تحلیل تابناک خوزستان از سیاست زدگی در صنعت نفت؛
در نفت سیاسی، از هیچ کس نباید انتظار رفتار بر مبنای استراتژی بلند مدت و آینده نگر داشت چون همه چیز سیاسی و سیاست زده است، همه چیز، غیرکارشناسی است، همه چیز مخلوطی از اطلاعات صحیح و غلط است!
کد خبر: ۸۶۰۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳ 09 June 2020
 
تابناک خوزستان: صنعت نفت به عنوان یکی از موتورهای محرکه اصلی اقتصاد کشور در یکصد سال اخیر، همیشه پارامتر مهمی در عرصه تحولات کشور بوده است.
درون مایه اصلی این صنعت، یک ماهیت مهندسی-اقتصادی (Engineering-Economic Concept) است. 
اکتشاف میادین نفتی و گازی، حفاری چاه، تهیه طرح توسعه میدان، بهره برداری بهینه از میدان، تولید صیانتی  و ... همگی مباحثی هستند که زیر شاخه این ماهیت مهندسی-اقتصادی قرار می گیرند.
اگرچه نوع و کیفیت میادین در سرتاسر دنیا با یکدیگر متفاوت است و اگرچه وضعیت اقتصادی کشورهای نفتی با یکدیگر اختلاف فاحشی دارد اما ماهیت صنعت نفت، ذیل طبقه بندی علم مهندسی نفت و علم اقتصاد، قواعد و قوانین تقریبا ثابتی دارد.
پس تفاوت کشورها در چیست؟ 
تفاوت در بهره گیری از این علوم برای نیل به اهداف موردنظر است که در واقع می شود همان سیاست نفتی هر کشور!
این سیاست نفتی یک کشور است که مشخص می کند با توجه به آنچه دارد (یعنی میادین، نیروی انسانی و فناوری)، چه اولویت های سرمایه گذاری را باید در نظر بگیرد.
تدوین سیاست نفتی بر مبنای قواعد مهندسی و اقتصادی، در حوزه وظایف استراتژیست هاست. این وظیفه، نگاه کلان بر مبنای منافع ملی می طلبد، نیاز به مشاوره های تخصصی دارد و می بایست مطابق با سیاست های کلی کشور باشد.
در نتیجه در تدوین و اجرای سیاست نفتی، منافع حزبی و جناحی و سلایق و علائق فردی نباید جایی داشته باشد.
در نفت سیاسی اما اوضاع خیلی فرق می کند! نفت می شود شعار تبلیغاتی انتخابات. در نفت سیاسی، کارنامه و عملکرد جناح رقیب، سیاه و برنامه و کارکرد خودی ها، چوب جادو است! در نفت سیاسی، مدیران آن طرفی، همگی سربازند و مدیران این طرفی، همگی ژنرالند! در نفت سیاسی، صدای بدنه کارشناسی، زیر هیاهوی سیاستمداران غیرمتخصص، دفن می شود. در نفت سیاسی، آنچه مدیر بالادستی "می خواهد"، استراتژی سازمان می شود و آن کس را که "می پسندد"، مجری آن!
در نفت سیاسی، از هیچ کس نباید انتظار رفتار بر مبنای استراتژی بلند مدت و آینده نگر داشت چون همه چیز سیاسی و سیاست زده است، همه چیز، غیرکارشناسی است، همه چیز مخلوطی از اطلاعات صحیح و غلط است!
 
صنعت نفت، اگرچه به تدوین سیاست کلان نیاز جدی دارد اما مثل هر جای تخصصی دیگر، جای سیاست زدگی نیست!
حامدملحانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار