در گفت‌وگوی تفصیلی با تابناک مطرح شد:
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره لزوم اصلاح رفتار مردم در روزهای کرونایی هشدار داد.
کد خبر: ۸۶۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶ 09 June 2020
 
 
به گزارش تابناک؛ چند هفته‌ای می‌شود که آمار بالای ابتلا به کرونا، استان خوزستان را در حالت قرمز قرار داده است. آمار روزانه ابتلا به کرونا در خوزستان به حدی بالا رفته است که در24 ساعت گذشته 764نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و بیشترین آمار نیز مربوط به کلانشهر اهواز است.
در این باره تابناک با معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز به گفت‌وگو پرداخته است:
علوی می‌گوید: موارد ابتلا به بیماری که بالا برود باید به عقب بازگردیم و ببینیم چه اتفاقی افتاد که این نتیجه را به بار آورد. در تعطیلات عید فطر بارها هشدار داده بودیم که با این روال رفت و آمد، خرید و دید و بازدید؛ استان باید خود را برای شیوع بالای بیماری آماده کند. اتفاق ناخوشایندی که پیش بینی کرده بودیم رخ داد تا جایی که موارد ابتلا به بیماری حتی از انتظار ما بیشتر است و این اثرات عدم رعایت پروتکل های بهداشتی اعم از فاصله گزاری اجتماعی، رفتن به مراکز شلوغ و دید بازدید عید بود.
 
وی می افزاید: تقریبا تمام مواردی که برای جلوگیری از انتقال بیماری اعلام کرده بودیم توسط عده‌ای رعایت نشد و این قابل انتظار بود که موارد ابتلا به بیماری در استان ما بالا برود چرا که انتقال عفونت کرونا ویروس از فرد به فرد به شدت بالاست. بنابراین هنگامی که دست‌ها شست نشوند، فاصله اجتماعی رعایت نشود، از ماسک و دستکش استفاده نشود و دید بازدیدها و روبوسی ها به شکل عادی انجام شود کرونا ویروس به سرعت منتشر می‌شود.
 
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: اکنون با موارد ابتلای بالا به این بیماری مواجه هستیم اما آیا این موارد بیماری چه وضعیتی دارد؟ حقیقت این است که تعداد زیادی از آمار ابتلا به این بیماری در اهواز مربوط به کسانی است که علامتی ندارند و ما در اصطلاح به آنها "مورد سرپایی" می گوییم و ما در نمونه گیری بیماریشان را کشف می کنیم. این افراد در واقع به بستری شدن نیاز ندارند اما وقتی موارد عفونت بالا برود همین افراد به بستری شدن نیاز پیدا می کنند. از این رو تعداد بیماران بستری نیز در اهواز افزایش پیدا کرده اما نه به شدت بیماران سرپایی. خوشبختانه وقتی تعداد بیماران بستری را رصد می کنم و آمار دریافت می کنم، می بینم که تعداد بیماران بستری شده کاهش یافته است، البته به این منظور نیست که بیمار کرونایی بستری شده نداریم؛ اما نسبت به چند روز گذشته تعداد بیماران بستری شده صعودی نبود. 
 
علوی ادامه داد: مردم استان فکر نکنند کرونا تمام شده است. همچنان 9 شهرستان استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند. مردم نباید فکر نکنند که خطر کرونا برای دیگران است و برای خودشان خطری ندارد؛ کرونا همه را تهدید می کند. البته بیشتر افرادی که ماسک نمی زنند، دست های خود را نمی شویند، بی جهت در بازارها مشغول خرید و گردش هستند و دائما در مهمانی ها شرکت می کنند در معرض ابتلا به کرونا قرار گرفته‌اند. همچنین در این مدت ثابت شده افرادی که به مسافرت رفته‌اند، به کرونا مبتلا شده اند بنابراین مسافرت نیز جزء موارد انتقال می شود چرا که هنگامی در ماشین کنار یکدیگر می نشینند یا در اتوبوس و هواپیما همه کنار یکدیگر، هوا آلوده خواهد شد.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید می کند: کلید کنترل بیماری کرونا در جامعه به دست تمام افرادی است که در جامعه زندگی می کنند. مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و چاره ای جز این نداریم چرا که هیچ واکسن و دوایی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا وجود ندارد. تنها راه جلوگیری از ابتلا به کرونا رعایت موازین بهداشتی و پروتکل هایی اعلام شده بهداشتی در همه شهر است. نباید به عیادت بیماران برویم؛ موارد متعددی داشتیم که به عیادت بیمار رفته بود و یا به عیادت او آمده بودند و پس از آن درگیر کرونا شده است. در زمان کرونا عیادت ممنوع است چرا که باید از انتقال عفونت جلوگیری کنیم و جلوگیری از انتقال عفونت ناشی از رفتار ما است. هیچکس غیر از خودمان نمی تواند به ما در ابتلا به کرونا کمک کند.
 
علوی عنوان می‌کند: روند صعودی یا نزولی ابتلا به کرونا به رفتار ما بستگی دارد. اگر نکات را رعایت کنیم، ویروس کم کم از شهرهای استان خوزستان خواهد رفت اما اگر رفتارمان را اصلاح نکنیم. تا زمانی که مردم فکر کنند که وضعیت عادی شده است این بیماری و روند صعودی با ما خواهد ماند.
 
معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز درباره عدم رعایت محدودیت در برخی شهرستان های خوزستان می گوید: هنگامی که ما در سراسر خوزستان محدودیت های رفت و آمد ایجاد کرده بودیم، متاسفانه در شهرستانی مانند شادگان ما برگزاری مجالس بزرگ عروسی و یا عزاداری داشتیم. دلیل اصلی عدم رعایت پروتکل بهداشتی و شیوع بیماری مردم هستند. ما کشوری نیستیم که برای هر خانه یا مغازه پلیس بهداشت منصوب کنیم تا مردم مجبور به رعایت منع آمد و شد. بنابراین به رفتار مردم بستگی دارد.
 
علوی در پایان عنوان می کند: در برخی بیماری ها ما واکسن و دارو نداریم بلکه توصیه بهداشتی داریم و به مردم می گوییم اگر رعایت نکنید به این بیماری مبتلا می شوید. کرونا جزء تین دست از بیماری هاست. ما طرحی به نام " هر خانه یک پایگاه" بهداشتی داریم و مادر خانه به عنوان سفیر سلامت ماست. اگر مادر خانه افراد را مجبور به رعایت پروتکل های بهداشتی نکند چه کاری از دست ما بر می آید؟ اگر فرد تازه مرخص شده به قول خود پایبند نماند و پیش از گذشت دو هفته از خانه خارج شود چه کاری از دست ما بر می آید؟ من در پایان از مردم چهار خواهش دارم: دست هایشان را مرتب با آب و صابون بشویند، هنگام خروج از خانه ماسک بزنند، فاصله گزاری اجتماعی را رعایت کنند و سعی کنند در جاهای شلوغ نروند. اگر این چهار توصیه را رعایت کنند خطر ابتلا به کرونا بسیار کاهش می یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار