به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ مصاحبه جدید علیرضا واحدی نیکبخت در برنامه دورهمی جنجال‌های زیادی به پا کرد. ستاره سال‌های نه چندان دور فوتبال ایران برای چندمین‌بار در این برنامه از نقل و انتقال جنجالی خود به پرسپولیس، در حالی که ستاره استقلال بود، ابراز پشیمانی کرد. این برای اولین بار نبود که نیکبخت گفت حضورش در پرسپولیس اشتباه بوده و اگر زمان به عقب برگردد هرگز این تصمیم اشتباه را نمی‌گیرد. البته نیکبخت درحالی این صحبت‌ها را انجام داده و خود را یک استقلالی اصیل معرفی کرده که هیچکدام از طرفداران سرخابی‌ها یادشان نرفته او بعد از قهرمانی سال 87 لیگ برتر با پیراهن پرسپولیس، چطور میکروفن به دست در ورزشگاه آزادی خودش را یک پرسپولیسی واقعی نامید. هرچند که ستاره پا به سن گذاشته فوتبال ایران این اعتراف خود را یک «جوگیری» بزرگ می‌داند! البته در نسل جدید یاغی‌های فوتبال ایران فقط نیکبخت نبود که از تصمیم جنجالی خود ابراز پشیمانی کرد. همان سالی که نیکبخت پیراهن استقلال را درآورد و قرمزپوش شد، علی انصاریان، مدافع متعصب آن سال‌های پرسپولیس، هم راه نیکبخت را در پیش گرفت و پیراهن رقیب را پوشید و بعدها او هم از تصمیمش ابراز پشیمانی کرد.

به بهانه صحبت‌های نیکبخت به مرور جنجال‌های ستاره‌های یاغی سرخابی می‌پردازیم که هر از گاهی به بهانه منفعت تغییر رنگ می‌دهند.

شاهرخ بیانی

تعداد بازیکنانی که در سال‌های گذشته از استقلال به پرسپولیس یا بالعکس رفته‌اند کم نیست اما واقعیت اینجاست که همه این بازیکنان به یک اندازه برای هواداران سرخابی مهم نبوده‌اند. یکی از استقلالی‌هایی که در سال‌های نسبتا دور قرمز شد و هنوز هم می‌گوید بابت این اتفاق از طرف هواداران استقلال سرزنش می‌شود، شاهرخ بیانی است.

شاهرخ که از ستاره‌های استقلال در دهه 60 بود، بعد از مشکلاتی که با باشگاه استقلال پیدا کرد، راهی اردوی تیم رقیب شد و حتی در تنها دربی که برای قرمزها به میدان رفت 2 بار دروازه استقلال و ناصر حجازی را باز کرد. او بعدها دوباره به استقلال برگشت و اگرچه به طور مستقیم از حضورش در پرسپولیس ابراز پشیمانی نکرد اما همیشه خودش را یک استقلالی می‌دانست.

57019_643

احمدرضا عابدزاده

روزهایی که برای استقلال بازی می‌کرد شاید به‌نوعی بهترین دوران فوتبال عابدزاده بود. عابدزاده روزهای خوبی در استقلال داشت و قهرمانی در باشگاه‌های تهران، قهرمانی در اولین دوره لیگ قدس، قهرمانی جام حذفی، قهرمانی باشگاه‌های آسیا و حتی قهرمانی با تیم ملی در بازی‌های آسیایی پکن را در همین روزها تجربه کرد. او حتی بعد از قهرمانی با استقلال در آسیا در سال 70 کاندیدای برترین دروازه‌بان آسیا هم شد اما  مصدومیت در یک بازی ملی کار دستش داد و ناکارآمدی مدیران وقت استقلال باعث شد امیر عابدینی از فرصت استفاده کند و با دادن هزینه‌های جراحی و عمل عابدزاده او را اصطلاحا نمک‌گیر کرده و به پرسپولیس ببرد. مصاحبه‌هایی از عابدزاده پیش از حضور در پرسپولیس در روزنامه‌ها چاپ شده بود که این دروازه‌بان در آن اعلام کرده بود هرگز از استقلال جدا نمی‌شود اما در نهایت بعد از یک فصل حضور در سپاهان و انجام تنها و تنها یک بازی برای این تیم اصفهانی، به پرسپولیس رفت و روزهای خوبی را در این تیم سپری کرد. در سال‌های اخیر هم مصاحبه‌های متعددی از عابدزاده منتشر شد که او استقلال را به عنوان تیم محبوبش معرفی کرد.

عابدزاده

مهدی هاشمی نسب

هواداران پرسپولیس هنوز هم مهدی هاشمی‌نسب را بابت رفتنش به استقلال نبخشیده‌اند. این اعتراف خود هاشمی‌نسب است که می‌گوید هنوز تاوان آن انتقال تاریخی را می دهد.توفانی که مهدی هاشمی‌نسب با رفتنش به تیم رقیب به پا کرد را هنوز هیچ نقل و انتقالی به پا نکرده است. هاشمی‌نسب در سال 79 با مبلغ 100 میلیون تومان برای سه فصل به استقلال رفت و در دربی همان سال هم یک گل به پرسپولیس زد. گلی که به به قول خودش به اندازه 4 گلی که به استقلال زده بود برایش اهمیت داشت. هاشمی‌نسب بعد از آن غش معروف، نزد پرسپولیسی‌ها منفورتر شد و عجیب‌تر اینکه همچنان هم به کری خوانی‌هایش علیه پرسپولیس ادامه می‌دهد و خودش را یک استقلالی تمام عیار می‌داند.

ناگفته نماند هاشمی‌نسب به دنبال اختلاف شدید با علی پروین، سرمربی آن روزهای پرسپولیس، به اردوی تیم رقیب رفت.

هاشمی نسب

علیرضا نیکبخت واحدی

ستاره مشهدی استقلال و تیم ملی برای استقلالی‌ها فراتر از یک بازیکن بود. او با درخشش در استقلال یک شبه راه ستاره شدن را در پیش گرفت و هواداران بیشماری برای خود پیدا کرد. نیکبخت در سال 84 و بعد از 8 سال حضور در استقلال به دنبال اختلاف با مدیران استقلال (و به‌زعم بعضی‌ها اختلاف با امیر قلعه‌نویی) به پرسپولیس پیوست. او که در پرسپولیس هم به درخشش خود ادامه داد و حتی به استقلال گل زد، بعدها اعتراف کرد تعدادی از هواداران استقلال در تمام بازی های پرسپولیس به ورزشگاه می‌رفتند و به او توهین می‌کردند.

نیکبخت درباره این موضوع می‌گوید: «رفتن من به پرسپولیس برای هواداران استقلال قابل باور نبود. استقلال من را نمی‌خواست و نمی‌توانستم بدون تیم بمانم. مدیران پرسپولیس وقتی فهمیدند استقلال من را نمی‌خواهد سراغم آمدند. من هم پیشنهادی سنگین دادم و آنها قبول کردند. آن زمان پرسپولیس پیشنهاد 500 میلیونی من را قبول کرد و من هم از استقلال رانده شده بودم و چاره‌ای جز رفتن به پرسپولیس نداشتم.» نیکبخت بعد از حضوری ناموفق در داماش گیلان در آخرین دوره حضور قلعه‌نویی در استقلال به این تیم برگشت و برای اینکه دل هواداران استقلال را به دست بیاورد بابت حضورش در پرسپولیس از آنها عذرخواهی کرد و این اتفاق را بزرگترین اشتباه عمر فوتبالش نامید.

نیکبخت در سال های اخیر هم بارها بابت رفتن به پرسپولیس ابراز پشیمانی کرده و همین چند شب پیش هم در برنامه دورهمی دوباره این پشیمانی را به زبان آورد. او از معدود یاغی‌های فوتبال ایران بود که در پرسپولیس هم مثل استقلال خوش درخشید.

نیکی

علی انصاریان

دوقلوهای یاغی فوتبال ایران همزمان با هم یاغی‌گری را شروع کردند اما سرنوشت‌شان شبیه هم نبود. نیکبخت 3 سال در پرسپولیس درخشید اما عمر ماندن انصاریان در استقلال کوتاه بود و نتوانست به موفقیت یا محبوبیتی هم در استقلال دست پیدا کند. انصاریان نتوانست مثل نیکبخت نزد هواداران رقیب محبوب شود. او هم درست مثل نیکبخت با مدیران تیمش به مشکل خورد و راهی اردوی رقیب شد اما در نهایت بعد از گذراندن یک سال کم فروغ در استقلال از این تیم جدا شد.

آقای بخیه قرمزها که در دورانی به پسر علی پروین هم معروف شده بود، بعد از جدایی از استقلال اعتراف کرد تصمیمش برای رفتن به این تیم اشتباه و مثل خودکشی بوده است. انصاریان درست راه نیکبخت را پیش گرفت و مثل او یاغی شدن را اشتباه خواند.

او بعد از جدایی از استقلال روزهای بی‌فروغی در سایپا، استقلال اهواز و شاهین بوشهر سپری کرد و بی سر و صدا فوتبال را کنار گذاشت و به سراغ تلویزیون و سینما رفت.

انصاریان

تعصبات رنگی یا منافع مالی؟

در سال‌های اخیر پدیده‌ای بین فوتبالیست ها مد شده که برای بالا رفتن صفرهای قرارداد و نشان دادن تعصب خود شایعه رفتن به تیم رقیب را به راه می‌اندازند.

سردمدار این رفتار متعصبانه بهروز رهبری‌فرد بود که هروقت با علی پروین اختلاف پیدا می‌کرد بحث پیشنهاد استقلال را به میان می‌کشید و بعد از رسیدن به خواسته‌اش از تعصب و ماندن در پرسپولیس به عشق هواداران حرف می زد. این مدافع بعد از جدایی از پرسپولیس، با پیراهن پاس به این تیم گل زد و شادی گل عجیبی هم از خود به نمایش گذاشت و بارها علیه پرسپولیس حرف زد.

در استقلال هم کم نبوده‌اند از این دست بازیکنان. حنیف عمران‌زاده قبل از اینکه به عشق هواداران استقلال عدد معروف 4 را به پرسپولیسی‌ها نشان دهد سر میز مذاکره با حبیب کاشانی نشسته بود اما چون رقم قرارداد استقلال بالاتر بود دوباره قراردادش را با این تیم تمدید کرد. علیرضا بیرانوندی که این روزها در کری خوانی برای استقلالی کم نمی‌آورد، زمان حضورش در نفت گفته بود آرزویش بازی در استقلال و یاد گرفتن از سیدمهدی رحمتی است! او در مصاحبه‌هایش از استقلالی بودن خود می‌گفت و حتی ادعا کرده بود با هزار تومان حاضر است استقلالی شود اما به‌طور کاملا ناگهانی رنگ عوض کرد و سر از پرسپولیس درآورد.

درواقع بهتر است قلب‌های آبی و قرمز فوتبالیست‌های ایرانی در اینستاگرام را باور نکنیم و تمایلات رنگی آنها را جدی نگیریم. یک روز به قول خودشان جوگیر می‌شوند و طرفدار این تیم هستند و فردا روزی رفتن‌شان به تیم رقیب را مثل خودکشی قلمداد می‌کنند.