
 
تاکید می کنم هر زمان که به بازگشایی تصمیم گرفتیم صرفا اصنافی که در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کردند و مقید و متعهد به رعایت دستورالعمل های بهداشتی باشند اجازه بازگشایی دارند در غیر این صورت اجازه بازگشایی نمی دهیم.
 
بر اساس پارامترهایی که سخت گیرانه محاسبه نمودیم و فراتر از شاخص های ملی در نظر گرفتیم هم اکنون ۱۶ شهرستان وضعیت قرمز دارند که از نظر شدت و گستردگی شیوع و موارد مثبت ابتلا در صد هزار نفر به ترتیب عبارتند از شهرستان های دزفول، باوی، کارون، اهواز، شوشتر، شوش، هفتکل، حمیدیه، مسجدسلیمان، خرمشهر، گتوند، هندیجان، رامهرمز، آبادان، دشت آزادگان و ماهشهر.
 
همچنین شهرهای زرد ما شامل امیدیه، باغملک، رامشیر، اندیمشک و شادگان هستند البته اندیمشک و شادگان بین سفید و زرد هستند و شهرهای سفید نیز شامل لالی، هویزه، بهبهان، ایذه، اندیکا، آغاجاری و دهدز است.
 
فرمانداران و مدیران شهرهای قرمز باید تمام تمهیدات و اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند تا به سمت زرد شدن و پس از آن سفید شدن حرکت کنیم.
 
راهکارهایی که توسط سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با کرونا اعلام شده آموزش عمومی دستورالعمل های بهداشتی، تاکید بر شستن دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، بیماریابی و تست تشخیص بیشتر، ردیابی موارد تماس افراد بیمار و استفاده از ماسک در مناطق شلوغ و پرتردد مانند ادارات و فروشگاه‌های بزرگ است.
 
خوزستان حدود ۵ میلیون نفر جمعیت دارد که ۶.۲ درصد جمعیت کشور می شود و به صورت طبیعی انتظار می رود که حدود ۶ درصد مبتلایان و قربانیان کشور را نیز به خود اختصاص دهد اما تا امروز تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا در خوزستان کمتر از این رقم است که نشان‌دهنده عملکرد موفق و خوب کادر درمانی ماست.
 
ایران از نظر ابتلا دهمین کشور از نظر شیوع چهل و چهارمین کشور از نظر مرگ و میر نهمین کشور و از نظر میرایی بیستمین کشور و پنجمین از لحاظ بهبودی و پنجاه و چهارمین از نظر گرفتن تست در جهان است.
 
در جهان میزان کشندگی امروز ۱۵ درصد در ایران ۸.۳ درصد و در خوزستان امروز به ۵.۴ درصد رسیده است.
 
تست گرفتن ما در خوزستان طی دو هفته اخیر حدودا ۳ برابر افزایش داشته است.
 
بار دیگر از تلاش های خستگی‌ناپذیر کادر درمانی و مسئولان بهداشتی قدردانی میکنم و مردم را به رعایت بیش از پیش اصول بهداشتی دعوت میکنم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار