در گفت و گوی تابناک خوزستان با امام جمعه و مديرحوزه علميه مسجدسليمان مطرح شد:
امروز که «و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا» مصداق یافته و مشتاقان و تشنگان معارف تشیع فوج فوج از این سو و آن سوی جهان به این مذهب گرایش می یابند آگاهی از معارف شیعی که در سایه ی تعالیم امام صادق علیه السلام فرصت انتشار یافت، امری اجتناب ناپذیر است.
کد خبر: ۸۶۳۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰ 16 June 2020

 

 مسئول علوم پزشکی استان باید رسما در مسجدسلیمان از مردم عذر خواهی کند

 تابناک خوزستان سمیه همت پور: امروز که «و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا» مصداق یافته و مشتاقان و تشنگان معارف تشیع فوج فوج از این سو و آن سوی جهان به این مذهب گرایش می یابند آگاهی از معارف شیعی که در سایه ی تعالیم امام صادق علیه السلام فرصت انتشار یافت، امری اجتناب ناپذیر است.

آن رستاخیر عظیمی که سلاله پاک پیامبر آفریده است با مساعی علمی آغاز شد و حالا ثمربخشی اش در پهنای جعفرافیای دنیا گسترده شده وبه سمت فجر صادق می تازد. 

در سال روز شهادت امام صادق علیه السلام این رهبر بزرگ فکری شیعیان به سراغ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدصادق امینی امام جمعه و مديرحوزه علميه مسجدسليمان رفتیم و درباره مهمترین اتفاقات حیات مبارک امام صادق علیه السلام و توصیه های ایشان به شیعیان به گفت و گو نشستیم.

آنچه در پیش روی دارید قطره ای است از آن چشمه فیاض و گوارا.

 

تابناک خوزستان: باسلام و تشکر بابت وقتی که در اختیارمان قرار دادید به عنوان نخستین سوال بفرمایید که به نظرشما درباره مهم ترین اتفاقات حیات مبارک امام صادق(ع) چیست؟

باسلام خدمت خوانندگان گرامی و عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس مذهب تشیع آقا امام صادق( علیه السلام). از جمله اتفاقات مهم درحیات امام صادق( علیه السلام) می توان به  تبیین و تبلیغ مسئله امامت، تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه فقه شیعی و نیز تفسیر قرآن به روال بینش شیعی  و  وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک-سیاسی  اشاره کرد.

 

سخنرانی حجت‌الاسلام حائری با موضوع بازسازی بهشت بقیع

 

تابناک خوزستان: چرا از امام صادق علیه السلام در برپایی و نگهداری مذهب شیعه یاد می‌شود؟

باتوجه به اینکه رهبری فکری حوزه علمیه ای که در مدینه شکوفا شده بود برعهده ایشان بود و فتاوا وآرای دینی تنها نزد سادات و شخصیت های فاطمی رنگ فلسفی به خود می گرفت. امام صادق( علیه السلام) پژوهش گری فعال ومتفکری بزرگ بود و با علوم آن عصر به خوبی آشنایی داشت. ایشان نخستین کسی بودند که مدارس فلسفی اصلی را در اسلام تاسیس کرد به این خاطر دربرپایی و نگهداری مذهب شیعه از ایشان یاد می شود.

 

تابناک خوزستان: شرایط سیاسی دوران امام صادق علیه السلام چه گونه بود و درباره ی نحوه ی مدیریت حضرت در این شرایط نیز توضیحی بفرمایید.

آن دوره از نظرسیاسی، دوره ضعف و تزلزل حکومت بنی امیه و فزونی قدرت بنی عباس بود و این دو گروه مدتی درحال کشمکش و مبارزه با یکدیگر بودند. از زمان هشام بن عبدالملک تبلیغات و مبارزات سیاسی عباسیان آغاز گردید و درسال۱۲۹ وارد مرحله مبارزه مسلحانه و عملیات نظامی گردید و سرانجام درسال ۱۳۲به پیروزی رسید. از آنجا که بنی امیه در این مدت گرفتار مشکلات سیاسی فراوان بودند، فرصت ایجادفشار واختناق نسبت به امام وشیعان را نداشتند.

 

تابناک خوزستان: چرا امام صادق علیه السلام در زمان امامت خود برای حفظ دین اسلام به نهضت علمی روی آوردند؟

امام صادق( علیه السلام) با توجه به فرصت مناسب سیاسی که به وجود آمده بود وباملاحظه نیازشدید جامعه وآمادگی زمینه اجتماعی، دنباله نهضت علمی وفرهنگی پدر بزرگوارشان امام باقر( علیه السلام) را گرفتند و حوزه وسیع علمی ودانشگاه بزرگی به وجودآورد و در رشته های مختلف علوم عقلی و نقلی آن روز، شاگردان بزرگ و برجسته ای همچون: هشام بن حکم، محمدبن مسلم و... تربیت کردکه تعداد آنها را بالغ بر چهارهزار نفرنوشته اند. هریک از این شاگردان شخصیت های بزرگ علمی وچهره های درخشانی بودندکه خدمات بزرگی انجام دادند.

 

تابناک خوزستان:  یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در نهضت علمی امام صادق علیه السلام مسئله آمدن موعود و نجات بشریت از گرداب ضلالت است لطفا در این خصوص توضیح بفرمایید.

وقتی که درخدمت امام باقر( علیه السلام) در روزهای آخر عمرش صحبت میشود سوال میشود قائم آل محمدکیست، حضرت یک نگاهی میکند به امام صادق( علیه السلام)می گویند که گویا می بینم که قائم آل محمداین است .البته که می دانیدکه قائم یک اسم عام است ، اسم خاص نیست، اسم ولی عصر( عجل الله)نیست حضرت ولیعصر( عجل الله) قائم نهایی آل محمد است که  قیام می کندوحکومت حق وعدل رابوجودمی آورد.

 

تابناک خوزستان:  آیا ایشان دستورالعملی برای شیعیان در عصر غیبت عنوان کرده اند؟

امام صادق( علیه السلام) دو دستورالعمل مهم برای شیعیانی که در عصر غیبت خواهند بود عنوان کردند: نخست این که منتظر قائم آل محمد باشند و دو دیگر توصیه به این که  اهل ورع و پرهیز ازگناه و اهل اخلاق نیکو باشند.

  

تابناک خوزستان: یكی از مسائلی كه امام صادق علیه السلام آن را بعد از ولایت ائمه علیهم السلام از مهم ترین مسائل سیاسی اسلام می شمارد بحث ولایت فقیه است به نظر شما هدف امام صادق علیه السلام از مطرح کردن ولایت فقیه در دوران غیبت کبری چه بوده است؟

 همانطور که حضرت امیر( علیه السلام) در دوران حکومت ظاهری خود حاکم، والی وقاضی تعیین می کرد و عموم  مسلمانان وظیفه داشتند که از آنها اطاعت کنند، حضرت امام  صادق( علیه السلام) هم چون ولی امر مطلق می باشد و بر همه علما، فقها و مردم دنیا حکومت دارد می تواند برای زمان حیات و مماتش حاکم وقاضی تعیین فرماید. همین کار را هم کرده و این منصب را برای فقها قرارداده است. تعیین به( حاکما) فرموده، تاخیال نشود که فقط امورقضایی مطرح است و به سایر امور حکومتی ارتباط ندارد.

 

تابناک خوزستان: توصیه امام صادق علیه السلام به مردم آخرالزمان چیست؟

امام صادق( علیه السلام) در این خصوص فرمودند بزودی باشبهه ای مواجه میشویدکه علم و امام برای این که شما را ازشبهه خارج کند، ندارید و سرگردان می شوید و از این شبهه کسی نجات پیدا نمی کند، مگر آن که به ریسمان دعا چنگ بزند مخصوصا دعای غریق خدا را بخواند و مضمون این دعا این است: یاالله، یارحمن یارحیم  ثبت قلبی علی دینک.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار