کد خبر: ۸۵۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲ 25 May 2020

تابناک/رییس کل موزه ملی ایران گفت: این موزه پس از تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا،‌ صبح امروز (یکشنبه) برای پذیرایی از علاقه‌مندان بازگشایی شد.
بخ گزارش ایرنا، موزه ملی ایران که از ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ به علت همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شده بود از تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۹ پذیرای علاقه‌مندان شده است. با توجه به بحران بیماری کرونا محدودیت های در بازدید اعمال شده و به منظور حفاظت پیشگیرانه در سلامت کارکنان، بازدیدکنندگان و همچنین صیانت آثار موزه ای دستورالعمل ویژه بازدید در موزه ملی ایران تدوین و اجرایی شده که ضروری است تمام بازدیدکنندگان پیش از مراجعه به موزه، این شیوه را دقیق مطالعه و موارد آن را رعایت کنند.

«جبرییل نوکنده» رییس کل موزه ملی ایران با اعلام خبر بازگشایی این موزه، گفت: بازگشایی کامل همه بخش های موزه شاید در بحران کرونا امکانپذیر نباشد اما در تلاش هستیم تا به صورت تدریجی و پلکانی، سالن های نمایشی موزه را بازگشایی کنیم. در مرحله نخست از تاریخ ۴ لغایت ۹ خرداد صرفاً «نمایشگاه کشفیات باستان شناسی سال ۱۳۹۸» گشایش یافته و از تاریخ ۱۰ خرداد موزه ایران باستان از دوره آغاز عیلامی تا پایان دوران ساسانی یعنی طبقه همکف آن قابل بازدید می شود. اخبار و برنامه ها ی مرتبط با بازگشایی سایر قسمت ها، گام به گام متعاقباً از درگاه های رسمی موزه ملی ایران اعلام خواهد شد.

رییس کل موزه ملی ایران ادامه داد: انتظار است که این بار با مسؤولیت اجتماعی بیشتری به بازدید از موزه ها برویم و در پاسداری از میراث فرهنگی و جلوگیری از گسترش این بیماری همگام باشیم. بی شک این روزگار سخت طی خواهد شد و تاریخ نظاره‌گر رفتار ماست.

نوکنده گفت: نمایشگاه کشفیات باستان شناسی ایران سال ۱۳۹۸ با حدود ۱۲۳ شی از محوطه‌های غار وزمه کرمانشاه، چگاسفلی خوزستان، لیارسنگ‌بن گیلان، بازه‌هور خراسان، چهرآباد زنجان، سگزآباد قزوین، امیرآباد تهران با بازه زمانی از دوره پارینه سنگی میانی، هزاره چهارم پیش از میلاد عصر مفرغ، عصر آهن و دوره ساسانی را پوشش می‌دهد. این نمایشگاه در اسفند سال گذشته همزمان با برگزاری هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی گشایش یافت.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اشیای این نمایشگاه «دندان انسان» است که بیش از ۴۰ هزار سال قدمت دارد و در اواخر دهه ۱۳۷۰ در غار وزمه در نزدیکی شهر اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه کشف‌ شده است.

نوکنده افزود: بررسی میکرو سی‌تی‌اسکن این دندان نشان داد که مربوط به انسان نئاندرتال است؛ این کشف برای نخستین بار به‌طور قاطعی ثابت کرد که انسان نئاندرتال در ایران هم می‌زیسته است.

وی اضافه کرد: از دیگر اشیای شاخص این نمایشگاه، استل‌های سنگی چگاسفلی که کهن‌ترین استل‌های منقوش پیش‌ از تاریخ ایران است، پیکره‌های شیشه‌ای دوره اشکانی به شکل لاک‌پشت و مشت گره کرده از محوطه لیارسنگ‌بن، پارچه‌ها، دست‌کش چرمی معدن چهرآباد زنجان و گچبری‌های ساسانی بازه‌هور خراسان متعلق به قرن پنجم میلادی که نمایشگر از شکار، بزم بوده که دیواره های یک تالار ستوندار را می آراستند، که پیش‌تر مشابه آن در بندیان دره‌گز شناسایی شده بود.

نوکنده تأکید کرد که بازدیدکنندگان پیش از مراجعه به موزه ملی ایران، پروتکل یاد شده را بدقت مورد مطالعه قرار داده و نسبت به بازدید در مسیرهای از پیش تعیین شده و به نشانه گذاری های نصب شده توجه کنند.

این نمایشگاه واقع در ساختمان موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران تا اطلاع ثانوی همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. شیوه نامه بازدید نیز در سایت موزه ملی ایران قابل رؤیت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار