به گواه آمار تنها ۵۶ نماینده از مجلس دهم به مجلس یازدهم راه پیدا کرده اند که نسبت به ادوار گذشته در کم ترین حد خود قرار دارد و به نوعی بی نظیر است.

۲ نماینده مجلس دهم فوت شدند و ۳ نفر از آن‌ها برای حضور در پست‌ها و مناصب دیگر، بهارستان را ترک کردند.

حالا ۲۲۹ نماینده مجلس دهم که تا پایان راه همراه این دوره بودند، در مجلس یازدهم آن را همراهی نمی‌کنند و برخی بعد از ۴ سال و برخی دیگر بعد از ۲۴ سال یعنی ۶ دوره نمایندگی مجلس، باید جای خود را به نفرات جدید بدهند.

اما نمایندگی و حضور در بهارستان و تکیه زدن بر کرسی‌های مجلس تنها شغل این نفرات نبوده و نخواهد بود و هر کدام از نمایندگان حاضر در مجلس دهم، بعد از ترک قوه مقننه به فعالیت‌های دیگری مشغول خواهند بود.

حال این سوال وجود دارد که مقصد بعدی نمایندگان مجلس دهم که به مجلس یازدهم راه پیدا نکردند کجا خواهد بود و این افراد بهارستان را به کدام مقصد ترک خواهند کرد؟

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

مقاصد مختلفی برای صاحبان کرسی‌های مجلس دهم وجود دارد؛ گروهی از آن‌ها به دانشگاه رفته و مشغول تدریس می‌شوند و گروهی دیگر ادارات و ارگان‌های دولتی را برای ادامه فعالیت شغلی خود انتخاب می‌کنند؛ گروهی دیگر هم در مجموعه‌های شخصی خود به کار‌هایی که از قبل داشتند می‌پردازند.

حدس و گمان‌های زیادی در خصوص فعالیت‌های افراد وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

علی لاریجانی، شاید دبیر بعدی شورای عالی امنیت ملی

علی لاریجانی که این روز‌ها به عنوان رئیس ادوار هشتم، نهم و دهم قوه مقننه شناخته می‌شود تا چند روز دیگر در حالی ساختمان بهارستان را ترک می‌کند که گفته می‌شود مقصد بعدی او شورای عالی امنیت ملی است.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

علی لاریجانی پیش‌تر هم قبل از ورود به مجلس در این جایگاه مشغول فعالیت بود.

بازگشت کواکبیان و حضرتی به فعالیت‌های حزبی و رسانه‌ای

پیش بینی می‌شود مصطفی کواکبیان و الیاس حضرتی که به عنوان دبیرکل‌های احزاب مردم سالاری و اعتماد ملی از احزاب فعال اصلاح طلب شناخته شده اند،  به فعالیت‌های حزبی و رسانه‌ای بازگردند و مدیریت روزنامه‌های مردم سالاری و اعتماد را با جدیت بیشتری پیگیری و دنبال کنند.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

همچنین برخی منابع خبری از حضور مصطفی کواکبیان در وزارت ارشاد به عنوان معاون پارلمانی و از حضور الیاس حضرتی در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی موسوم به شستا خبر دادند؛ این منابع خبری از بهروز نعمتی به عنوان دیگر نماینده مجلس دهم که به شستا می‌پیوندد نام بردند.

محمدعلی وکیلی هم در مصاحبه‌ای گفته است که علاقه زیادی به کار رسانه‌ای دارد و اولویت جدی اش برای بعد از ترک بهارستان، فعالیت رسانه‌ای خواهد بود.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

علی مطهری به کتابخانه ملی می‌رود

برخی گمانه زنی‌ها و شنیده‌ها روایت از این ماجرا دارد که علی مطهری قرار است پس از اتمام دوره نمایندگی خود به ریاست سازمان ملی اسناد و کتابخانه ملی در آمده و بر صندلی اشرف بروجردی، رئیس فعلی این سازمان تکیه بزند.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

علیرضا محجوب در انتظار انتخابات میان‌دوره‌ای

به گفته برخی اخبار، علیرضا محجوب نماینده ادوار مجلس که سابقه ۶ دوره پیاپی حضور در بهارستان را دارد، این روز‌ها در انتظار انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم است تا شاید بتواند به عنوان نفر جایگزینِ مرحومه فاطمه رهبر به مجلس یازدهم راه پیدا کند.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

بازگشت به دانشگاه

محمود صادقی که یکی از پر سر و صداترین نماینده‌های لیست امید در مجلس دهم بود هم اعلام کرده که علاوه بر تدریس در دانشگاه و کار وکالت، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها هم هست و در آن قالب فعالیت‌های سیاسی خود را پیگیری خواهد کرد.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی هم که در دور یازدهم رد صلاحیت شده، گفته است که بعد از دو دوره حضور در مجلس شورای اسلامی به دانشگاه باز خواهد گشت.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

هادی قوامی هم پس از ۱۲ سال حضور خود در بهارستان اعلام کرد که عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد است و پس از پایان مجلس در دانشگاه مشغول به تدریس خواهد شد.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

استراحت پس از بازنشستگی

تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان یکی از اتفاقات خوبی بود که مجلس دهم به خود دید.

محسن کوهکن نماینده مجلس دهم در این خصوص می‌گوید: بر اساس این مصوبه ما نمی‌توانیم دیگر فعالیتی داشته باشیم؛ البته من حدود ۱۶ سال است که پروانه وکالت پایه یک دادگستری دارم و اگر کاری انجام دهم به طور شخصی و در این حوزه خواهد بود.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

پایان مجلس دهم و آغاز فعالیت‌های اقتصادی برخی نمایندگان

محمدعلی پور مختار در خصوص فعالیت‌هایش بعد از مجلس دهم گفت: علاقه دارم در امر تولید ورود کنم، البته باید ببینیم شرایط کشور اقتضا می‌کند که از تجارب حضور در مجلس در این زمینه استفاده کنم یا خیر؛ برخی اخبار هم می‌گویند او قرار است با سپاه پاسداران همکاری داشته باشد.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

وزارتخانه‌ها، مقصد برخی از نمایندگان راه نیافته به دور یازدهم

برخی از نمایندگان که پیش از راه یافتن به مجلس در وزارتخانه‌ها مشغول بودند، حالا دوباره بعد از اتمام دوره نمایندگی خود به آن وزارتخانه باز خواهند گشت.

حضور نمایندگان مجلس در وزارتخانه‌ها اتفاق تازه‌ای نیست و پیش‌تر هم کاظم جلالی و داریوش اسماعیلی به مقصد سفارت ایران در روسیه و معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صمت از سمت خود در مجلس دهم استعفا کرده بودند.

کدام نماینده به کدام وزارتخانه می‌رود؟

پروانه مافی و عبدالرضا عزیزی از نمایندگانی هستند که گفته می‌شود بهارستان را به مقصد خیابان فاطمی و ساختمان وزارت کشور ترک خواهند کرد.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

بر اساس برخی پیش بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت محمدرضا نجفی را به عنوان قائم مقام خواهد پذیرفت؛ ولی ملکی و عزیز اکبریان از دیگر نفراتی هستند که به گفته برخی منابع خبری، به این وزارتخانه راه پیدا می‌کنند.

علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس دهم هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: من به صورت رسمی کارمند وزارت صمت هستم و بعد از مجلس به این وزارتخانه باز خواهم گشت.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیگر وزارتخانه‌ای است که میزبان تعدادی از نمایندگان راه نیافته به مجلس یازدهم است؛ گفته می‌شود این وزارتخانه، سهیلا جلودار زاده را به عنوان قائم مقام خواهد پذیرفت؛ زهرا ساعی دیگر نماینده‌ای است که گفته می‌شود قرار است ادامه فعالیت‌های خود را در آن دنبال کند.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

وزارت امور خارجه هم مقصد برخی دیگر از نمایندگان مجلس دهم است. از دیگر نمایندگانِ کارمند این وزارتخانه، محمدجواد کولیوند است که در این باره می گوید من کارمند رسمی وزارت خارجه هستم و دو دوره در مجلس هم از طرف این وزارتخانه مامور بودم. طبیعتا بعد از اتمام مجلس دهم به همین وزارتخانه بازخواهم گشت. البته پیشنهاد‌هایی از وزار‌تخانه‌های دیگر هم داشتم، اما ترجیحم بازگشت به آنجاست.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

حشمت الله فلاحت پیشه هم از دیگر افرادی است که گفته می‌شود یا به عنوان کارمند وزارت امورخارجه یا به عنوان سفیر در این مجموعه فعالیت خواهد کرد؛ علاالدین بروجردی هم از دیگر نفراتی است که گفته می شود این وزارتخانه را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب خواهد کرد.

گفته می‌شود سکینه الماسی و هدایت الله خادمی قرار است بعد از مجلس دهم به وزارت نفت بپیوندند.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

مهدی شیخ و محمدرضا تابش نیز نمایندگانی هستند که پس از دوره نمایندگی خود به وزارت ورزش و جوانان خواهند رفت.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

از ابوالفضل سروش هم به عنوان یکی از نمایندگان برای پیوستن به وزارت بهداشت و درمان نام برده شده است.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

به گفته برخی منابع، فریده اولاد قباد هم وزارت علوم را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کرده است.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

گفته می‌شود وزارت‌ علوم هم قرار است مقصد بعدی محمدرضا ملکشاهی راد باشد.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

برخی اخبار می‌گویند محمد کاظمی قرار است بعد از مجلس دهم در وزارت دادگستری مشغول به خدمت شود.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

از طیبه سیاوشی هم به عنوان یکی از گزینه‌هایی که قرار است در وزارت ارشاد فعالیت‌های خود را دنبال کند نام برده شده است.

مقصد بعدی بهارستانی ها کجا خواهد بود؟

سایر بخش‌ها و مجموعه‌های دولتی

البته دولت همه نمایندگان راه نیافته به مجلس یازدهم را در وزارتخانه‌های خود به کار نمی‌گیرد و بخش دیگری از این نمایندگان برای ادامه فعالیت‌های شغلی خود به سازمان‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌ها خواهند رفت که در این خصوص شنیده‌ها حاکی از آن است که محمدرضا بادامچی به عنوان معاونت پارلمانی سازمان تامین اجتماعی، علی نوبخت حقیقی به عنوان رئیس هیئت مدیره تامین اجتماعی و سیده فاطمه حسینی در سمت رئیس هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشور منصوب خواهند شد.

در هر صورت در تاریخ هفتم خرداد، نمایندگان مجلس دهم باید جای خود را به منتخبان دور یازدهم دهند و در منصب‌های دیگر در ارگان‌های مختلف مشغول به خدمت‌رسانی شوند.باشگاه خبرنگاران جوان