بیش از ۱.۱ میلیارد نفر از جمعیت بالای ۱۵ سال جهان محصولات تنباکو را به صورت کشیدنی مصرف می‌کنند؛ این درحالیست که مصرف تنباکو و انواع آن تقریبا به تمام دستگاه‌های بدن آسیب رسانده و یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ قابل پیشگیری در جهان است و سالانه ۸ میلیون نفر در اثر مصرف مواد دخانی جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۸۵۵۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵ 28 May 2020

ترک مصرف دخانیات در هر سنی منافع آنی و طولانی ­مدت برای خود فرد و خانواده و اطرافیان او دارد. هر چند ترک دخانیات در سنین پایین‌­تر منافع بیشتری دارد، اما هیچ سنی برای ترک دخانیات دیر نیست.

فواید ترک دخانیات

از مهم‌ترین فواید ترک دخانیات می‌توان موارد زیر را نام برد:

_ افزایش قدرت دفاعی بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا، از جمله ویروس کرونا

_ کاهش فشار خون و خطر سکته قلبی

_ بهبود درک بوها و مزه­‌ها

_ بهبود وضعیت گردش خون، افزایش ظرفیت شش‌­ها و کارکرد ریه

_ بهبود برونشیت مزمن و آمفیزم ریوی، کاهش حساسیت و آلرژی

_ کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه

_ کاهش خطر سرطان مری و کلیه

_ کاهش مشکلات دوران یائسگی، افزایش توان باروری در زنان، کاهش خطر وزن کم تولد در بارداری

_ کاهش عمده خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر سرطان‌­ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونر قلبی

_ صرفه اقتصادی ترک دخانیات و کاهش هزینه خرید مواد دخانی، حذف هزینه درمان از لیست هزینه‌ها و افزایش بازدهی و کارایی افراد در انجام فعالیت روزانه

شانس موفقیت ترک مصرف مواد دخانی به تنهایی و بدون دریافت کمک حرفه­‌ای نسبتا پایین است. شرکت در یک برنامه ترک دخانیات، شانس دستیابی به پرهیز طولانی‌­مدت را برای افراد وابسته به مواد دخانی بهبود می‌­بخشد.

ترک دخانیات و بهبود ریه

به محض ترک دخانیات اتفاقات خوبی در ریه افراد مصرف کننده دخانیات می‌افتد. التهابات سطح ریه و راه‌های هوایی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. توجه کنید که چند روز تا چند هفته بعد از ترک دخانیات، فرد متوجه می‌شود راحت‌تر نفس می‌کشد، با مصرف دخانیات، منوکسیدکربن با سلول‌های خونی همراه می‌شود و مانع از تنفس راحت می‌شود؛ وقتی دخانیات مصرف نمی‌کنید، این اکسیژن است که با سلول‌های خون همراه می‌شود. علاوه بر آن به دلیل رفع التهاب نای، نایچه‌ها و شش‌ها و باز شدن فضای بیشتر برای عبور هوا، فرد راحت‌تر تنفس می‌کند. ۱۰ سال بعد از ترک دخانیات خطر ابتلا به سرطان ۵۰ درصد کمتر می‌شود، اما متاسفانه کامل از بین نمی‌رود.

بدن توانایی خوبی در ترمیم اعضای صدمه دیده ناشی از سیگار دارد. ولی همه صدمات قابل ترمیم نیست. بلایی که مصرف دخانیات سر ریه‌ها می‌آورد ارتباط مستقیم با تعداد و مدت مصرف مواد دخانی دارد که فرد در روز می‌کشد. ریه می‌داند چطور از بافت خود محافظت کند و صدمات ناشی از مصرف دخانیات را کمتر کند، ولی وقتی مدام در معرض دود سمی دخانیات قرار می‌گیرد کم کم این قابلیت را از دست می‌دهد. ریه آسیب دیده تحمل خیلی کمتری در برابر کرونا ویروس دارد و فرد مبتلا به کرونا ویروس دچار عوارض حادتر می‌شود. وقتی تغییرات ریه و راه‌های هوایی به مرحله برگشت ناپذیر می‌رسد، دیواره‌های آن قدرت انعطاف‌پذیری و شکل طبیعی خود را از دست می‌دهد و به زحمت می‌تواند هوای سمی موجود در خود را خارج کند. وقتی ریه به این مرحله برسد دیگر به راحتی نمی‌توان آن را درمان کرد، ولی هیچ وقت دیر نیست. در هر سنی هستید همین الان مصرف دخانیات و قلیان را برای همیشه کنار بگذارید و به اطرافیان خود نیز برای ترک دخانیات کمک کنید. 

چرا اکنون زمان مناسبی برای ترک مصرف دخانیات است؟

مصرف دخانیات خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات جدی سلامتی، از جمله هر دو مشکل تنفسی (مانند سرطان ریه و سل) و بیماری‌های قلبی_عروقی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد و زمینه‌ را برای ابتلای فرد و افراد در معرض دخانیات به عوامل بیماری‌زا فراهم می‌کند. در حالی که همیشه ترک دخانیات اقدام به جا و مناسبی برای حفظ سلامتی است، اما این اقدام در این زمان برای کاهش آسیب‌های ناشی از بیماری کروناویروس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

احتمال ابتلا به عفونت کرونایی در مصرف کنندگان دخانیات که ترک کرده‌اند، کمتر است؛ زیرا عدم مصرف دخانیات به کاهش لمس دهان توسط انگشتان کمک می‌کند. همچنین، این امکان وجود دارد که آنها در صورت آلوده شدن شرایط را بهتر مدیریت کنند، زیرا ترک مصرف دخانیات تأثیر مثبت فوری بر افزایش عملکرد ریه و قلب و عروق دارد و این پیشرفت‌ها تنها با گذشت زمان افزایش می‌یابد. چنین بهبودی توانایی بیماران کرونایی را در پاسخ به کاهش عفونت و خطر مرگ افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه مصرف کنندگان دخانیات می‌توانند ناقلین بالقوه بیماری کرونا باشند و بعضا تشخیص بیماری کروناویروس در این افراد به دلیل توجه نکردن فرد به علائم بیماری از جمله سرفه، به دلیل ارتباط دادن آن به عوارض مصرف دخانیات وجود دارد، اقدام به ترک مصرف دخانیات کمک بزرگی به سلامت فرد و جامعه می‌کند.

توصیه‌هایی برای ترک دخانیات

بسیاری از مصرف کنندگان دخانیات که تا حدودی از خطرات استعمال دخانیات آگاه‌ هستند مایل به ترک آن هستند و ممکن است تلاش‌های ناموفقی نیز برای ترک دخانیات انجام داده باشند. ترک دخانیات نیاز به زمان دارد. ابتدا باید خواست، تا بعد توانست. در بهترین روش باید ابتدا به آن فکر کرد؛ تصمیم گرفت ؛ اراده را تقویت نمود؛ ضررهای دخانیات و فواید ترک آن را دانست و نهایتا یک روز را برای ترک انتخاب کرد.

بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، تحقیقات نشان داده است که در صورت کاهش تعداد سیگار یا وعده‌های مصرف مواد دخانی در روز؛ فرد دخانی کمترین علائم سندرم ترک نیکوتین را پس از قطع کامل استعمال دخانیات تجربه می‌کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین اجزاء موفقیت در ترک، کاهش سیگار و مواد دخانی مصرفی تا زمان روز ترک است. برای کاهش تدریجی مصرف دخانیات به دستورات زیر عمل کنید:

_ دلایل خود را برای ترک دخانیات فهرست کنید و روزانه چند مرتبه آن ها را بخوانید

_ بسته سیگار خود را با کاغذ و کش ببندید

_ با خود کبریت حمل نکنید و مواد دخانی را خارج از دسترس خود قرار دهید

_ سعی کنید نسبت به روز قبل سیگار و مواد دخانی کمتری بکشید

_ تاریخی را برای ترک کامل انتخاب کنید

_ از جایگزین‌هایی مانند تسبیح یا خودکار در دست خود استفاده کنید و هر زمان برای کشیدن سیگار یا مصرف مواد دخانی وسوسه شدید از آن استفاده کنید

_ دستی که با آن دخانیات مصرف می‌کنید را عوض کنید

_ هر روز روشن کردن اولین سیگار یا اولین وعده مصرف مواد دخانی روز را به تاخیر بیندازید

_ تا زمانی که پاکت سیگار یا تنباکوی خود را تمام نکرده‌اید پاکت جدیدی نخرید

_ از کشیدن سیگار و مصرف مواد دخانی در مکان‌هایی که زمان بیشتری در آنجا هستید مانند محل کار یا خانه و ... اجتناب کنید

_ بدون سیگار از منزل یا محل کار خارج شوید

_ مشکلات حین ترک را پیش‌بینی و راهکارهای جایگزین برای آن پیدا کنید

_ نوع سیگار یا تنباکوی خود را به نوعی که مطلوب ذائقه شما نیست عوض کنید

_ سیگارها را نصفه بکشید و زمان مصرف مواد دخانی را کاهش دهید

_ به هرکدام از سیگارها و مواد دخانی که روشن می کنید فکر کنید. هر بار از خودتان بپرسید "آیا واقعا کشیدن آن ضروری است؟"

_ آب بنوشید. هر وقت هوس سیگار یا انواع مواد دخانی کردید به جای روشن کردن آن، یک لیوان آب را جرعه جرعه بنوشید

_ زیرسیگاری‌ها را خالی نکنید. بسیاری از سیگاری‌ها، با استفاده از روش‌های فوق و راهکارهای دیگری که خودشان پیدا کرده‌اند، توانسته‌اند در همین زمان به ظاهر کوتاه ۱۰- ۷ روزه تعداد سیگارهای خود را به کمتر از ۵ نخ در روز، حتی ۲- ۱ نخ در روز برسانند

_ در تاریخ تعیین شده برای ترک، دخانیات را به طور کامل ترک کنید و کبریت، فندک، تنباکو، قلیان سیگارها و هر ماده دخانی که مصرف می‌کردید را دور بریزید

_ این تاریخ را با خانواده خود مطرح کنید و جشن بگیرید

_ با شرکت در برنامه‌های ورزشی، سینما، پیاده‌روی و دوچرخه سواری خود را مشغول کنید

_ جایگزین سالم مانند آدامس‌های نعنایی و بدون شکر را استفاده کنید

_ از میوه و سبزی مانند کرفس و هویج استفاده کنید

_ با تغییراتی در سبک زندگی فشار روانی را کم کرده و کیفیت زندگی را با ایجاد لذت بالا ببرید

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار