کد خبر: ۸۵۸۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴ 03 June 2020

 

در کنار مردم دستگاه های دولتی و حاکمیتی هم باید برخی از روندهای گذشته خود را تغییر داده و با شرایط موجود و حاکم در جامعه تدابیر خود را اعمال نمایند.مثلا مجلس یازدهم می تواند در کنار نقش تقنینی خود به نقش نظارتی هم توجه ویژه ای داشته تا بر میزان حکمرانی الکترونیک و ارتباط الکترونیک بین دستگاه ها و مردم نظارت کند.
 
 
«حکمرانی الکترونیک» ؛ کلید واژه ای که برای دوران کرونا و پساکرونا باید هر روز تکرار شود
 

«حکمرانی الکترونیک» ؛ کلید واژه ای که برای دوران کرونا و پساکرونا باید هر روز تکرار شودویروس کرونا همچنان در حال قربانی کردن برخی از مردم ایران و جهان است . این ویروس مرموز که به گفته نمکی وزیر بهداشت دارای رفتارهای پیچیده و متفاوتی هست موجب شده تا روندهای موجود در جوامع انسانی دارای تغییرات عمده ای شود.امروزه شاهد هستیم که از نحوه دید و بازدید بین اقوام گرفته تا مبادلات گسترده تجاری بین کشورها دچار تغییرات و تحولاتی شده اند.

به گزارش «تابناک» درحالیکه بیش از 100 روز از شیوع این ویروس در ایران می گذرد و برخی از مردم و مسئولین تصور پایان شیوع این ویروس را دارند اما آمارهای روزانه وزارت بهداشت مبین این مطلب است که تا روزهای پایان کرونا فاصله زیادی مانده و چه بسا مدتها باید به حضور این مهمان ناخوانده و عجیب و غریب در میان جامعه عادت کرد.

این ویروس موجب شد تا بسیاری از رفتارها و سنت ها بین مردم دچار تغییرات عمده ای شود و شاید در برخی مواقع تعدادی از روندهای غلط و نابجا بین جامعه را اصلاح کرده و تغییر داد اما باید انتظار داشت که به میزان همین تغییرات در شاهد اصلاح و تغییر برخی از رفتار ها و اقدامات در عرصه اعمال حاکمیت و حکمرانی بود.

به گفته یکی از نمایندگان تهران در مجلس یازدهم ویروس کرونا نشان داد که قوانین دست و پاگیر زیادی در دستگاه های دولتی و حاکمیتی وجود دارد.عبدالحسین روح الامینی روز گذشته در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت کرونا نشان داد بسیاری از قوانین دست و پاگیر است، پس باید آن‌ها را کنار گذاشت.

چندی پیش هم حسن روحانی رییس جمهور بیان داشت مردم باید باور کنند که به زودی ما نمی‌توانیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم برای مدت طولانی باید سبک زندگی را تغییر داده و محدودیت‌ها را بپذیریم و بخشی از زندگی ما باید به فضای مجازی برود.

اما نکته مهمی که باید توجه داشت این است که در کنار مردم دستگاه های دولتی و حاکمیتی هم باید برخی از روندهای گذشته خود را تغییر داده و با شرایط موجود و حاکم در جامعه تدابیر خود را اعمال نمایند.مثلا مجلس یازدهم می تواند در کنار نقش تقنینی خود به نقش نظارتی هم توجه ویژه ای داشته تا بر میزان حکمرانی الکترونیک و ارتباط الکترونیک بین دستگاه ها و مردم نظارت کند.

بسیاری از قوانین گذشته معطل آیین نامه های اجرایی هستند که توجه به موضوع مهم حکمرانی الکترونیک در نحوه تدوین این آیین نامه ها می تواند یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم در دستگاه های دولتی و حاکمیتی باشد.

باید توجه داشت که طی سال‌های اخیر پیشرفت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به آغاز عصر جدید اصلا حات در بخش عمومی شده است. این اصلا حات از طریق استفاده از ابزار‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به دگرگونی سیاست ها، فرایند‌ها و کارکرد‌های بخش عمومی انجامیده است.
 
برنامه‌های اجرایی دولت الکترونیک و حرکت به سمت حکمرانی الکترونیک نه فقط به منظور ارائه هرچه مطلوبتر خدمات به شهروندان، بلکه برای بهبود کارایی و اثربخشی بخش عمومی، افزایش مشارکت مردم در امور عمومی و ایجاد شفافیت و پاسخگویی در امور دولتی طراحی شده است که توجه به همین موضوعات در دوران همزیستی با کرونا از اهمیت بسزایی برخوردار است.
 
حکمرانی الکترونیک کاربرد فناوری‌های اطلا‌عات و ارتباطات در بخش عمومی‌ و دولتی با هدف بهبود ارایه اطلا‌عات و خدمات به مردم، ترغیب آنان به مشارکت در فرآیند‌های تصمیم‌گیری و الزام دولت و دستگاه های عمومی غیر دولتی به پاسخگویی بیشتر و عملکرد‌های کارآتر و شفاف‌تر است.
 
به عبارت دیگر، در این فرآیند، داده‌ها و اطلا‌عات با استفاده از فضای مجازی مبادله میشود و ارتباط آسان‌تر و مؤثرتر دولت با مردم و همچنین دستگاه های دولتی و حاکمیتی با یکدیگر را امکان پذیر می‌سازد.

وجود یک برنامه و راهبرد و قانون جامع در زمینه گسترش استفاده از فناوری‌های اطلا‌عات و ارتباطات با توجه به دوران کرونا و پساکرونا با در نظر داشتن واقعیات حاکم بر جامعه در تحقق دولت و حکمرانی الکترونیک نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت.
 
نقش مجلس یازدهم در تدوین این راهبردها و قوانین جامع از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و این مجلس می تواند با تاکید و نگاه ویژه به این مهم قوانین مهم و اثرگذاری در ارتباط با آن تدوین نماید.حکمرانی الکترونیک می تواند کلید واژه ای باشد که همه نمایندگان مجلس یازدهم در هنگام تدوین و تصویب قوانین جدید به ملزومات و اثرات آن توجه ویژه ای داشته باشند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار