مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: یک میلیون نهال صنوبر در نهالساتان گریزه سنندج آماده تولید شده و بصورت رایگان در بین مجریان و بهره‌برداران محلی توزیع می‌شود.
کد خبر: ۸۵۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵ 27 May 2020

یک میلیون اصله نهال صنوبر در کردستان تولید می‌شود 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: یک میلیون نهال صنوبر در نهالساتان گریزه سنندج آماده تولید شده و بصورت رایگان در بین مجریان و بهره‌برداران محلی توزیع می‌شود.

سعدی نقشبندی روز چهارشنبه در این گفت و گو اظهار داشت: این طرح بر اساس توافق با یک شرکت خصوصی انجام گرفته و تولید یک میلیون نهال برای توزیع رایگان در راستای توسعه زراعت چوب در استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه این طرح در ۳۵۰ هکتار از زمین‌های دیواندره و مریوان اجرایی می‌شود، تاکید کرد: بخشی از این طرح در اراضی ملی و در قالب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری انجام می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در اجرای تکالیف قانونی و سیاست های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در راستای طرح زراعت چوب هرساله نسبت به تولید نهال صنوبر و گونه های چوبده دیگر نظیر افرا، زبان گنجشک، اقاقیا و سنجد در نهالستانهای تحت مدیریت و توزیع آن در بین متقاضیان واجد شرایط بصورت رایگان اقدام می‌کند.

نقشبندی با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی پیشنهاد می‌شود، تاکید کرد: یکی از موثرترین راهها برای ممانعت از قاچاق چوب و صدمه جبران ناپذیر به طبیعت، ترغیب علاقه‌مندان به زراعت صنوبر و بهره‌برداری از آن در صنعت چوب است.

وی افزود:با زراعت چوب می توان از راه قانونی و بدون هرگونه تخلف، درآمدزایی داشت وهمچنین چوب مورد نیاز بازار را تامین و برای چند نفر هم اشتغالزایی کرد .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: در واقع کاشت صنوبر فرصت تازه‌ای برای تنوع‌بخشی به درآمد و تولیدات کشاورزی محسوب می‌شود.

نقشبندی گفت: اگر به موضوع زراعت چوب توجه کافی نشود، با کمبود مواد سلولزی در آینده مواجه خواهیم شد، لذا برای حفظ اکوسیستم مناطق مختلف درختکاری باید توسعه یابد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری، استمرار و تلاش در کار و نگاه درست به آینده یکی از ملزومات کشاورزی موفق است، اظهار داشت: برای رسیدن به سود بالا در صنوبر کاری باید سرمایه حداقل ۲ سال و حداکثر هشت سال در این کار باقی بماند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواسته است گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ گزارش دهند.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار