کد خبر: ۸۶۱۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷ 11 June 2020

به گزارش تابناک خوزستان؛ سال گذشته باران‌های شدید و بالا آمدن دبی آب رودخانه‌ها، چهره دیگری از خوزستان به نمایش گذاشت. زمین‌های کشاورزی که زیر آب رفتند و جاده‌هایی که آب‌گرفتگی، چیزی از آنها باقی نگذاشت. همان روزها بود که مسیر ارتباطی روستای «عطیش» در ۴۰ کیلومتری شهر کوت عبدالله و از توابع شهرستان کارون با ۱۴۵ خانوار و ۷۰۰ نفر جمعیت از دو مقطع، قطع شد و مردهای روستا خود را به آب زده، بلم را از آن سوی جاده خراب شده به این سو می‌آوردند تا زن‌های روستا را سوار کرده و به آن سوی جاده برساند. زن‌ها از آنجا سوار ماشین می‌شدند و خود را به شهر می‌رسانند تا مایحتاج یک هفته خانه را خریداری کنند.

جدال آب و جاده

حال و هوای مردان روستای عطیش با آه بلند «الحمدلله علی کُل حال» قابل درک بود. همه دارایی‌های خود را از دست داده بودند. زحمت یک سال محصول کشاورزی آنها و حتی دام‌هایشان! نگران کودکانشان هم بودند. به خصوص کودکی که یکی از همان شب‌ها دچار تشنج شد و تا او را با بلم به جاده رسانده و از آنجا سوار ماشین کرده و به بیمارستان رسانده بودند، ساعت از سه نصف شب هم گذشته بود. البته این را هم می‌گفتند که چند باری بالگردهای امدادی برای انتقال بیماران اورژانسی به روستا آمده بودند اما تنها گفته‌شان این است: «اِحنَه وفّایه؛ بِس نَرجو المساعده» یعنی ما وفاداریم و تنها از مسئولان کمک می‌خواهیم؛ کمک برای ساختن جاده‌ای که دسترسی را برای آنها آسان کند. برای مردان روستا نظاره‌گر بودن تردد زنان با بلم سخت‌تر از، از دست دادن داشته‌هایشان بود.

در آن زمان با توجه به طغیان رودخانه، مسیر این روستا در طول ۱۰ کیلومتر و عرض سه متر به طور کامل تخریب شد؛ علاوه بر این زیرساخت جاده بر اثر زیر آب قرار گرفتن در مدت طولانی، به طور کامل شسته شد و جاده برای تردد ماشین‌آلات سنگین به طور کامل ناامن شده بود. دو دستگاه بیل مکانیکی و دو دستگاه لودر برای کار گذاشتن ۱۸ لوله با قطر یک هزار و ۳۰۰ میلی‌متر در نزدیکی روستا مستقر شدند اما با توجه به سست شدن زیرسازی آسفالت و امکان تردد نداشتن خودروهای سنگین، امکان آغاز به کار لوله‌گذاری وجود نداشت.

۵۶۸ کیلومتر راه آسیب‌دیده از سیل

جدال آب و جاده در آن روزها تنها مختص این روستا نبود و سیل بیش از ۳۵ محور شامل ۲۷۰ مسیر روستایی و اصلی را مسدود کرد. به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان، برآورد اولیه خسارت وارد شده به انسداد ۳۵ محور شامل ۲۷۰ مسیر روستایی و شهری و آسیب وارده به ۵۶۸ کیلومتر راه و ابنیه‌های فنی، ۸۵۰ میلیارد تومان بود اما در ارزیابی‌های نهایی ۴۷۶ میلیارد تومان به تصویب رسید.

غلام عباس بهرامی نیا در گفتگو با مهر می‌گوید: از اعتبار تصویب شده تاکنون ۱۸۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است و با این میزان اعتبار تخصیص یافته تنها می‌توان ۲۹۵ کیلومتر راه آسیب‌دیده ناشی از سیل را بهسازی کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون از ۲۹۵ کیلومتر راه خسارت‌دیده بر اثر سیل ۹۵ کیلومتر آسفالت و ۷۰ کیلومتر نیز آماده آسفالت است، تأکید می‌کند: در صورت ابلاغ اعتبار برای بازسازی مابقی راه‌ها، روند کار ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان با بیان اینکه نگاه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به خوزستان به ویژه راه‌های آن همواره ویژه است، می‌افزاید: لکه‌گیری و روکش راه‌های شریانی سطح استان به طول ۲۸۳ کیلومتر در مدت چهار ماه آینده با اعتباری بالغ‌بر یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، لکه‌گیری و چاله پرکنی محورهای سطح استان خوزستان با ۱۰ هزار تن آسفالت سرد با اعتباری بالغ‌بر ۴۵ میلیارد ریال به کمک ۳۰ اکیپ امانی راهداری واکنش سریع، آسفالت راه‌های روستایی غیر آسفالته بالای ۲۰ خانوار در قالب طرح ملی ابرار به طول ۲۵۰ کیلومتر با اعتباری بالغ‌بر ۵۷۱ میلیارد ریال، بهسازی محورهای فرعی و روستایی سطح استان به طول ۱۲۱ کیلومتر در چهار ماه آینده با اعتباری بالغ‌بر یک هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال از جمله اقدام‌های است که در قالب طرح سراسری ارتقای کیفی روکش آسفالت راه‌های شریانی هم‌زمان با سراسر کشور در خوزستان در حال اجرا است.

و اما عطیش...

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان با بیان اینکه تردد اهالی پس از سیل توسط راه‌های احداثی موقت توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال انجام است، می‌گوید: احداث ۵۰۰ متر راه دسترسی موقت برای برقراری ارتباط، به‌کارگیری حدود چهار هزار تن سرباره فولاد در راستای احداث راه دسترسی، احداث کالورت موقت دسترسی به طول ۲۰۰ متر و استفاده از ۱۸ شاخه لوله فلزی ۱۲ متری به قطر ۱.۱ متر، تثبیت حاشیه جاده موجود برای جلوگیری از آب شستگی بیشتر به طول ۲۰ کیلومتر در حدفاصل سه‌راهی طویل به روستای «عطیش» از جمله اقدام‌های موقت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان برای دسترسی اهالی به این روستا بود اما به دلیل بارندگی‌های سال گذشته و خط القعر بودن منطقه، امکان احداث کامل جاده دسترسی وجود نداشت.

محمد جولانژاد در گفتگو با مهر  درباره بهسازی راه‌های پروژه بازسازی خسارات ناشی از سیل محور روستای عطیش عنوان می‌کند: برای این پروژه هفت میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که تاکنون با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی همراه بوده است.

وی ادامه می‌دهد: در قالب این پروژه چهار کیلومتر از محور فوق بازسازی کامل (زیرسازی و روسازی) و دو دستگاه ابنیه فنی به طول ۵۰ متر تا شهریور سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

خوزستان از منابع عظیم کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی برخوردار و یکی از استان‌های استراتژیک کشور است و سالانه کالاهای زیادی از مبادی این استان به سایر نقاط کشور حمل می‌شود و دارای رتبه دوم کشور در حمل و جابه‌جایی کالا است.

راه‌های آن، شریان‌های اقتصادی هستند از این رو حفظ ارتباط جاده‌ای این استان با دیگر محورها و مسیرهای کشور امری «ضروری» است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار