تابناک - مجتبی داراب پور
کد خبر: ۸۵۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲ 24 May 2020

در روزهای اخیر بسیاری از مردم خوزستان طبق سنوات گذشته در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان اقدام به خرید لباس، آجیل و خشکبار و سایر لوازم مربوط به عید فطر کردند و شب گذشته نیز در برخی شهرهای استان شاهد حضور جوانان در خیابان ها و جشن و پایکوبی بودیم.

نکته قابل توجه عید سعید فطر امسال، سایه تاریک کرونا بر این عید بزرگ بود؛ بر همین اساس بزرگان عشایر و متولیان بهداشت و درمان استان و حتی کشور، بارها بر عدم دید و بازدیدها، تجمع و حضور در خیابان ها تاکید کردند که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت و نگرانی ها افزایش یافت.

با توجه به فیلم های کوتاهی که از جشن و پایکوبی و حضور چند هزار نفری جوانان در خیابان های مختلف استان پخش و مشاهده شد، می توان نتیجه گرفت که روزهای سختی در انتظار خوزستان است و بدون شک با انفجار یک بمب کرونایی در برخی شهرهای استان مواجه خواهیم شد.

موضوع دیگری که جامعه سلامت را نگران کرده است، عدم استفاده از ملزومات بهداشتی چون دستکش و ماسک و همچنین عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این تجمعات بود؛ موضوعی که مطمئنا سبب افزایش چشمگیر شمار مبتلایان در استان می شود و سهم بسزایی در از دست دادن جان دیگر هم‌استانی هایمان خواهد داشت.

حال چند سوال مطرح است؛ چرا مسئولین شهرستان ها در اعمال محدودیت ها سختگیرانه تر برخورد نکردند؟ چرا مردم برخی شهرستان ها توصیه های بهداشتی را مورد توجه قرار ندادند؟ آیا سلامتی را می توان با جشن و پایکوبی در یک شب عوض کرد؟ چرا کرونا در خوزستان جدی گرفته نمی شود؟ مسئول جلوگیری از تجمعات کیست؟

متولیان بهداشت و درمان، در حال حاضر حفاظت فردی و قرنطینه را یک اولویت می دانند و همواره توصیه کرده اند که ویروس کرونا به راحتی از طریق دست دادن و ذرات تنفسی ناشی از عطسه یا سرفه منتقل می‌شود و باید حفظ فاصله با دیگران جدی گرفته شود، اما متاسفانه شب گذشته و حتی امروز نقطه برعکس این توصیه ها مشاهده شد.

سازمان بهداشت جهانی نیز یکی از راه های کنترل بیماری کرونا را ایجاد فاصله بین افراد عنوان کرده است؛ موضوع مهمی که نه تنها شب گذشته، که در بسیاری از مواقع مورد بی توجه قرار می گیرد و امکان افزایش شمار مبتلایان را فراهم می کند.

پس طبق قدیمی‌ترین و پرکاربردترین ضرب المثل رایج بر سر زبانمان یعنی "پیشگیری بهتر از درمان است" ، بیاییم با ماندن در خانه و شرکت نکردن در تجمعات و رعایت اصول بهداشتی، این ویروس خطرناک را به زانو درآورده و به صورت کامل آن را نابود کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار