رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه با اشاره به نرخ‌نامه‌ای که برای اجاره بها در نقاط مختلف شهر کرمانشاه تصویب شده، گفت: این نرخ‌ها لازم‌الاجرا است و با هر مشاور املاکی که این نرخ‌ها را رعایت نکند، برخورد خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸ 20 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،بابک مرادی با اشاره به وضعیت نابسامان اجاره بها در کرمانشاه و شرایط بدی که برای مستاجران ایجاد شده، عنوان کرد: با پیشنهاد اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه قرار شد فکری به حال این وضعیت شود و در همین راستا ستاد ساماندهی اجاره بها مسکن تشکیل شد و خوشبختانه فرمانداری و مسئولین ارشد استان نیز حمایت خوبی از این موضوع داشتند.

وی ادامه داد: در نهایت در این ستاد برای هریک از نقاط و محلات شهر کرمانشاه تعرفه مشخصی برای اجاره بها تعیین شد که باید اجرایی شود و این نرخ‌نامه به تصویب فرمانداری و مسئولین ارشد استان رسیده است.

به گفته مرادی، بر اساس این نرخ‌نامه محلات شهر کرمانشاه به پنج سطح تقسیم‌بندی و تعرفه رهن هر مترمربع خانه براساس سطح بندی صورت گرفته از چهار میلیون تومان تا سقف 12 میلیون تومان است.

رئیس اتحادیه مشاوری املاک کرمانشاه با بیان اینکه تعرفه‌های اعلام شده باید در تمام بنگاه‌های مشاور املاک نصب شود، خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم گیری انجام شده سقف افزایش اجاره بها نسبت به سال گذشته نیز 20 درصد در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: اگرچه فعلا ابزار قانونی برای الزام مالکین به رعایت این ارقام وجود ندارد، اما وقتی قراردادها رسمی و در بنگاه‌های معاملات املاک به صورت هولوگرامی منعقد شود و بر بنگاه‌ها نیز نظارت صورت گیرد، دیگر امکان اخذ ارقام غیرمنطقی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه عنوان کرد: به علاوه پوستری هم طراحی شده که بنگاه‌ها ملزم به نصب آن هستند که در آن قید شده بنگاه‌های معاملاک املاک از اجاره دادن املاک با ارقام غیرمتعارف معذورند.

مرادی اظهار کرد: تصویب این نرخ نامه نشان می‌دهد بنگاه‌های معاملات املاک برای ساماندهی وضعیت اجاره بها در کرمانشاه پای کار آمده و هم اکنون نیازمند همراهی خود موجران و مالکین هستیم.

وی خواستار راه‌اندازی پویش "نه به گرانی مسکن" در کرمانشاه خصوصا از سوی مالکین شد و ابراز امیدواری کرد، با این روند شاهد ساماندهی وضعیت اجاره بها در کرمانشاه باشیم.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه از تشکیل اکیپ نظارتی برای رعایت این نرخ نامه‌ها هم خبر داد و افزود: این اکیپ متشکل از اتاق اصناف، فرمانداری، تعزیرات، اداره اماکن و... است و نظارت جدی بر بنگاه‌های مشاور املاک خواهد داشت.

مرادی از مردم هم خواست در چنین شرایطی با هدف رعایت تعرفه‌ها به هیچ عنوان قراردادهای دست نویس را نپذیرند و صرفا قراردادهای هولوگرامی را تحویل بگیرند.

مرادی تاکید کرد: از مالکین نیز تقاضا داریم در این شرایط دشوار اقتصادی بیشتر هوای مردم را داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با تصویب این نرخ‌ها شاهد کاهش عرضه مسکن نخواهیم بود نیز گفت: احتمال چنین شرایطی وجود دارد، اما امیدواریم با برنامه‌هایی که برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی در دستور کار است، هرچه زودتر این کار انجام شود که در این صورت دیگر شاهد خالی ماندن خانه‌ها و عدم عرضه آن نخواهیم بود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه اضافه کرد: از سوی دیگر با پیگیری‌های انجام شده بزودی تعرفه‌های مسکن از سایت دیوار حذف خواهد شد که این امر هم تاثیر بسزایی در ساماندهی بازار مسکن خواهد داشت.

بر اساس تعرفه‌های مصوب در کرمانشاه، نرخ رهن مسکن برای محلات سطح "الف" متری 12 میلیون تومان، برای محلات سطح "ب" متری 10 میلیون تومان، برای محلات سطح "پ" متری هفت میلیون تومان، برای محلات سطح "ج" متری پنج میلیون تومان و برای محلات سطح "د" نیز متری چهار میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار