کد خبر: ۸۶۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 11 June 2020
 
تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت سهام آسیا اقیانوسیه پس از اجلاس فدرال‌رزرو، کاهش ۶.۵ درصدی رشد اقتصادی آمریکا، قیمت تمام شده کالا‌های اساسی باید کاهش یابد، نرخ هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان شد، کاهش یک درصدی تعداد معاملات بین بانکی در سال ۹۸ و کمک دولت آلمان به خودرو‌های برقی را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت سهام آسیا اقیانوسیه پس از اجلاس فدرال‌رزرو، کاهش ۶.۵ درصدی رشد اقتصادی آمریکا، قیمت تمام شده کالا‌های اساسی باید کاهش یابد، نرخ هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان شد، کاهش یک درصدی تعداد معاملات بین بانکی در سال ۹۸ و کمک دولت آلمان به خودرو‌های برقی را در بر دارد.

وزیر راه و شهرسازی: قیمت‌های فعلی بازار مسکن به شدت دارای حباب مصنوعی است

وزیر راه و شهرسازی به ایرنا گفت: رییس جمهوری دستور دادند با حضور رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی و معاون اول رییس جمهوری جلسه‌ای تشکیل و تمهیدات لازم برای شکستن حباب مصنوعی قیمت‌ها در بازار مسکن اتخاد شود. اسلامی تاکید کرد که قیمت‌های فعلی بازار مسکن به شدت مصنوعی است و از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند. خروجی این جلسه تصمیماتی است که به برخورد و مهار قیمت‌های مصنوعی در بازار مسکن ختم می شود. مقدمات تشکیل این جلسه فراهم است و در نخستین فرصت نشست مشترک اعضای نامبرده با هدف کنترل قیمت مسکن برگزار خواهد شد. وی همچنین خبر داد که سه‌شنبه شب، جلسه مفصلی با اتحادیه مشاورن املاک تهران و نمایندگان آژانس‌های مسکن برگزار شده است که در آن جلسه، در خصوص اقدامات و راهکارهای مهار قیمت‌های افسار گسیخته اجاره بها تصمیم‌گیری شد. از مالکان می‌خواهیم با تکیه بر التهابات روانی اقدام به تعیین اجاره ملک خود نکنند؛ علاوه بر این، اتحادیه‌های املاک موظف هستند قیمت‌ها را کنترل کنند. اضافه کردن اجاره‌بها به صورت غیر واقعی ظلم به مستاجر و حتی صاحبخانه است چرا که وجه غیرمنصفانه‌ای را به خانه خود آورده است. برای کاهش عملیات روانی در بخش اجاره‌بها، دادستانی ورود خواهد کرد و با آگهی‌های غیرواقعی برخورد خواهد شد. اتحادیه املاک نیز اعتقاد دارد نرخ‌های پیشنهادی غیر واقعی و ناشی از التهاب اقتصادی است و ادامه این روش، مخرب وضعیت اقتصادی خواهد بود. وزیر راه با بیان اینکه قبل‌تر هم دادستانی با اعلام قیمت‌های غیر واقعی و کاذب در برخی سایت‌ها برخورد کرد، گفت: این سایت‌ها تلاش دارند قیمت‌های مخرب و غیر واقعی را به مردم تحمیل کنند.

افت سهام آسیا اقیانوسیه پس از اجلاس فدرال‌رزرو

روز پنجشنبه، پس از اینکه فدرال‌رزرو اعلام کرد تا سال ۲۰۲۲ نرخ بهره آمریکا را نزدیک به صفر نگاه خواهد داشت، سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۱۱ درصد پایین آمد و نیکی ژاپن ۱.۰۵ درصد سقوط کرد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۱۵ درصد افت کرد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۳۹ درصد از ارزش خود را از دست داد. ای‌اس‌اکس استرالیا با سقوط سنگین ۲.۱۳ درصدی روبرو شد اما کوسپی کره‌جنوبی با افت جزئی ۰.۰۵ درصدی مواجه شد. در بیانیه فدرال‌رزرو آمریکا که با واکنش بازارهای مالی جهان همراه شد اعلام شد که نرخ بهره این کشور بدون تغییر خواهد ماند و پیش‌بینی شد اقتصاد آمریکا امسال ۶.۵ درصد آب خواهد رفت. در بازار ارز، نرخ برابری دلار در مقابل یوآن چین اندکی تضعیف شد و به ۷.۰۵۹۳ واحد رسید. نرخ برابری دلار با ین ژاپن هم ۰.۱۳ درصد تضعیف شد و به ۱۰۶.۹۵ واحد بازگشت.

کاهش ۶.۵ درصدی رشد اقتصادی آمریکا

فدرال رزرو بار دیگر با تاکید بر تعهد خود مبنی بر حمایت مضاعف از اقتصاد اعلام کرد که پیش بینی آن از تولید ناخالص داخلی کاهش ۶.۵ درصدی بوده و این در حالی است که نرخ بیکاری به ۹.۳ درصد افزایش خواهد یافت.

قیمت‌ تمام شده کالاهای اساسی باید کاهش یابد

یک مقام مسئول بر ضرورت کاهش قیمت تمام شده کالاهای اساسی وارداتی به کشور تأکید کرد. یزدان سیف در نشست پایش بازار کالاهای اساسی گفت: با تغییر شیوه حمل از کشور مبدأ و واردات برنج، با توجه به میزان واردات، سالیانه می‌توان ۱۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشت. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: در بخش واردات شکر هم بسته‌بندی و عرضه و توزیع شکر خانوار نه تنها می‌توان به صرفه‌جویی هزینه‌های تأمین و ایجاد اشتغال در کشور کمک کرد؛ بلکه بهداشت و سلامت کالا حفظ می‌شود و از خروج شکر مصرفی خانوار به سمت صنف و صنعت نیز جلوگیری می‌شود که ضرورت دارد بخش کارشناسی برای خرید، حمل واردات و توزیع این دو کالای اساسی این امور جزو مبانی عملیات تأمین و در دستور کار قرار بگیرد. در این نشست، گزارشی از قیمت و مبادلات جهانی انواع کالای اساسی توسط کارشناسان بازرگانی خارجی و داخلی ارائه شد که بر این اساس قیمت جهانی گندم و انواع غلات در این هفته نسبت به گذشته؛ رشد اندک داشت. اگر چه گندم فرانسه از ۲۲۱ دلار در هر تن به ۲۲۳ دلار افزایش داشت، اما گندم اتحادیه اروپا بدون تغییر ماند. قیمت جهانی انواع برنج نیز طی هفته‌ی گذشته اندکی کاهش یافت و روغنی خوراکی نیز به دلیل افزایش تقاضا در بازار جهانی رشدی از ۲۰ تا ۵۵ دلار درهر تن دارد که مربوط به انواع روغن پالم، آفتابگردان و سویا است. گزارش میزان موجودی انواع کالاهای اساسی، مطلوبیت ذخیره‌سازی این کالاها را نشان می‌دهد و بیش از ۳۰۰ هزار تن شکر در راه ورود به بنادر ایران است.

اعلام قیمت‌های جدید لوازم خانگی طی روز‌های آینده

کیوان گردان مدیرکل لوازم خانگی وزارت صنعت گفت: صنعت لوازم خانگی تابع قیمت‌گذاری هستند اما سازمان حمایت در سال 99 هیچ‌گونه افزایش قیمتی را مصوب نکرده است و افزایش قیمت‌ها مورد تأیید وزارت صمت نیز نمی‌باشد. در سال 99 هنوز هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت گرفته نشده است و با گرانفروشان برخورد خواهد شد. بخشی از لوازم خانگی وابسته به مواد اولیه‌ای است که از خارج وارد می‌شود و با توجه به افزایش قیمت ارز افزایش قیمت قابل قبول است اما هنوز هیچ افزایش قیمتی مصوب نشده است بلکه از فضای ایجادشده در نهاده‌ها و قیمت ارز سودجویان سوءاستفاده می‌کنند. با توجه به اینکه ظرفیت تولید ما حدود 20 میلیون دستگاه است در سال گذشته نزدیک به 9 میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید شده است و هیچ مشکلی در زمینه تولید نداریم. افزایش قیمت در بازار محدود است چون افزایش قیمتی به‌صورت جدی نداشته‌ایم. مشکل اصلی ما در لوازم خانگی قاچاق است که در دستور کار مبارزه قرار گرفته است. بالارفتن قیمت ارز و وقفه در تخصیص ارز و قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه در افزایش قیمت لوازم خانگی بی‌تأثیر نیست اما قیمت‌گذاری‌ها باید به‌صورت اصولی و مصوب باشد و با گرانفروشی‌های بی‌واسطه برخورد خواهد شد. سامانه جامع گارانتی نیز برای جلوگیری از قاچاق کالا و حمایت از حقوق مصرف‌کننده راه‌اندازی خواهد شد. در هفته‌های اخیر جلسات مختلفی برگزار شد و بخش بزرگی از مشکلات مرتفع شده است و وقفه تخصیص ارز نیز برطرف خواهد شد تا تولید بدون وقفه ادامه داشته باشد. بانک مرکزی برای برخی تعرفه‌ها ارز نیمایی درنظر گرفته است. فرایند قیمت‌گذاری‌های رسمی در روزهای آینده تعیین تکلیف خواهد شد و برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده تلاش خواهیم کرد.

نرخ هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان شد

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار مرغ تعریفی ندارد، اظهار کرد: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. وی با اشاره به اینکه تولید مرغ با چالش روبروست، افزود: با استمرار زیان مرغداران در فروش، بسیاری از واحد‌ها تعطیل خواهند شد که این امر در بلندمدت مشکل تامین مرغ و حباب قیمت را در بر دارد. اسداله نژاد قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۱ هزار تومان و مرغ گرم را ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: بنابر آمار مرغداران از اسفندماه تاکنون بالای ۳ هزار میلیارد تومان متضرر شدند. /باشگاه خبرنگاران جوان،

کاهش یک درصدی تعداد معاملات بین بانکی در سال ۹۸

براساس آمار بانک مرکزی بیشترین تعداد معاملات بین‌بانکی طی ۱۰ سال اخیر متعلق به سال ۱۳۹۷ با حدود ۴۱ هزار فقره معامله بین‌بانکی بوده است. در سال ۱۳۹۸ تعداد معاملات بین‌بانکی با حدود یک درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۴۰.۳ معامله رسیده است. این در حالی است که حجم معاملات بین‌بانکی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ با ۷۴ درصد افزایش به ۱۸۶۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. بیشترین نرخ سود بین‌بانکی از سال ۱۳۸۸ تاکنون متعلق به سال ۱۳۹۳ با نرخ ۲۷ درصد بوده که پس از آن این نرخ روند کاهشی در پیش گرفته است. نرخ بهره بین‌بانکی در سال ۱۳۹۸ با کاهش حدود ۰.۷ واحد درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ به حدود ۱۹ درصد رسیده است.
 
ریزش سود بزرگترین شرکت بازرگانی نفت جهان
 
شرکت ویتول که بزرگترین شرکت بازرگانی نفت جهان است با ریزش ۷۰ درصدی سود خالص خود در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ به دلیل سقوط تقاضا و قیمت‌های نفت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا روبرو شد. به گزارش ایسنا، طبق آماری که توسط روزنامه فایننشیال تایمز مشاهده شد، سود خالص ویتول در سه ماهه نخست سال میلادی جاری تنها ۱۸۰ میلیون دلار بود در حالی که در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ با تجارت بیش از هفت میلیون بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی، درآمد خالص حداکثر ۶۰۰ میلیون دلار را ثبت کرده بود. به گفته منابع صنعتی، شرکت ویتول امسال با انتظار برای رشد بالاتر تقاضای جهانی، میزان زیادی نفت نگهداری کرده بود اما پس از شیوع پاندمی کووید ۱۹ از چین به اروپا، ویتول ناچار شد زمان بندی فروش نفت و فرآورده‌های نفتی را تغییر دهد زیرا خریداران به دلیل سقوط تقاضا در بسیاری از کشورهایی که تحت قرنطینه قرار داشتند، خواهان تاخیر در تحویل محموله‌ها شدند. بعلاوه یکی از شرکای ویتول اوایل امسال با پیش بینی بهبود قیمتهای نفت پس از شیوع ویروس کرونا در چین، قرارداد بزرگی را در بازارهای مالی گشود اما گسترش ویروس کرونا به خارج از چین و جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه باعث شد قیمتهای نفت در ماه مارس سقوط بیشتری پیدا کند و سرمایه گذاری ویتول درست از آب درنیاید.
 
کمک دولت آلمان به خودروهای برقی
 
با توجه به نگرانی رانندگان خودروهای برقی برای شارژ باتری خودروهایشان دولت آلمان دست به ابتکار جالبی زده است. دولت آلمان با هزینه‌ای بالغ بر ۲۱۲ میلیون دلار به کمک صاحبان خودروهای برقی آمد و اقدام به نصب دستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در برخی از پمپ بنزین‌ها کرد. در آینده‌ای نزدیک تمامی پمپ‌بنزین‌های این کشور مجهز به دستگاه‌های شارژ خواهند شد. دولت آلمان اعلام کرده است تاکنون ۲۷ هزار و ۷۳۰ جایگاه شارژ در این کشور وجود دارد که با توجه به بازار فشرده و وسیع خرید و فروش خودروهای برقی لازم است این تعداد به نزدیک ۷۷ هزار جایگاه برسد. از این ۷۷ هزار جایگاه، ۷۰ هزار جایگاه شارژ استاندارد و ۷ هزار جایگاه شارژ سریع هستند. طی چند سال اخیر، خودروهای برقی به‌دلیل کاهش آلایندگی‌های کربنی و افزایش تقاضا برای آنها در بازارهای جهانی با رشد فروش قابل‌توجهی مواجه شده‌اند و همین امر دولت‌ها را وادار کرده تا اقدام به ساخت ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار