کد خبر: ۸۵۱۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲ 18 May 2020
 
تابناک گیلان/ امضای توافق سیاسی «اشرف غنی» و «عبدالله»، واکنش سفیر روسیه به توافق مسکو، تهران و آنکارا بر سر برکناری اسد، عملیات بزرگ ارتش و حشدالشعبی در سه استان عراق و بالا گرفتن اختلافات بین حاکمان دوبی و ابوظبی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نامه هشدارآمیز ظریف به دبیرکل سازمان ملل در پی اقدام آمریکا نیز اشاره کرد.
 

امضای توافق سیاسی «اشرف غنی» و «عبدالله»، واکنش سفیر روسیه به توافق مسکو، تهران و آنکارا بر سر برکناری اسد، عملیات بزرگ ارتش و حشدالشعبی در سه استان عراق و بالا گرفتن اختلافات بین حاکمان دوبی و ابوظبی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نامه هشدارآمیز ظریف به دبیرکل سازمان ملل در پی اقدام آمریکا نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ در پی تحرکات آمریکا در ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به ونزوئلا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز نامه‌ای هشدارآمیز به دبیرکل سازمان ملل نوشت.

از سوی دیگر، سفیر سوئیس در تهران توسط سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران احضار شد.

در پی انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر تهدید مقامات دولت آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به ‌مقصد ونزوئلا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌ای به آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد.

ظریف در این نامه تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک‌آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانسته و تأکید کرد، آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به حاکمیت قوانین بین‌المللی به ‌ویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد.

ظریف همچنین ضمن یادآوری مسئولیت دولت آمریکا در برابر پیامدهای هرگونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تأکید کرده است.

نامه هشدارآمیز ظریف به دبیرکل سازمان ملل در پی اقدام آمریکا/امضای توافق سیاسی «اشرف غنی» و «عبدالله»/ واکنش سفیر روسیه به توافق مسکو، تهران و آنکارا بر سر برکناری اسد/بالا گرفتن اختلافات بین حاکمان دوبی و ابوظبی

متعاقب ارسال این نامه، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز با احضار سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع دولت آمریکا، از وی خواست مراتب هشدار جدی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه تهدید احتمالی از سوی آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی را به مقامات آن کشور منتقل کند.

عراقچی روابط تجاری ایران و ونزوئلا را روابطی کاملاً مشروع و قانونی دانست و اظهار داشت، توسل به اقدامات قهری و یا دیگر رفتارهای قلدرمآبانه از سوی آمریکا، تهدیدی برای آزادی کشتیرانی و تجارت بین‌المللی و جریان آزاد انرژی بوده و تجلی آشکار دزدی دریایی و نقض فاحش حقوق بین‌الملل و مغایر با اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد به ‌شمار می‌آید.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه هشدار داد، هرگونه تهدید علیه نفتکش‌های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود.

سفیر سویس نیز اعلام کرد مراتب را بلافاصله به مقامات دولت آمریکا منتقل خواهد کرد.

امضای توافق سیاسی «اشرف غنی» و «عبدالله»

«صدیق صدیقی» سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان در توئیتی اعلام کرد که توافقنامه دولت مشارکتی بین اشرف غنی و عبدالله دقایقی پیش به امضا رسید.

 

نامه هشدارآمیز ظریف به دبیرکل سازمان ملل در پی اقدام آمریکا/امضای توافق سیاسی «اشرف غنی» و «عبدالله»/ واکنش سفیر روسیه به توافق مسکو، تهران و آنکارا بر سر برکناری اسد/بالا گرفتن اختلافات بین حاکمان دوبی و ابوظبی

صدیقی در توئیتی نوشت: بنا بر این توافقنامه، عبدالله ریاست شورای عالی مصالحه را به عهده می‌گیرد و اعضای تیم «ثبات و همگرایی» نیز در کابینه دولت مشارکت خواهند داشت.

واکنش سفیر روسیه به توافق مسکو، تهران و آنکارا بر سر برکناری اسد

«لوان جاگاریان» ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر توافق ایران، روسیه و ترکیه برای حذف بشار اسد در قدرت را رد کرده و در خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: وی نقشی کلیدی در مبارزه با تروریسم داشت.

سفیر روسیه در تهران در گفتگویی در پاسخ به این که این روز‌ها برخی رسانه‌ها مانند المانیتور ادعا می‌کنند که ایران، روسیه و ترکیه توافق کرده‌اند تا رئیس جمهور سوریه بشار اسد را از قدرت برکنار کنند. آیا شما این شایعات را تأیید می‌کنید، عنوان کرد: ما کشور‌هایی نیستیم که درباره آینده مردم سوریه و رئیس جمهور آن کشور تصمیم بگیریم. بار دیگر می‌خواهم موضع خود را تأیید کنم که آینده بشار اسد و سوریه توسط مردم این کشور و از طریق انتخابات شفاف و آزاد تصمیم گیری می‌شود. ما به عنوان کشور‌های خارجی دوست، باید به مردم سوریه کمک کنیم تا صلح را از سر گرفته و راه را برای ادامه روند سیاسی در این کشور هموار کنند.

وی افزود: این نوع شایعات توسط کشور‌هایی منتشر شده است که مخالف فعالیت موفق روند آستانه هستند. این کشور‌ها مخالف قوانین بین المللی بوده و می‌خواهند رژیم قانونی را به زور از سر راه بردارند و نه در نتیجه انتخابات؛ بنابراین در این راستا، اگر دولتی سازگار با ایالات متحده و متحدانش نباشد، آن‌ها تحریم‌هایی را علیه آن کشور‌ها اعمال و تلاش خود را می‌کنند تا آن‌ها را غیرقانونی حذف کنند.

عملیات بزرگ ارتش و حشد الشعبی در سه استان عراق

گروه اطلاع‌رسانی امنیتی عراق، روز یکشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: با نظارت فرماندهی عملیات مشترک، عملیات اسود الجزیره (شیران الجزیره) برای بازرسی بادیه شمالی الجزیره در الانبار و جنوب استان نینوا و نیز غرب استان صلاح‌الدین تا مرز‌های بین‌المللیِ مشترک با سوریه آغاز شد.

این بیانیه تصریح کرد: این عملیات شامل "وادی الثرثار"، فرودگاه "ژنو"، "سنیسله"، کوه "المنایف سحول راوه"، "الشعبانی"، "طریفاوی"، "وادی العجیج" و تپه‌های "الطیارات" است، و فرماندهی عملیات الجزیره، صلاح‌الدین، غرب نینوا، الحشد الشعبی و الحشد العشایری در این عملیات که در یازده محور و با پشتیبانی نیروی هوایی و جنگنده‌های ارتش انجام می‌شود، مشارکت دارند.

گروه اطلاع‌رسانی امنیتی عراق تأکید کرد، این عملیات برای تقویت امنیت و ثبات در این منطقه و تعقیب عناصر تروریستی و بازداشت آن‌ها انجام می‌شود.

از دیگر تحولات میدانی عراق این است که یگانی از هیات الحشد الشعبی عملیات نفوذ گروه تروریستی داعش به روستای "علی السعدون" در شهرستان "خانقین" را دفع کرد و تروریست‌ها مجبور به فرار شدند.

هیات الحشد الشعبی در بیانیه خود تأکید کرد که نیرو‌های الحشد همچنین در جریان این عملیات، پهپاد تروریست‌های داعشی را سرنگون کردند.

بالا گرفتن اختلافات بین حاکمان دوبی و ابوظبی

منابع خبری فاش کردند که اختلافات حاکمان امارت دوبی با امارت ابوظبی به خاطر سیاست‌های جنگ افروزانه و دخالت‌های ابوظبی در کشور‌های دیگر بالا گرفته است و بن زاید ولیعهد ابوظبی با سوء استفاده از بحران کرونا به دنبال زیر سلطه بردن امارت دوبی هست.

به گزارش مشرق، سایت امارات لیکس در گزارشی به بررسی اختلافات داخلی بین دو امارت دوبی و ابوظبی پرداخت و نوشت: دفتر اطلاع رسانی دولت امارت دوبی با انتشار توییتی به سرعت وجود هرگونه مذاکره در حال حاضر با امارت ابوظبی را برای کسب حمایت اقتصادی صندوق "مبادله" رد کرد. این صندوق مالی و سرمایه گذاری وابسته به امارت ابوظبی است.

تکذیب سریع مذاکره امارت دبی با ابوظبی در این خصوص بیانگر شدت اختلافات غیرعلنی بین سران دو امارات یعنی محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و محمد بن راشد حاکم دوبی است که همواره از سیاست ابوظبی در دخالت در دیگر کشور‌ها و جنگ‌های خارجی و تاثیر منفی آن بر اقتصاد امارات انتقاد کرده است.

در سایه شیوع ویروس کورونا، ابوظبی در تلاش برای باج خواهی از امارت دوبی است. ابوظبی تلاش می‌کند که هرگونه حمایت مالی خود برای نجات امارت دوبی از زیان‌های سنگین ناشی از شیوع ویروس کرونا را به دستیابی به دارایی‌های حیاتی یا ادغام بخش‌های مالی (در امارت دوبی) مشروط کند، زیرا این امر، راه را به روی صندوق مبادله ابوظبی برای توسعه فعالیت‌های خود در امارت دوبی - که امارت گردشگری و بازاریابی و پول به شمار می‌رود- باز خواهد کرد.

فعالیت بسیاری از بخش‌های اقتصادی دوبی تقریباً در طول شیوع کرونا متوقف شده است و این امارت با شدیدترین رکود اقتصادی خود از زمان بحران بدهی سال ۲۰۰۹ میلادی روبه روست.

امارت دوبی از ثروت نفتی ابوظبی برای کاستن از تبعات منفی شیوع ویروس کرونا برخوردار نیست. ابوظبی در پی بحران سال ۲۰۰۹ میلادی وامی دولتی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار برای حمایت از دوبی به این امارت داد که بعدا تمدید شد. دوبی همچنین اوراق قرضه‌ای به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار برای بانک مرکزی امارات صادر کرد.

سه منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که به احتمال زیاد صندوق "مبادله" نقشی اصلی در هرگونه توافقنامه بین دولت‌های امارت دوبی و ابوظبی بازی کند.

یکی از این منابع گفت: هرگونه حمایتی از طرف ابوظبی که اکنون بحث برای توافق درباره آن جریان دارد، از طریق ادغام دارایی‌ها هماهنگ می‌شود. ابوظبی و دبی مستقیم بر سر این دارایی‌ها رقابت یا مالکیت مشترک دارند.

وی افزود: به احتمال زیاد این گونه توافق شود که در کوتاه مدت بازار‌های سهام محلی و احتمالاً بانک‌ها نیز ادغام شوند.

دومین منبع نیز انجام مذاکرات را تایید کرد و بدون اشاره به جزئیاتی، تنها گفت: صندوق مبادله که حدود ۲۳۰ میلیارد دلار را مدیریت می‌کند، گام‌های بزرگی در دوبی برخواهد داشت.

رقابت بین دو امارت دوبی و ابوظبی در جریان است؛ در حالی که دوبی به سرعت توسعه یافته و به مرکز گردشگری و تجارت و بازرگانی تبدیل شده است، ابوظبی پایتخت سیاسی کشور امارات به خاطر حجم و ثروت نفتی هنگفت خود است.

نفوذ سیاسی ابوظبی از زمان حمایت مالی خود در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار