کد خبر: ۸۶۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷ 18 June 2020

به گزارش تابناک خوزستان به نقل از فارس، موسی شاعری، شهردار اهواز در یک گفتگوی تلویزیونی درخصوص تعیین تکلیف پروژه قطار شهری اهواز اظهار کرد: این پروژه در تاریخ ۳۰ مهرماه سال ۸۵ با مشارکت شرکت کیسون و شرکت چینی نورینکو منعقد و ابلاغ شد.

وی افزود: ارزش تمام این پروژه ۷۹۰ میلیون دلار آمریکا معادل هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال وقت بود این قرارداد به صورت EPCF بسته شده است و بدین معنا است که شرکت کیسون باید تمام مراحل پروژه ازجمله طراحی مهندسی، خرید تجهیزات و اجرای پروژه را نیز برعهده داشته باشد.

شاعری در راستای تشریح پروژه عنوان کرد: در سال ۸۵ قرار بود پروژه قطار شهری اهواز پس از برگزاری مناقصه میان شرکت‌های متقاضی به یکی از آنها واگذار شود اما شرکت کیسون پیشنهادی مبنی بر تامین مالی ۸۵ درصدی پروژه به صورت فاینانس توسط شرکت چینی را مطرح کرد که همین پیشنهاد سبب شد سایر پاکت‌ها باز نشود و شرکت کیسون به عنوان شرکت منتخب برگزیده شود.

وی افزود: این پروژه با چهار خط باید در مدت پنج سال به اتمام می‌رسید اما با گذشت حدود ۱۵ سال تنها ۵۷ درصد در بخش CIVIL(سازه و مهندسی) پیشرفت فیزیکی داشته و برای مرحله تجهیز نیز عملا اقدامی نشده است که مطابق قرارداد شرکت کیسون باید سه هزار و یکصد میلیارد ریال بابت اجرای بخش مهندسی پروژه دریافت میکرد اما تاکنون بابت همین ۵۷ درصد، پنج هزار میلیارد ریال از طریق صورت وضعیت و تعدیل دریافت کرده است.

شهردار اهواز گفت: در سال ۹۸ شرکت کیسون ابتدا مدعی طلب سه هزار میلیاردی و سپس چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی شد اما چندی بعد مقدار طلب خود را به ۹هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال رساند و چند روز پیش درآخرین اظهارنظر مدعی طلب ۱۵هزار میلیارد ریالی شده است درحالیکه هیچ صورت وضعیتی ارائه نمی‌دهد.

وی افزود: مدیریت شهری و استانداری خوزستان باوجود اعمال فشارها از منافع مردم و حقوق بیت‌المال کوتاه نمی‌آید؛ با استانداران و شهرداران وقت اهواز نیز درخصوص پیمانکار پروژه قطارشهری اهواز صحبت کرده‌ام و همه آنها معتقد بودند که کیسون اراده‌ای برای اتمام این پروژه ندارد.

شاعری گفت: پس از کش و قوسهای فراوان به این نتیجه رسیده‌ایم که شرکت کیسون به عنوان پیمانکار پروژه قطارشهری اهواز اراده‌ای بر اتمام کار ندارد و دائما درحال بالا بردن ادعای مطالبه خود برای کار انجام نشده است.

شهردار اهواز عنوان کرد: در مهرماه سال ۹۸ باحضور معاون وزیر کشور نشستی با مسؤولان استان و شرکت کیسون داشتیم، پیمانکار پروژه متعهد شد ظرف ۷۲ ساعت آمادگی خود برای شروع مجدد پروژه را اعلام و سپس ظرف ۱۰ روز نسبت به فعال سازی کارگاه اقدام کند، اما هیچگاه نسبت به فعال کردن کارگاه اقدام نکرد.

وی افزود: رئیس هیات مدیره شرکت کیسون مدعی شد که اعتباری برای شروع به کار مجدد پروژه ندارد و باید ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر به این پروژه تزریق شود درحالی که مطابق قانون شهرداری نمی‌تواند این مبلغ را پرداخت کند، ضمن آنکه پیش از این بنابر دستور شورای تامین ۶۰۰ میلیارد ریال به جای شرکت کیسون به کارگران این پروژه حقوق پرداخت شده است.

شاعری درخصوص تعیین تکلیف حقوق معوقه کارگران این شرکت گفت: این کارگران به صورت مستقیم با شهرداری اهواز قراردادی ندارند و می‌توانند علیه شرکت کیسون طرح دعوا کنند، اما یکی از شروط ما با پیمانکار جدید قطار شهری بکارگیری همین کارگران خواهد بود.

شهردار اهواز گفت: برای فسخ قرارداد شرکت کیسون باوجود تمام اعمال فشارها و ایجاد هراس‌ها، تصمیم جسورانه‌ای گرفته شد.

شهردار اهواز در تشریح جزئیات پروژه بیان کرد: فاز نخست از خط اول با ۶.۸ کیلومتر حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اگر یک پیمانکار با اراده و باانگیزه برای آن تعیین شود امکان تکمیل آن ظرف مدت یکسال وجود دارد.

وی افزود: تخلیه کارگاه به شرکت کیسون ابلاغ شده است و انتظار داریم این شرکت نسبت به تخلیه کارگاه اقدام کند در غیر این صورت از طریق مراجع قضایی بابت خسارت‌های وارده به فضای عمومی، حمل‌ونقل و حتی نسبت به خسارت‌های اجتماعی طرح دعوا خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار