مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان از آغاز مرمت مدرسه شیخ علیخان زنگنه در شهرستان تویسرکان خبر داد و بابیان اینکه مدرسه شیخ علیخان زنگنه به دستور شاه سلیمان صفوی در سال ۱۰۹۰ هجری در تویسرکان ساخته شده است، گفت: از شاخص‌های این اثر سردر ساده، تزینات گچ بری، تزئینات آجر کاری، حیاط هشت ضلعی و حجره‌های متعدد است.
کد خبر: ۸۵۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲ 17 May 2020
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از آغاز کاوش‌های جدید در تپه هگمتانه خبر داد.

به گزارش مهر، علی مالمیر گفت: بیست و دومین فصل کاوش تپه باستانی هگمتانه همزمان با هفته میراث فرهنگی آغاز می‌شود.

وی گفت: این کاوش به سرپرستی مهرداد ملک زاده و بر اساس ماده ۱۱ قانون حفظ آثار ملی و در اجرای بند ۳ ماده ۳ قانون اساسنامه میراث فرهنگی و با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: در این فصل کاوش، قسمت برج و بارو مورد کاوش قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: تپه باستانی هگمتانه در همدان به عنوان پهناورترین تپه باستانی ایران که وسعتی بالغ بر ۴۰ هزار هکتار را به خود اختصاص داده هر ساله میزبان شماری از گردشگران خارجی و داخلی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان همچنین از آغاز مرمت مدرسه شیخ علیخان زنگنه در شهرستان تویسرکان خبر داد و بابیان اینکه مدرسه شیخ علیخان زنگنه به دستور شاه سلیمان صفوی در سال ۱۰۹۰ هجری در تویسرکان ساخته شده است، گفت: از شاخص‌های این اثر سردر ساده، تزینات گچ بری، تزئینات آجر کاری، حیاط هشت ضلعی و حجره‌های متعدد است.

وی گفت: در سال‌های اخیر قسمت‌هایی از بنا توسط اداره میراث فرهنگی مرمت شده بود که در سال جاری نمای بیرونی بنا، با اعتباری افزون بر ۸۰۰ میلیون ریال مرمت خواهد شد.

علی مالمیر گفت: این مدرسه دارای حیاط مستطیل شکل و پلانی چهار ایوانی و یک طبقه است که گرداگرد آن تعداد ۳۶ باب حجره متصل به هم ساخته شده و در گذشته و حال محل تحصیل طلاب علوم دینی بوده و در مرکز شهر تویسرکان کنار بازار سرپوشیده ساخته شده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان نیز گفت: برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در شهرستان تویسرکان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اسحاق ترکاشوند گفت: با توجه به آغاز هفته میراث فرهنگی و روز بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی و همچنین به دلیل وضعیت موجود ناشی از شیوع ویروس کرونا، برنامه‌هایی برای هفته میراث فرهنگی از جمله برگزاری مسابقات، معرفی پتانسیل، جاذبه‌ها و آثار تاریخی فرهنگی و موزه تدوین شد که همگی با در نظر گرفتن شرایط کنونی به صورت مجازی برگزار خواهند شد.

وی از تدوین برنامه‌های ویژه در حوزه صنایع دستی برای ایام پسا کرونا خبر داد و گفت: در راستای افزایش و رشد شاخص‌های حوزه بازاریابی، صادرات، تولید، توسعه و ترویج صنایع دستی برنامه‌های ویژه‌ای از جمله کمپین‌های حمایتی تبلیغاتی، توسعه فروش آنلاین تولیدات صنایع دستی، برگزاری و گسترش بازارچه‌های محلی، برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های مختلف در سطح ملی، تجلیل از پیشکسوتان و صنعتگران نمونه برای سال جاری تدوین شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار