کد خبر: ۸۵۱۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸ 17 May 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ابتکار جنوب نوشت : مرداد ماه سال گذشته بود که گزارشی تحت عنوان حق عوارض آلایندگی ناشی از نفت وگاز در راستای تبصره (۱) ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده در ابتکارجنوب منتشتر شدکه البته قسمت مهمتر آن در ذیل این تبصره آمده بود.
 
قانون در ذیل تبصره ۱ ماده ۳۸ مالیات بر ارزش افزوده می گوید:در صورتی که آلودگی واحدهای بزرگ تولیدی(پنجاه نفر و بیشتر) به بیش از یک شهرستان در یک استان سرایت کند، عوارض آلودگی براساس سیاست‌های اعلامی سازمان برنامه و بودجه کشور به نسبت تأثیرگذاری، در کمیته‌ای مرکب از رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و فرمانداران شهرستان‌های ذی‌ربط، مدیرکل محیط زیست و مدیرکل امور مالیاتی استان بین شهرستان‌های متأثر توزیع می‌شود.
 
مطالبات امور مالیاتی از شرکت نفت
البته آنچنان که مدیرکل امور مالیاتی گفته این اداره کل از سال ۹۳ تا کنون از شرکت نفت بابت عوارض آلاینده ها مطالباتی دارد که این مسئله به دلیل اعتراض شرکت نفت از مبلغ،به دادگاه هم کشیده شد وبه ۲۵۱ مکرر رفته وتاکنون هم به نتیجه نرسیده.
 
غفاری تاکید کرد: هرمبلغی ازشرکت نفت پرداخت شده علی الحساب بوده و نتوانستیم مطالبات تعیین شده را از شرکت بگیریم چون باید سال ۹۳ مشخص شود تا برمبنای آن بقیه سالها هم مشخص شود.
 
مدیرکل امور مالیاتی یادآورشد: اکنون مبلغ علی الحسابی در حساب این اداره کل موجود است که بعد از برگزاری کمیته به شهرستانها پرداخت می شود.
 
ردپای تاجگردون در بلاتکلیفی یک مصوبه قانونی
با همه اینها بررسی های ابتکارجنوب در تابستان ۹۸ نشان داد این قانون وکمیته درکهگیلویه وبویراحمد ونزد مسئولان محلی از اعراب نداشته وعملا به حاشیه رفته وبایگانی شده بود وهمین امر هم باعث شده بود تا در سایه این اهمال صورت گرفته تنها دو شهرستان گچساران وباشت از حق عوارض آلایندگی برخوردارشوند آن هم بصورت علی الحساب، ودوشهرستان کهگیلویه وچرام نیز سهمی از عوارض نداشته باشند.
 
البته موضوع وقتی قابل تامل تر می شود که مشخص می شود وقتی بالاخره مسئولان سازمان مدیریت اقدام به برگزاری کمیته عوارض کرده، شخص فرماندار گچساران ونماینده این شهرستان اعتراضاتی را نسبت به برخورداری شهرستانهای کهگیلویه و چرام ازاین عوارض نشان داده و درهمین راستا نیزنامه ای از طرف شخص غلامرضا تاجگردون به عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نوشته شده.
 
ماجرای نامه اعتراض آمیز تاجگردون به عیسی کلانتری
درهمین خصوص معاون سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان به ابتکارجنوب گفت:سازمان کمیته رابرگزار واز اعضا نیز دعوت شد وسهم هر چهار شهرستان درگیر نیز دراین جلسه مشخص شد.
 
علی شهابی نسب افزود: اختصاص سهم عوارض به دوشهرستان کهگیلویه و چرام موجب واکنش فرماندار گچساران شد و او اعتراض و مخالفت خود را نسبت به این موضوع اعلام کرد.
 
وی تصریح کرد: پس از این واکنش پای نماینده گچساران هم به ماجرا باز شد،وی نیز ضمن اعتراض به تخصیص عوارض به دوشهرستان ذکر شده نامه ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درتاریخ ۱۹ اسفند ۹۸ نوشت که چنین امری درگذشته نبوده و بر اساس چه شاخصی باید کهگیلویه و چرام تخصیص بگیرند.
 
وی ادامه داد: پس از گذشت قریب به دو ماه و نیم هنوز نامه تاجگردون جوابی دریافت نکرده که لازم است محیط زیست استان پیگیری و مکاتبات لازم را انجام دهد.
 
اعتراضات را به سازمان مرکزی انتقال دادیم
هاشمی مدیر کل محیط زیست استان نیز به خبرنگار ما گفت: در روند برگزاری جلسه کمیته عوارض فرماندار گچساران اعتراضاتی داشت که ما آن را به سازمان مرکزی انتقال دادیم و رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان هم اعلام کرد باید نتیجه این اعتراض برای تصمیم گیری پیرامون این کمیته اعلام شود.
 
وی افزود:به دلیل شیوع ویروس کرونا این مسئله معطل و متوقف شد ولی خود سازمان مدیریت هم باید پیگیری لازم رابرای این مسئله و برگزاری مجدد این کمیته انجام دهد.
 
کهگیلویه و چرام در لیست شهرهای درگیر آلایندگی
این اعتراض و واکنش از طرف فرماندار گچساران و نماینده این شهرستان در حالی مطرح شده که پیش ازاین اداره کل محیط زیست استان عنوان کرده دو شهرستان کهگیلویه و چرام تحت تاثیر عوارض آلایندگی هستند.
 
درهمین خصوص و در گزارش قبل معاونت نظارت و پایش محیط زیست استان به ابتکارجنوب گفت: طبق بررسی های اداره کل محیط زیست شهرستانهای کهگیلویه،باشت وچرام شهرستانهایی هستند که درگیر عوارض آلایندگی هستند و این چند شهرستان طی نامه ای در آذرماه سال ۹۷ به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند و مستندات آن هم موجوداست.
 
عبدال دیانتی نسب با اشاره به وجود چندین حلقه چاه نفت در منطقه خائیز و هم مرز بودن این شهرستان با گچساران تاکید می کند که شهرستان کهگیلویه بطور قطع تحت تاثیر این عوارض الایندگی است.
 
مدیرکل محیط زیست استان نیز اظهار داشت:شهرستان گچساران با ضریب آلایندگی ۴ درمعرض بیشترین تاثیر آلایندگی است و سه شهرستان کهگیلویه، باشت و چرام با ضریب یک، تاثیرپذیری کمتری دارند.
 
آنطور که مشخص است نتیجه این کمیته بستگی به نامه نگاری و استعلام تاجگردون و فرماندار گچساران از سازمان حفاظت محیط زیست دارد و قاعدتا اگر نتیجه این نامه نگاری ها به نفع آنها صادر شود نتیجه آن محروم شدن کهگیلویه و چرام از عوارضی خواهد بود که بطور ناخواسته درگیر آن شده اند و شاید در شرایط فعلی منتخب شهرستانهای کهگیلویه ،بهئمی ،چرام و لنده بتواند با یک واکنش به موقع جلوی حقوق تضییع شده دوشهرستان عنوان شده را بگیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار