کد خبر: ۸۵۵۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳ 28 May 2020
این پیمانه تیتر‌هایی همچون همتی: نرخ تورم در رقم ۲۲ درصد کنترل خواهد شد، سکه ارزان شد، قیمت جهانی طلا پایین آمد، استقبال وال‌استریت از بازگشایی اقتصاد آمریکا، تنش‌های آمریکا و چین روحیه سرمایه‌گذاران را پایین آورد و روند صعودی قیمت نفت متوقف شد را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون همتی: نرخ تورم در رقم ۲۲ درصد کنترل خواهد شد، سکه ارزان شد، قیمت جهانی طلا پایین آمد، استقبال وال‌استریت از بازگشایی اقتصاد آمریکا، تنش‌های آمریکا و چین روحیه سرمایه‌گذاران را پایین آورد و روند صعودی قیمت نفت متوقف شد را در بر دارد.

ثبت نام خودرو راحت شد؛ دریافت وجه بعد از قرعه‌کشی

حسین مدرس خیابانی گفت: ثبت‌نام به منظور حضور در فروش ویژه خودرو به مناسبت ایام عید سعید فطر، از چهارم خردادماه آغاز شده و تا چهاردهم خرداد ادامه خواهد یافت؛ ضمن اینکه بر اساس آخرین تصمیم کمیته خودرو، دریافت وجه از خریداران، به زمان بعد از قرعه‌کشی موکول شده است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به استقبال مردم از طرح ویژه فروش خودرو و الزام واریز نیمی از مبلغ خرید خودرو بر اساس دستورالعمل‌های اعلامی از سوی خودروسازان، پیش‌بینی می‌شد که جابجایی حجم عظیمی از پول و تراکنش‌های بانکی شکل گیرد و با توجه به اینکه بر اساس مصوبه کمیته خودرو مقرر شده بود که وجه واریزی به یک حساب واسط وارد شود که تحت نظر دستگاههای نظارتی و امنیتی قرار گیرد و نه خودروساز و نه بانک اجازه برداشت از آن را نداشته باشند، مقرر گردید تا واریز وجه از سوی خریداران به بعد از انجام مراحل قانونی قرعه‌کشی، موکول شود. بر این اساس کمیته خودرو تصمیم گرفت تا تنها آن دسته از افرادی وجه مربوط به خریدد خودرو را واریز نمایند که در قرعه‌کشی که با حضور دستگاههای نظارتی، امنیتی و رسانه‌ها برگزار خواهد شد، واجد شرایط شناخته شده‌اند.

به گفته مدرس خیابانی، در گذشته برای طرح‌های فروش خودرو، بازه زمانی محدودی از سوی خودروسازان در نظر گرفته شده بود و مردم بایستی ضمن ارایه مشخصات فردی، نسبت به واریز وجه مربوط به خودروی انتخابی اقدام می‌کردند؛ به نحوی که زمان ثبت‌نام تنها به اندازه‌ای به طول می‌انجامید که در ظرفیت فروش فوری خودروسازان تدارک دیده شده بود، به همین دلیل، سایت ثبت‌نام در مدت زمان کوتاهی بسته شده و ظرفیت فروش تکمیل می‌شد. به گفته مدرس خیابانی، اکنون کمیته خودرو تدبیر کرده تا تمامی متقاضیان خرید خودرو بتوانند در یک بازه زمانی ده روزه، برای ثبت درخواست خود به سامانه‌های طراحی شده فروش از سوی خودروسازان مراجعه کرده و تمام اطلاعات اولیه خود را وارد نمایند. وی اظهار داشت: در گذشته این انتقاد در مورد شیوه فروش خودرو مطرح می‌شد که برخی با آی‌پی های تجاری وارد سایت شده و اقدام به ثبت درخواست می‌کردند و به همین دلیل، دامنه افرادی که موفق به ثبت‌نام می‌شدند، محدود می‌شد، اما با طرح مصوب کمیته خودرو در دور جدید ثبت‌نام فروش خودروها، هر فرد می‌تواند با ایجاد یک نام کاربری، دریافت رمز عبور و ارایه اطلاعات مورد نظر بر اساس ضوابط ده‌گانه ابلاغی، درخواست خود را در یک بازه زمانی ده روزه به ثبت برساند.

همتی: نرخ تورم در رقم ۲۲ درصد کنترل خواهد شد

عبدالناصر همتی امروز در حاشیه جلسه هیات دولت درباره هدفگذاری بانک مرکزی برای کاهش تورم، افزود: یکی از عوامل موثر در افزایش تورم، حجم نقدینگی بوده و بر این اساس، تصمیم جدی دولت کنترل نقدینگی است. وی گفت: پیش بینی ما این است با اقدامات جدی دولت و همچنین انضباط مالی که دولت برای کسری بودجه از طریق فروش سهام و انتشار اوراق خرانه متعهد شده است این مشکل حل شود. این پیش‌بینی، خیلی نزدیک به واقعیت خواهد بود و حجم نقدینگی نسبت به گذشته کمتر خواهد شد و تورم نیز نزدیک رقم ۲۲ درصد کنترل خواهد شد. اکنون نیز بعد از اعلام بانک مرکزی آثار آن را در بازارهای مختلف مشاهده می‌کنیم. ما مقید هستیم با ابزارهایی که در اختیار داریم و اقداماتی که بانک مرکزی در بازار پول خواهد داشت بتوانیم از طریق کنترل نرخ سود بانکی، نرخ تورم را کنترل کنیم. به گفته رییس بانک مرکزی، دولت در تلاش است از حالا تا یکسال آینده به نرخ‌های هدفگذاری تورمی اعلام شده برسد.

دلار عقب نشینی کرد

امروز در صرافی‌های بانکی و مجاط سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۷۰۵۰ تومان از مردم خریداری و با افت ۱۵۰ تومانی نسبت به روز قبل، به نرخ ۱۷۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۱۸۵۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل، به قیمت ۱۸۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد که نسبت به روز سه شنبه، ۱۵۰ تومان ارزان‌تر شده است.

سکه ارزان شد

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به رقم هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش رسید. مهمترین دلیل افت قیمت طلا در بازار امروز، ‌ کاهش ارزش اونس جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی بوده است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در ساعت ۱۴ امروز هفت میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۹۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۹۴ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۹ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت جهانی طلا پایین آمد

روز چهارشنبه با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به باز شدن مجدد اقتصاد قیمت جهانی طلا افت کرد، هرچند بالا گرفتن تنش‌های میان آمریکا و چین بر سر مساله هنگ‌کنگ باعث شد، این افت قیمت محدود شود. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۳۳ درصد افت کرد و به ۱۷۰۵.۶۰ دلار رسید، در حالی که قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا با ۰.۶۴ درصد یا ۱۱ دلار کاهش به ۱۶۹۴.۶۰ دلار بازگشت.

انتخاب روش آزاد سازی سهام عدالت تمدید شد

حسین فهیمی، سخنگوی سهام عدالت گفت: مهلت مراجعه به سایت samanese.ir برای انتخاب روش مدیریت مستقیم سهام عدالت که قبلاً هشتم خردادماه اعلام شده بود، با تصمیم شورای عالی بورس تا ۱۵ خردادماه تمدید شد. وی تاکید کرد: سهامداران باید در نظر داشته باشند که امکان تغییر تصمیم وجود ندارد.

بورس سبزپوش به تعطیلات رفت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش 12417 واحدی معادل 1.34 درصد به رقم 938 هزار و 550 واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد 37 واحدی به رقم 10 هزار و 864 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 3297 واحدی معادل 1.34 درصد به رقم 249 هزار و 249 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت 427 واحدی معادل 0.14 درصد، عدد 312 هزار و 38 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 283 واحدی معادل 0.14 درصد به رقم 206 هزار و 518 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 13386 واحد افزایش معادل 1.08 درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و 256 هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 9635 واحد افزایش معادل 1.42 درصد به رقم 688 هزار و 568 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 22822 واحد کاهش معادل 1.22 درصد همراه بود و عدد 1 میلیون و 889 هزار واحد را به نمایش گذاشت.

استقبال وال‌استریت از بازگشایی اقتصاد آمریکا

در پایان معاملات روز سه‌شنبه آمریکا (بامداد چهارشنبه به وقت تهران)، با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به بازگشایی اقتصاد و واکسن بالقوه برای ویروس کرونا، سهام آمریکا جهش کرد و به سود بزرگ هفته گذشته خود افزود. میانگین صنعتی داوجونز ۵۲۹.۹۵ واحد یا ۲.۲ درصد جهش کرد و به مرز ۲۵ هزار واحد رسید. این شاخص در معاملات دیروز برای چند لحظه از ۲۵ هزار واحد هم فراتر رفت که این از اوایل مارس تا کنون سابقه نداشته است. اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۱.۲ درصد جهش کرد تا در ۲۹۹۱.۷۷ واحد به کار خود پایان دهد. این شاخص هم در جلسه معاملاتی دیروز برای اولین بار از ماه مارس از ۳۰۰۰ واحد فراتر رفت اما در انتها اندکی پایین‌تر از این سطح بسته شد. اما شاخص کامپوزیت نزدک از این جهش بازماند و با رشدی ۰.۲ درصدی در ۹۳۴۰.۲۲ واحد بسته شد. شرکت نواواکس، که یک شرکت بیوزیستی آمریکایی است، اعلام کرد که اولین آزمایشات انسانی ویروس کرونای خود را آغاز کرده است. انتشار این خبر باعث دلگرمی بیشتر سرمایه‌گذاران شد. رشد شاخص‌های سهام در ساعات نهایی به دنبال انتشار گزارش بلومبرگ از احتمال تحریم چین توسط آمریکا، متوقف شد.

تنش‌های آمریکا و چین روحیه سرمایه‌گذاران را پایین آورد

روز چهارشنبه، علی‌رغم جهش سهام آمریکا در روز گذشته، سهام آسیا اقیانوسیه تحت تأثیر تنش‌های آمریکا و چین افت کردند. بلومبرگ دیشب در گزارشی نوشت که آمریکا به دنبال وضع تحریم‌هایی بر شرکت‌ها و مقامات چینی بر سر وضعیت به وجود آمده در هنگ‌کنگ است. نیکی ژاپن تقریباً بدون تغییر بود و ۰.۰۷ درصد افت کرد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۳۰ درصد پایین آمد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۹۶ درصد افت کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۱۷ درصد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۲۳ درصد افت کردند. در بازار ارز، نرخ دلار در برابر یوآن چین به شکل قابل‌توجهی تقویت شد و با ۰.۳۲ درصد رشد به ۷.۱۵۷ واحد رسید.در برابر ین ژاپن، دلار ۰.۰۶ درصد افت کرد و در نرخ برابری ۱۰۷.۴۶ واحد معامله شد. /مهر

۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولت در راه است

کارگزاری بانک مرکزی 13 خرداد ماه 10 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولت با نرخ سود 15 درصد و سررسید‌های 17 و 20 ماهه منتشر می‌کند.

روند صعودی قیمت نفت متوقف شد

قیمت‌های نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌های مجدد نسبت به روند احیای تقاضا با وجود روند تسهیل محدودیت‌های قرنطینه در بسیاری از کشورها کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۱ سنت معادل ۰.۶  درصد کاهش یافت و به ۳۵ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۱ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد و به ۳۴ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار