این روزها با گذشت بیشتر از ابتدای زمان شیوع کرونا و با نزدیکتر شدن به فصل گرم سال رعایت اصول بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و کمتر خارج شدن از منزل برای مردم دشوارتر شده و شاهد عادی‌تر شدن امور و حضور پرشمار در خیابان‌های شهرها هستیم که می‌تواند خطرآفرین باشد.
کد خبر: ۸۵۳۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲ 23 May 2020

صمیمیت خطرآفرین در کردستان 

این روزها با گذشت بیشتر از ابتدای زمان شیوع کرونا و با نزدیکتر شدن به فصل گرم سال رعایت اصول بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و کمتر خارج شدن از منزل برای مردم دشوارتر شده و شاهد عادی‌تر شدن امور و حضور پر شمار در خیابان‌های شهرها هستیم که می‌تواند خطرآفرین باشد.

استان کردستان بویژه شهر سنندج هر روز بیشتر از روز قبل بی تفاوتی مردم نسبت به وجود ویروس کرونا در جامعه بیشتر می‌شود، خیابان‌ها شلوغتر و استفاده از ماسک هم کمتر شده البته وقتی بیشتر دقیق شویم، می‌بینیم استفاده از ژل ضدعفونی کننده دست و شست و شوی مدام دست‌ها هم کمتر شده که ناشی از بروز یک بیخیالی در عموم مردم است.

بسیاری از مردم از تکرار امور و مقررات بهداشتی که توصیه شده بود خسته شده‌اند و آن نگرانی که پیشتر وجود داشت و آنها را وادار به رعایت این امور می‌کرد اکنون کمتر دیده می‌شود بطوریکه گمان می‌برید چنین ویروسی در جامعه اصلا وجود نداشته است ...

دیگر خسته شده‌ام

نادر صلواتی یکی از مغازه‌داران سنندجی می‌گوید: فرد هر چه بیشتر موارد بهداشتی و توصیه‌ها را رعایت کند بهتر است، در اوایل هم بیشتر رعایت می‌کردیم، به شخصه مرتب به دست‌هایم ژل می‌زدم اما دیگر خسته و بیخیال شده‌ام.

وی افزود: بروز این بیماری بسیاری از خانواده‌ها را از هم دور کرد، حتی جرات نمی‌کردند به پدر و مادر خود سر بزنند چرا که نکند موجب بیماری آنها شوند چون سنشان بالاست اما دوری از آنها هم بیش از این دشوار است.

صلواتی در رابطه با لزوم استفاده از ماسک هم گفت: برای کسانی که فقط یک یا ۲ ساعت به خیابان می‌آیند تحمل استفاده از ماسک راحت‌تر است اما برای ما که ساعت‌های طولانی در مغازه حضور داریم بویژه در گرمای این روزها تحمل ماسک سخت است و ترجیح می‌دهیم از آن استفاده نکنیم.

همزمان با افرادی در جامعه روبرو می‌شویم که از همان اول هم احساس ترسی از بروز ویروس کرونا نداشتند و حتی برخی از آنها آن را غیرواقعی و تبلیغ رسانه‌ها می‌دانستند.

برخی از افراد چون در میان اطرافیان خود کسی را ندیده یا نشنیده بودند که به کرونا مبتلا باشد این موضوع را دلیل متقن عدم وجود بیماری یا کم خطر بودن آن تلقی می‌کردند که می‌توان فهمید عدم وجود اعتماد به رسانه‌ها در این دو گروه موج می‌زند که عامل مهمی است.

از سوی دیگر با گذشت بیشتر زمان ما شاهد بروز بی‌تفاوتی‌هایی هم در میان مسوولان هستیم، افزایش جلسات متعدد که بسیاری از حاضرین از ماسک هم استفاده نمی‌کنند و تصاویر آن بطور مرتب از شبکه استانی سیما و رسانه های دیگر پخش می‌شود این سیگنال و پیام را به جامعه انتقال می‌دهد که امور به حالت عادی خود برگشته است.

این روزها بویژه اگر در عصر و غروب به خیابان‌های سنندج بروید شاهد جمعیتی فشرده از شهروندان خواهید بود که شانه به شانه هم از پیاده‌روهای شلوغ شهر که در بسیاری از آنها وجود دست‌فروشان، پیاده‌روها را باریکتر و عبور و مرور با فاصله را سخت‌تر کرده، بدون داشتن ماسک حرکت می‌کنند.

این فشردگی جمعیت در خیابانی همچون فردوسی که بعد از سال‌ها وعده مسوولان عزم خود را برای ساخت پیاده‌راه درست در دوران بروز کرونا جزم کرده بیشتر هم می‌شود چرا که به توجه به اینکه خیابان برای انجام کارهای اولیه تخریب شده و اطراف پیاده راه هم فنس‌کشی کرده‌اند، مردم امکان خروج از پیاده راه و استفاده از عرض خیابان را ندارند و به ناچار در نزدیک یکدیگر تردد می‌کنند.

حال خبرهایی می‌رسد که تعداد مبتلایان به کرونا در شهر سنندج از دیگر شهرهای استان بیشتر شده و این شهر خود را به صدر جدول مبتلایان استان کردستان رسانده که بخشی از آن می‌تواند به دلیل همین مواردی باشد که بیان شد.

دغدغه‌های روزانه از کرونا پیشی گرفتند

حمید صیفی یکی از شهروندان سنندجی گفت: اینکه هر بار تعدادی ماسک تهیه کنم و هر بار که از منزل خارج می‌شوم ماسک به صورت بزنم حتی اگر بخواهم رعایت کنم همیشه شدنی نیست و بسیاری مواقع در میان نگرانی‌ها و مشغله‌های روزانه فراموش می‌شود.

وی افزود: وقتی اطرافیان خود را هم می‌بینم متوجه می‌شوم بسیاری دیگر آن نگرانی‌های روزهای اول را ندارند که این هم یک اطمینان را به من انتقال می‌دهد که خوب حال اکثریت جامعه به یک نتیجه رسیده و حتما خطر کاهش یافته است.

صیفی اضافه کرد: این حس آرامش ناخودآگاه و خودکار از سوی جامعه به من و دیگران منتقل می‌شود و ما را در رعایت توصیه‌ها سست‌تر می‌کند.

اصول بهداشتی رعایت شود جای نگرانی نیست

البته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان کمی امیدوارانه‌تر در مورد شرایط صحبت می‌کند. دکتر ابراهیم قادری گفت: اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان لازم و ضروری است، باید مهمانی‌های بزرگ گرفته نشود و ازدحام‌های بزرگ هم جلوگیری شود.

وی استفاده از ماسک در فضاهای بسته را بیشتر توصیه کرد از این جهت که افرادی ممکن است بیمار باشند و آن را به افراد سالم انتقال دهند البته در مورد اینکه آیا این ازدحام در خیابان‌ها تاثیری بر گسترش بیماری دارد، افزود: مطمئنا تاثیراتی بر افزایش این بیماری دارد اما اینکه چقدر شدید شود مسئله است.

قادری با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی هم فعالیت‌های مختلف را مجاز کرده‌اند، تاکید کرد: یک عامل و دو عامل اثر جدی بر گسترش ویروس ندارد اینکه جمعیت حاضر در خیابان‌ها وقتی به منزل می‌روند آیا دست‌های خود را می‌شویند یا نه هم یک عامل مهم است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه آموزش‌های لازم را ارائه‌ کرده‌ایم ولی اجرای آن به مردم بستگی دارد، یادآور شد: با در نظر گرفتن جمعیت سنندج اضافه شدن ۳۰ تا ۷۰ نفر به مبتلایان به صورت روزانه نگران کننده نیست و اگر از این مقدار بیشتر شود جای نگرانی دارد.

قادری در رابطه با اینکه چرا مرگ و میر کاهش یافته است، گفت: فرایند کار بهتر شده، تجربه کادر پزشکی افزایش یافته و ممکن است ویروس هم ضعیف‌تر شده باشد.

هوای خوش بهار محرک خروج از منزل

یک روانشناس هم در این زمینه گفت: رفتار انسان تابع دو دسته متغییر است یکی محرک‌های بیرونی و یکی برانگیزاننده‌ها و محرک‌های درونی است.

دکتر هادی نقدی با بیان اینکه محرک‌های بیرونی شامل تهدیدکننده‌ها و مشوق‌ها می‌شود افزود: در فصل بهار افراد از سوی طبیعت به شدت تحریک می‌شوند که از خانه خارج شوند چون که بهترین فصل سال است و مردم بشدت تحت فشار هستند تا از فضای باز و بیرون منزل و هوای بهاری لذت ببرند.

وی اضافه کرد: از لحاظ محرک بیرونی و محرکی منفی که بازدارنده است می‌توان کرونا را همچون تهدیدی دید اما آن دید منفی، نگرانی و احساس خطری که در اوایل وجود داشت امروزه کم کم با یک چالش مواجه می‌شود و مردم فکر می‌کنند آن خطر که در ابتدا وجود داشت نمانده است.

استاد دانشگاه فرهنگیان کردستان یادآور شد: خطر بیرونی در حال کاسته شدن است و کمرنگ‌تر به چشم می‌آید و بعد اینکه در فصل بهار قرار داریم و یک منبع تحریک کننده بیرونی که هوای خوب است مردم را به بیرون آمدن، تشویق می‌کند.

وی گفت: از سوی دیگر چون مردم در داخل منزل تحت فشارهای حضور مداوم در منزل و ارتباط مستمر با اعضای خانه قرار دارند میلی وجود دارد که مقداری از فشارهای داخل محیط خانه کم کند و عاملی است که فرد را سوق می‌دهد که از منزل خارج شود و آرامشی و تفریحی را داشته باشد.

ارتباطات گسترده دنیای امروز که بعد مهم آن را فعالیت‌های کاری شهرنشینی تشکیل می‌دهد در کنار شخصیت اجتماعی انسان در خانه نگه‌ داشتن او را سخت کرده است و تنها در شرایط کنونی می‌توان محدودیت‌ها و توصیه‌هایی پزشکی را برای جلوگیری از ابتلا پیش برد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا ظهر جمعه دوم خرداد در مجموع ۱۳۱ هزار و ۶۵۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۳۰۰ نفر رسید.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. نخستین مورد شناسایی شده در ایران هم روز ۳۰ بهمن ۹۸ از شهر قم اعلام شد.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار