مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: با توجه به بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب خسارت عمده‌ای به بخش کشاورزی از جمله قنوات، باغات، مزارع گندم و جو و دام شهرستان شهرضا وارد شد.
کد خبر: ۸۵۴۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷ 24 May 2020

رضا باقری با اشاره به خسارات وارده سیلاب به بخش کشاورزی شهرستان اظهار داشت: با توجه به بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب خسارات عمده‌ای به بخش کشاورزی از جمله قنوات، باغات، مزارع گندم و جو و دام شهرستان شهرضا وارد شد که کارشناسان این مدیریت در حال بررسی و برآورد خسارت هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان این‌که بر اساس برآورد اولیه کارشناسان خسارت ناشی از سیل به تعداد ۱۶ رشته قنات شهرستان شهرضا بالغ بر ۴ هزار و ۹۶۰ میلیون ریال بوده است، افزود: سیلاب خسارت‌های زیادی به باغ‌های منظریه، جاده فاضلاب، صحرای آب باریکی وارد کرد، که بر اثر بارندگی تعداد زیادی از دیوارهای قدیمی و دیوارکشی‌های غیرمجاز باغات در حریم رودخانه تخریب شد.

وی با اشاره بازدید کارشناسان تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرضا از کلزاهای منطقه و وضعیت تغذیه و خسارات ناشی از تگرگ به این محصول گفت: با توجه به بارش شدید تگرگ در هفته‌های گذشته در شهرستان شهرضا حدود ۷ هکتار از مزارع کلزا، حدود ۳۰ هکتار از مزارع گندم و جو که معادل حدود ۲۰ درصد مزارع گندم و جو می‌شود، دچار خسارت شد.

باقری با اشاره به بازدید از مزارع کلزا افزود: کل سطح زیرکشت کلزا حدود ۵۲ هکتار است و با توجه به اهمیت نظارت و بازدیدهای مستمر از مزارع، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۵۰ تن دانه روغنی برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به بازدید از مزارع کشت زیره سبز در دشت پرزان شهرضا بیان کرد: با توجه به این‌که در سال زراعی جاری ۳۰ هکتار به کشت این محصول اختصاص پیدا کرده است، پیش‌بینی می‌شود با آغاز برداشت در دهه اول خرداد ماه از هر هکتار بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم محصول برداشت شود.

وی با اشاره به بازرسی از چند مورد از فروشگاه‌های سموم آفات نباتی شهرستان شهرضا افزود: در این بازرسی وضعیت هر فروشگاه در ارتباط با مشکلات و تخلفات در راستای هر چه بهتر شدن روند کار بررسی شد، در این بازدیدها ۹۶ مورد سم تاریخ گذشته ثبت و ضبط شد.

باقری با اشاره به شروع مبارزه با سن غلات در مزارع شهرستان شهرضا بیان کرد: عوامل متعدد خسارت‌زا همه ساله محصولات زراعی از جمله گندم و جو که گسترده‌ترین محصولات زراعی شهرستان شهرضا را تشکیل می‌دهد را مورد حمله قرار می‌دهد و سبب خسارت فراوان از طریق کاهش میزان محصول و یا پایین آوردن ارزش غذایی آن می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان این‌که یکی از عوامل خسارت‌زا به مزارع گندم و جو سن غلات است که جزو آفات درجه یک گندم به شمار می‌رود، گفت: سن گندم از برگ، ساقه و دانه‌های گندم و جو تغذیه می‌کند، بنابراین به منظور کنترل این آفت، شروع مبارزه با سن مادر در سطح ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی گندم و جو شهرستان شهرضا از ۲۰ فروردین ماه شروع و تاکنون عملیات سمپاشی در سطحی معادل۳۰۰ هکتار از این اراضی انجام شده است.

وی با اشاره به طرح پایلوت انار در شهرضا خاطرنشان کرد: طرح پایلوت تغذیه باغات انار در یک هکتار از باغات پهنه مزرعه چغاد انجام شد و در این طرح تغذیه به روش چال کود با استفاده از مخلوط همه عناصر مورد نیاز درخت شامل کودهای ماکرو و میکرو به علاوه گوگرد و تیوباسیلوس انجام شد.

باقری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شناسایی ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی شهرستان شهرضا خاطرنشان کرد: در هفته جاری گشت حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات این شهرستان تعداد ۱۵ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی زراعی و باغی شهرستان را شناسایی کردند که از ادامه فعالیت جلوگیری به عمل آمد و ادوات جمع‌آوری شد و پرونده‌های این زمین‌ها به مراجع قضایی برای صدور حکم ارسال شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار