کد خبر: ۸۵۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶ 31 May 2020

علیرضا خامه‌زر شنبه شب در جلسه تحلیل عملکرد خارجی خراسان‌جنوبی در سال ۹۸ که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، اظهار کرد: مرز ماهیرود سومین معبر رسمی ایران با کشور افغانستان است.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت کالای اتاق بازرگانی بیرجند بیان‌کرد: در گذشته ما چهار بازارچه رسمی شامل یزدان، میل ۷۳، ماهیرود و دوکوهانه داشتیم که به صورت یک طرفه از سوی افغانستان تعطیل شده است.

خامه‌زر گفت: هر چند ما یک جاده ترانزیتی مناسب نداریم ولی با این وجود میزان صادرات از مرز ماهیرود به خوبی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به جمعیت حدود ۳۵ میلیونی افغانستان، اظهار کرد: این کشور حدود ۸۰ درصد مایحتاج خود را از طریق واردات تأمین می‌کند و از این جهت بازار هدف مناسبی برای کالاهای صادراتی خراسان‌جنوبی است.

هدف بازارهای صادراتی را تنها به افغانستان محدود نکنیم

رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت کالای اتاق بازرگانی بیرجند بیان‌کرد: روزگاری ما اولین کشور واردکننده کالا به افغانستان بودیم ولی به دلایل عدیده‌ای در یکی دو سال اخیر این شرایط تغییر کرده است.

خامه‌زر با تأکید بر اینکه افغانستان تمام کالاهای صادراتی ما را می‌پذیرد، ادامه‌داد: البته باید سایر بازارهای هدف چون پاکستان و از طریق پاکستان و افغانستان بازارهای هند و چین را نیز مد نظر داشته باشیم که بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به نبود حمل و نقل ریلی در خراسان‌جنوبی، افزود: وجود حمل و نقل ریلی در استان نقش بسیار مهمی در رونق صادرات دارد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت کالای اتاق بازرگانی بیرجند گفت: خوشبختانه در مرز ماهیرود ما هیچ گونه تعطیلی و کاهش صادرات با کشور افغانستان را به واسطه شیوع ویروس کرونا نداشته‌ایم.

آمار صادرات در سال ۹۸

خامه‌زر بیان‌کرد: میزان کالاهای صادراتی از گمرکات خراسان‌جنوبی در سال ۹۸ از نظر ریالی حدود ۴۸۷ میلیون دلار و از وزنی حدود دو میلیون و ۸۰ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن از نظر ارزشی ۲۱ درصد کاهش و از نظر وزنی ۸ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه موضوع تعهدات ارزی و اصلاح ارزش‌های پایه صادراتی از جمله علل کاهش صادرات است، ادامه داد: این در حالی است که به صورت کلی میزان صادرات ما به افغانستان دو برابر صادرات به اتحادیه اروپا است.

بازرگانان خراسان‌جنوبی در مبادله پول با افغانستان مشکل دارند

رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت کالای اتاق بازرگانی گفت: یکی از مشکلات تجار و بازرگانان ما موضوع انتقال پول با کشور افغانستان است که در زمینه حل این مشکل نیز باید تدبیری اندیشیده شود.

خامه زر با اشاره به اینکه میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان‌جنوبی در فروردین و اردیبهشت ۹۹ از نظر ارزی ۱۰۷ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: اگر این روند در ماه‌های آتی ادامه داشته باشد بی‌شک اتفاق بسیار مثبتی در حوزه صادرات کالا در استان رخ خواهد داد.

وی اظهار کرد: در بازه زمانی یاد شده شده ۴۷۹ هزار و ۴۹۳ تن کالا به ارزش حدود ۸۸ میلیون و ۱۶۱ هزار دلار از گمرکات، بازارچه مرزی و گمرک ماهیرود شهرستان سربیشه صادر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار