کد خبر: ۸۵۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶ 06 June 2020

اما و اگرهای اجرای طرح گردشگری در ساحل غرب گیلان

تابناک/ اجرای یک طرح گردشگری در سطح ۳۰ هکتار در نوار ساحلی شهرستان‌های تالش و آستارا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از مدتی قبل آغاز شده، اما اختلاف نظر اهالی و معارضان محلی با مسئولان در خصوص این طرح، بیم طولانی شدن، رکود و دست نیافتن به اهداف آن از جمله رونق توریسم و درآمدزایی را در پی دارد.

گیلان سرسبز در حاشیه دریای خزر از زیبایی های جلگه و ساحل برای جذب گردشگر و رونق صنعت توریسم برخوردار است و شهرستان های تالش با حدود ۹۳ کیلومتر و آستارا با ۱۸.۵ کیلومتر نوار ساحلی دارای موقعیت های ممتازی برای توسعه طرح های گردشگری دریایی و ساحلی است.

 در شرایطی که تحریم های ظالمانه دشمن، اقتصاد کشور را نشانه گرفته، جذب و استقبال از سرمایه گذاران و کارآفرینان بخش خصوصی برای اجرای پروژه های گردشگری، رسالت خطیر مسئولان است اما در این مسیر مهم،  جلب رضایت مردم و رفع نگرانی معارضان محلی و موانع دیگر در پیش روی سرمایه گذاران، بیم دلسردی و گریز ثروت و سرمایه از سواحل مستعد گیلان را در پی دارد،  ضمن آنکه باید برخی از دغدغه های محلی در این زمینه هم مورد توجه قرار گیرد.  

طرح سرمایه گذاری که اینک در سواحل آستارا و تالش توسط بخش خصوصی اجرایی شده از جمله طرح هایی است که با موانعی از این دست مواجه است و این منجر به کندی اجرای آن شده است.

 

مجری :طرحی با نگاه به ظرفیت های بومی و توسعه منطقه 

نماینده شرکت سرمایه گذار و مجری طرح گردشگری در نوار ساحلی شهرستان های تالش و آستارا در محل اجرای این پروژه در ساحل قره سوی آستارا در این زمینه می گوید : این طرح در سطح ۳۰ هکتار مطالعه و تعریف شده که از این میزان ۱۷ هکتار آن نوار ساحلی مناطق ویزنه و حویق شهرستان تالش و ۱۳ هکتار دیگر نوار ساحلی قره سوی آستارا را در بر می گیرد.

 شعبان زاده افزود: از سال ۸۷ درخواست خود را برای دریافت زمین این طرح به امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان ارائه دادیم و تا امروز همه استعلام های لازم را از دستگاه ها و مراجع مربوطه دریافت کرده ایم و زمین طرح دی ماه ۹۸ به صورت استیجاری در اختیار ما قرار گرفت.

وی ادامه داد: من و همکارانم در قالب شرکت مجری و سرمایه گذار از طریق سامانه الکترونیکی دولت در مزایده این طرح شرکت کرده و برنده شده بودیم و با توجه به انتشار آگهی مزایده در روزنامه رسمی و طی مراحل قانونی از طریق دستگاه های مسئول،  همه مراحل کار را طبق قانون انجام داده ایم و هنوز هم تابع قانون هستیم.

متاسفانه برخی از اهالی بومی در تالش و آستارا به دلایل شخصی و غیرکارشناسانه با اجرای این طرح مخالف هستند اما انتظار داریم در شرایط تحریم دشمن و بیکاری جوانان به جای سنگ اندازی و ممانعت با این پروژه، با اجرای آن همراهی شود.

وی بیان کرد: برای این طرح پنج مرحله شامل پارک تفریحی و ورزش های دریایی، سورتمه، پل معلق، تله سیژ و تله کابین تعریف و برای اجرای آنها ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی شده است.

نماینده شرکت سرمایه گذار و مجری طرح گردشگری در ساحل غرب گیلان گفت: تعهد داده ایم تا در بخشی از اراضی، طرح های عام المنفعه اجرا کنیم و نیروهای بومی در مراحل اجرای طرح به کار گرفته شوند و ظرفیت جذب سرمایه گذار و ایجاد شرکت سهامی عام برای فعالیت اقتصادی روستائیان محدوده طرح را داریم و این پروژه برای منطقه اشتغال و درآمد ایجاد خواهد کرد.

شعبان زاده افزود: در این میان برخی از اهالی بومی در تالش و آستارا به دلایلی با اجرای این طرح مخالف هستند اما انتظار داریم در شرایط تحریم دشمن و بیکاری جوانان به جای سنگ اندازی و ممانعت با این پروژه، با اجرای آن همراهی شود.

او ادامه داد: از زمانی که زمین را تحویل گرفته ایم، مخالفت معارضان محلی و شیوع کرونا سبب کندی کار شده است و فقط بخشی از زمین ها را تسطیح و کیوسک نگهبانی، انبار و کارگاه را احداث کرده ایم.

وی اظهار کرد: هرگز نخواسته ایم از مسیر مقررات منحرف شویم و هرچه مسئولان تصمیم بگیرند تابع آن بوده و هستیم و از چند نفر معارض بومی نیز انتظار داریم با توجه به منافعی که این طرح بزرگ برای منطقه خواهد داشت، در اجرا و تکمیل این پروژه کمک کنند.

 

دیدگاه مسئولان تالش

معاون امور عمرانی فرماندار تالش در این زمینه گفت : طرح گردشگری و اقامتگاهی ویزنه قره سو در نوار ساحلی شهرستان های تالش و آستارا، مراحل قانونی خود را طی کرده و تصویب شده و در حمایت از سرمایه گذار برای اجرا و تکمیل آن مصمم هستیم.

ایرج شاهی افزود: فرماندار تالش نیز بارها برای رفع موانع این طرح بزرگ، تلاش و پیگیری کرده است و سنگ اندازی چند معارض به بهانه های شخصی نباید مانع اجرای آن باشد.

وی ادامه داد: بخش هایی از نوار ساحلی تالش سال های متمادی در تصرف افراد سودجو بود و مردم همیشه از این وضعیت گلایه داشتند و اکنون که اراضی آزاد شده و برای استفاده علمی و مطالعه شده از ساحل شهرستان برنامه داریم، نباید افراد محلی با این پروژه مفید مخالفت کنند.

معاون امور عمرانی فرماندار تالش اظهار کرد: اشتغالزایی، درآمدزایی، ساماندهی نوار ساحلی و جلوگیری از ساحل خواری از فواید این طرح بزرگ است و فرمانداری تالش مراحل اجرای آن را با جدیت و دقت بررسی و پیگیری می کند.

 

موضع مسئولان آستارا

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری آستارا هم گفت: با کلیات این طرح به طور کامل موافق هستیم و به یقین برای هر دو شهرستان تالش و آستارا منافع سرشار خواهد داشت و برای رفع موانع طرح تلاش می کنیم.

سامان ساسانیان افزود: طی جلسه ای که با معارضان و مخالفان محلی این طرح گردشگری برگزار کردیم، نگرانی ها و دغدغه های مردم مطرح شد و به نقطه نظرات و تفاهم های خوبی دست پیدا کردیم.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های مخالفان و معارضان، از بین رفتن محل چرای احشام با اجرای این طرح گردشگری بود، اما با توجه به اینکه نوار ساحلی محل رشد علوفه نیست و جز درختچه ها و بوته ها، علفی برای چرای دام در آن سبز نمی شود و این نگرانی قابل رفع است.

دغدغه دیگر معارضان و مخالفان طرح، اجرای تله کابین بر فراز روستاهای اطراف و دیده شدن حیاط خانه ها از بالای تله کابین بود و با توجه به اینکه تله کابین در اولویت این پروژه نیست و امکان حذف آن وجود دارد، این دغدغه روستانشینان را نیز می توان برطرف کرد.

او بیان کرد: دغدغه دیگر معارضان و مخالفان طرح، اجرای تله کابین بر فراز روستاهای اطراف و دیده شدن حیاط خانه ها از بالای تله کابین بود و با توجه به اینکه تله کابین در اولویت این پروژه نیست و امکان حذف آن وجود دارد، این دغدغه روستانشینان را نیز می توان برطرف کرد.

نسرین غزنوی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا اظهار کرد: این پروژه از سوی کارشناسان اداره کل متبوع بررسی، تصویب و برای اجرا به ما ابلاغ شده است و ما نیز طی مکاتباتی، مراحل مختلف آن را به فرمانداری آستارا اعلام کرده ایم.

وی افزود: اکنون در مقابل یک طرح مصوب قرار داریم و باید با جلب نظر و اقناع معارضان و مخالفان محلی، موانع اجرای طرح را برطرف کنیم و یقین داشته باشیم که این کار بزرگ برای ساحل نشینان آستارا و تالش منفعت خواهد داشت.

 

مدیران آستارا شرط گذاشته اند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار آستارا اظهار کرد: در اجرای هر طرحی باید منافع مردم و منطقه را در نظر داشته باشیم و طی جلسه و تفاهمی که با مجریان این طرح گردشگری داشتیم، اشتغال نیروهای بومی در مراحل اجرا و بهره برداری طرح را خواستار شده ایم.

ساسانیان ادامه داد: باید جوانان جویای کار و بخصوص نیروهای روستایی و بومی نوار ساحلی در مراحل مختلف این طرح بزرگ به کار مشغول شوند و این طرح در مراحل اجرا و بهره برداری برای مردم منطقه درآمد داشته باشد.

باید جوانان جویای کار و بخصوص نیروهای روستایی و بومی نوار ساحلی در مراحل مختلف این طرح بزرگ به کار مشغول شوند و این طرح در مراحل اجرا و بهره برداری برای مردم منطقه درآمد داشته باشد.

او بیان کرد: شرط دیگر ما برای اجرای این طرح، درآمدزایی برای دهیاری محل اجرای طرح است و باید پیمانکار پروژه، درآمد دهیاری از محل پروژه را تضمین کند تا دهیار برای خدمات دهی و اجرای کارهای عام المنفعه در روستا دست بازتری داشته باشد.

دغدغه و نگرانی مسئولان 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار آستارا برخی از این دغدغه های اهالی را می توانستیم در زمان صدور مجوزها و اطلاع شهرستان از این طرح مرتفع کنیم که اینگونه نشد ، ادامه داد : متاسفانه توان مالی و مدیریتی شرکت و مجری این طرح بزرگ سنجش نشده است و دستگاه ها و کسانی که از استان گیلان مجوزهای آن را صادر کرده اند، این امر مهم را ارزیابی نکرده اند.

ساسانیان افزود: مسئولان بالادست در زمان صدور مجوزها و ارائه پاسخ استعلام ها، دستگاه های اداری آستارا را به طور کامل لحاظ نکرده اند و زمانی متوجه تعریف و تدوین این طرح شدیم که زمین به مجری طرح واگذار شد.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی آستارا نیز گفت: فرمانداری آستارا به طور کامل در جریان مراحل تعریف، مطالعه و تصویب این طرح در استان گیلان نبوده است و اگر از قبل با ما هماهنگی می شد تا امروز با تغییرات جزئی در محل یا مراحل طرح، نگرانی اهالی را رفع کرده بودیم.

کامبیز لقمانی مقدم گفت: مدیران بالادست که مجوزهای این طرح را بدون اطلاع شهرستان آستارا ارائه داده و با اجرای آن موافقت کرده اند، اکنون جوابگوی نظرات مخالف مردم نیستند و فرمانداری آستارا باید برای اقناع معارضان، وقت بگذارد و تلاش کند.

به نظر می رسد همه طرح های عمرانی و گردشگری از این قبیل موانع و مشکلات داشته و دارند اما مهم آن است که متولیان امر و ساکنان نزدیک به محل بنای این گونه پروژه ها، بدون حب و بغض شخصی و با درک مصالح و منافع ملی و منطقه ای بر خواسته های شخصی خود چشم بپوشند و با روحیه همکاری جمعی، بسترهای سرمایه گذاری کار آفرینان فعال فراهم شود و با سرازیر شدن خیل عظیم مسافران و مهمانان داخلی و خارجی به ساحل تالش و آستارا، صنعت توریسم رونق گیرد و جوانان بومی که برای کسب و کار به پایتخت و استان های دیگر روانه شده اند، به دیار خود بازگردند و در کنار سرزمین و خانواده های خود با آسودگی خاطر زندگی کنند.

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز گیلان و شهرستان آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه این استان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار