«پریانکا چوپرا» هنرپیشه بالیوودی و هالیوودی که از جنبش حمایت از سیاهان آمریکا با عنوان «Black Lives Matter»(زندگی سیاهان اهمیت دارد) حمایت کرده در کشور خودش هندوستان به خاطر سکوت در برابر بی‌عدالتی نژادی، با انتقاد شدید مواجه شد.
کد خبر: ۸۵۹۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷ 07 June 2020

شهروندی آمریکایی به نام «جورج فلوید» در ابتدایی ترین مرحله اتهام به فجیع ترین شکل ممکن توسط مامورینی که به اصطلاح برای امنیت «شهروند» به خدمت گمارده شده بودند، کشته شد. به فاصله چند ساعت، موج جدیدی از اعتراضات سیاهان از دل تاریخ پر تبعیض آمریکا سر برآورد. به فاصله چند روز، دنیا با سیاهان همیشه مظلوم آمریکا همصدا شد. کشور هند هم به این جرگه پیوست و هندی ها پیام حمایت خود را از مبارزات ضد نژادپرستی اعلام کردند. اینجا حمایت از زوایایی قابل بحث به چالش و انتقاداتی داخلی همراه شد. حمایت سلبریتی های بالیوودی از سیاهان آمریکا اما با انتقاداتی کاملا موجه روبرو شد.

بسیاری از منتقدین و تحلیلگران هندی حرفشان این است که چرا بالیوودی هایی که حالا همه سینه چاک مبارزه با نژادپرستی در آمریکا شده اند یک بار از مظلومیت مسلمانان این کشور که بزرگ ترین اقلیت مذهبی کشور هندوستان هستند حمایت نکردند. دیگر انتقادی که بر سلبریتی های بالیوود وارد است غربزدگی بسیاری از این هنرمندان است که حتی از رنگ پوست خود حاشا دارند و حال حامی سیاهان ستم دیده آمریکا شده اند. هنرپیشگانی که در حالی خود را همصدا با سیاهان آمریکا می دانند که یک درجه سفیدتر شدن رنگ پوستشان با سفیدکننده را افتخار و پیشرفتی قابل عرض و عرضه برای خود می پندارند. اینها، درد دل و حرف تمام منتقدین روزهای اخیر هند از سلبریتی های حامی مبارزه با نژادپرستی هستند همانها که طیفی از رنگ، هرچه بیشتر به سفیدی بگراید برایشان از تمام کرامات انسانی والاتر است...

ستارگان بالیوودی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حمایت خود را از جنبش «Black Lives Matter»(زندگی سیاهان اهمیت دارد) و تظاهرات به بی‌عدالتی نژادی در سراسر آمریکا اعلام کردند. اما انتقادات شدید از داخل هندوستان متوجه برخی از این هنرپیشه‌های بالیوودی شده که آن‌ها را به تبلیغ کرم‌های سفید‌کننده پوست و سکوت در برابر ظلم و تبعیض نسبت به اقلیت‌های مهاجر هندی متهم می‌کنند.

«پریانکا چوپرا» هنرپیشه بالیوودی و هالیوودی که از جنبش حمایت از سیاهان آمریکا با عنوان «Black Lives Matter»(زندگی سیاهان اهمیت دارد) حمایت کرده در کشور خودش هندوستان بخاطر سکوت در برابر بی‌عدالتی نژادی، با انتقاد شدید مواجه شد.

 

 

 

«پریانکا چوپرا» که مجله فوربس او را موفق‌ترین هنرپیشه بالیوودی می‌داند که به هالیوود راه یافته، «سونام کاپور» برنده جایزه معتبر «فیلم‌فِر ۲۰۱۷» و «دیشا پانتی» که در کنار «جکی چان» در فیلم «کونگ‌فو یوگا» درخشید، ازجمله بالیوودی‌هایی هستند که بخاطر پست‌های حمایتی از عدالت اجتماعی و اینکه همه رنگ‌ها و نژادها باید از احترام برخوردار باشند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

 

آنها قبلاً به عنوان سفیران برند کرم‌های معروف «Garnier» «L'Oréal» و «Pond» که به طور گسترده در هند به عنوان وسیله‌ای برای کاهش تیره‌گی و سفید‌کننده پوست تبلیغ می‌کردند. 

 

 

«پریانکا چوپرا» در سال ۲۰۱۷ در مصاحبه ای با مجله مد «ووگ»(Vogue) گفته بود که کمپینی برای سفیدکننده پوست به راه انداخته است چراکه پوست تیره اش در زمان کودکی باعث انزوای او شده بود. حالا این هنرپیشه بالیوودی پس از آنکه همسرش «نیک جوناس» خواننده آمریکایی پستی به اشتراک گذاشت و در آن حمایت خود و همسرش چوپرا را از جنبش ضد نژادپرستی اعلام کرد، با انتقادات و واکنش های شدیدی مواجه شد.

 

منتقدین ابراز داشتند که «پریانکا چوپرا» که حالا حامی رنگین پوستان و مدافع حقوق سیاهان در آمریکا شده چرا هیچگاه کوچک ترین اقدام یا موضعی در قبال همین مسائل نژادی در کشور خودش نگرفته و نیز نژادپرستی سیستماتیک داخل هند بویژه زجری که مسلمانان این کشور  می کشند که بزرگ ترین اقلیت مذهبی هندوستان محسوب می شوند.

 

یکی دیگر از انتقاداتی که علیه این هنرپیشه بالیوودی مطرح است این بوده که پریانکا چوپرا و همسر آمریکایی اش نیک جوناس، نخست وزیر هند، نارندرا مودی که دولت وی متهم به عدم فعالیت و انفعال در جلوگیری از خشونت علیه مسلمانان است را به عروسی خود دعوت کردند.


پست نیک جوناس همسر آمریکایی پریانکا چوپرا هنرپیشه بالیوودی

 

«آبهای دئول» هنرپیشه و تهیه کننده بالیوودی روز سه شنبه در پستی اینستاگرامی در همین رابطه نوشت: حالا که سلبریتی های بیدار هندی و طبقه متوسط جامعه همبستگی خود در مبارزه با نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا را فریاد می زنند شاید بد نباشد نیم نگاهی از این مانیفست خود را برای «حیاط خلوت» خود(وطنشان هند) بکار ببندند.

 

این هنرپیشه بالیوودی افزود: آمریکا خشونت را به جهان صادر کرده است. آن ها آمریکا را به مکانی خطرناک تر تبدیل کرده اند. من نمی گویم آن ها سزاوار این وضعیت هستند، می گویم کلیت و واقعیت این چیزیست که در حال حاضر وجود دارد. من می گویم با حل همین مشکلات مشابه نژادپرستی در کشور خودمان از مبارزه بانژادپرستی در آمریکا حمایت کنید چراکه  این مشکل در کل یکسان است. من می گویم دنباله رو آن ها نباشید و کار خود را پی بگیرید و اقدامات خاص خودتان را ایجاد کنید و جنبش خود را که مرتبط با کشور خودتان است. و این همان چیزیست که منظور جنبش «black lives matter»(جان سیاهان اهمیت دارد)  نیز هست.

بسیاری در هند معتقدند که تقریبا معضل سیاهان در آمریکا شبیه و هم سنگ با مشکلات مسلمانان در هندوستان است

 

دئول همچنین تحلیلی از کرم های سفید کننده در هند را به اشتراک گذاشت و ماهیت زبانی را که برای توصیف رنگ پوست در بازاریابی کرم سفیدکننده استفاده می شود، از جمله اصطلاحاتی مانند «سفید می درخشد»!

 

گذشته از دنیای سلبریتی ها، مرگ «جورج فلوید» در ایالات متحده بحث گسترده ای را در محافل رسانه های اجتماعی هند برانگیخته است.

بسیاری در هند معتقدند که تقریبا معضل سیاهان در آمریکا شبیه و هم سنگ با مشکلات مسلمانان در هندوستان است اما برخی بر این عقیده اند که اگر فلوید در هند کشته میشد، تظاهرات گسترده در نهایت به نفع پلیس تمام می شد.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار