تابناک خوزستان از حقیقت ماجرای خاکسپاری متوفیان کرونایی خرمشهر گزارش می دهد؛
به گزارش تابناک خوزستان؛ چند روزی است فیلمی با محتوای غسل، تدفین و خاکسپاری بیماران کرونایی شهرستان خرمشهر توسط خانواده های متوفیان در فضای مجازی منتشر شده است.
کد خبر: ۸۶۴۸۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴ 20 June 2020
 
 عذر شرعی برای تدفین یا اهمال کاری؟ شهردار خرمشهر: اگر اجحافی شده عذر خواهی می کنم
 
 
شب گذشته در تماسی با خبرنگار تابناک خوزستان در خرمشهر؛ از سوی خانواده متوفیان کرونایی خرمشهر گلایه هایی از غسل و خاکسپاری متوفی کرونایی خود مطرح شد.
 
به گزارش تابناک خوزستان؛ چند روزی است فیلمی با محتوای غسل، تدفین و خاکسپاری بیماران کرونایی شهرستان خرمشهر توسط خانواده های متوفیان در فضای مجازی منتشر شده است.
 
در این فیلم خانواده یکی از متوفیان کرونایی در بهشت زهرای خرمشهر، درباره خاکسپاری عزیز از دست رفته‌شان توسط خانواده و بدون رعایت پروتکل های لازم بهداشتی و هزینه های دریافت شده نهادهای مختلف بدون هیچگونه ارائه خدمات اعتراض می‌کند.
 
همچنین شب گذشته، خانواده یکی دیگر از متوفیان در تماس تلفنی با خبرنگار تابناک درباره چگونگی خاکسپاری متوفی کرونایی خود گفت: بیمارستان در شرایط بسیار بد جنازه را به ما تحویل داد به طوری که حتی چسب های دوره درمان و بستری را از جنازه جدا نکرده بودند. پس از تحویل جنازه از بیمارستان، خودمان آن را به غسالخانه بردیم. غسالخانه نیز به ما گفت باید یکی از اعضای خانواده متوفی برای غسل دادن وارد شود.
 
عذر شرعی برای تدفین یا اهمال کاری؟ شهردار خرمشهر: اگر اجحافی شده عذر خواهی می کنم
 
وی ادامه داد: دخترِ متوفی وارد غسالخانه شد و مادرش را خودش غسل داد اما باز هم همین مقدار پول را برای غسل از ما دریافت کردند. بخاطر شرایط بد غسالخانه و غم از دست دادن مادر، حال دختر او بد شد و همسرش مجبور شد تا به کمکش برای غسل دادن مادرش برود. وقتی دامادمان وارد شد، غسالخانه به او یک بلوز داد تا تنش کند ولی پول دو بلوز را از ما گرفتند. حدود 600 هزار تومان پول آهک داده شد درحالی که ذره‌ای آهک بر روی جسد ریحته نشد.
 
 
عذر شرعی برای تدفین یا اهمال کاری؟ شهردار خرمشهر: اگر اجحافی شده عذر خواهی می کنم
 
 
همچنین این شهروند خرمشهری تصریح کرد: ما حاضر بودیم پول بیشتری بدهیم اما باز هم کرونا گریبان خانواده ما را نگیرد. هیچ کجای کشور چنین اتفاقی رخ نمی دهد و در سراسر کشور غسل دادن متوفی کرونایی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام می شود به طوری که حتی اجازه نمی دهند کسی نزدیک جسد بشود اما در خرمشهر اینگونه نبود و خود ما(خانواده متوفی) غسل دادند، زیر تابوت را گرفتند و سپس عزیزشان را بدون آهک به خاک سپردند. در طول مدتی که ما در بهشت زهرا حضور داشتیم خانواده های دیگر نیز با همین وضعیت جنازه متوفیان خود را خاکسپاری می کردند.
 
وی افزود: آیا قوانین خوزستان با قوانین سایر استان ها متفاوت است؟ چگونه قرار است از انتشار و شیوع کرونا جلوگیری کنیم؟ مسئولین مدام درباره لزوم رعایت فاصله گزاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی صحبت می کنند اما از این وضعیت غافل مانده‌اند. ما اینگونه نمی توانیم کرونا را شکست بدهیم. از وقتی دختر متوفی برای غسل دادن وارد غسلخانه شدند و به این دلیل که لباس های وی کاملا خیس شد مجبور به قرنطینه خانگی او، آن هم با شرایط سخت روحی و غم از دست دادن مادرش شدیم چرا که نمی دانیم ناقل این بیماری است یا خیر.
 
این شهروند خرمشهری عنوان کرد: شاید تمام هزینه هایی که دادیم و در قبالش هیچ خدماتی نیز دریافت نکردیم برای ما پولی نباشد اما بسیارند افرادی که توانایی مالی شان و وسعشان به چنین خرج های این چنینی؛ آن هم بدون دریافت خدمات، نرسد. همچنین شرایط در بهشت زهرای خرمشهر نیز کاملا عادی بود و مردم به راحتی به زیارت  خود آمده بودند.
 
شهردار خرمشهر در پاسخ به خبرنگار تابناک درباره علت عدم رعایت پروتکل های لازم بهداشتی در غسل و خاکسپاری متوفیان کرونایی خرمشهر اظهار کرد: غسل متوفیان کرونایی با غسال است و به صورت کامل پروتکل های بهداشتی نیز رعایت می شود. راهکارهایی برای دفن نیز وجود دارد که یا خانواده ها جنازه را خاکسپاری می کنند و یا اینکه شهرداری این کار را انجام می دهد. امروز جلسه ای در این باره نیز داشتیم و کلیت امر این است که مراحل لازم هزینه هایی دارد که متعاقبا تعیین خواهد شد.
 
 
عذر شرعی برای تدفین یا اهمال کاری؟ شهردار خرمشهر: اگر اجحافی شده عذر خواهی می کنم
 
 
 
دارابی درباره دریافت هزینه توسط آرامستان بدون ارائه خدمات افزود: برای هرکس که این اتفاق افتاده و یا مدعی چنین امری است به من ارجاع کند چرا که وظیفه دارم تا با بهره بردار و مسئول آرامستان برخورد کنم و علاوه بر آن از خانواده متوفی عذرخواهی کنم و هزینه دریافت شده را دهم. قرار نیست خانواده‌ای که عزیز خود را از دست داده است با مشکلات ثانویه نیز مواجه شود. اگر در سیستم من چنین اتفاقی افتاده وظیفه دارم تا عذرخواهی و با عامل امر نیز برخورد کنم.
 
 
وی تصریح کرد: غسل متوفیان کرونایی را توسط خانواده شان تکذیب می کنم و هرگز چنین اتفاقی نیفتاده اما درباره تدفین، حقیقت این است؛ متوفیان خانم به دلیل ملاحظات و عذر شرعی و اخلاقی باید توسط خانواده دفن شود اما تدفین آقایان نیز برخی به عهده خانواده و برخی دیگر توسط بهره بردار آرامستان شهرداری انجام می شود. بهره بردار آراستان شهرداری نیز این را می گوید که به ازای کارگرها و لباس هایی که در اختیارشان قرار می دهد باید هزینه ای دریافت کنم.
 
شهردار خرمشهر ادامه داد: عصر امروز در شورای شهر جلسه‌ای برای بررسی هزینه‌های مراحل تدفین و خاکسپاری متوفیان داریم تا معین شود در صورت لزوم اگر شهرداری نیاز به ورود داشته باشد، پیش بینی های لازم صورت بگیرد همچنین در صورت عدم ورود تعیین می شود که وظایف و مقدار هزینه دقیق پیمانکار چقدر و چگونه باید باشد. طبق آخرین ارقامی که در دست دارم و گزارش هایی که پیش از این دریافت کرده ام؛ پول اضافه‌ای از کسی دریافت نمی شود و این پول ها نیز هیچ ریالی به شهرداری نمی رسد، تنها پایاپای هزینه ها از خانواده هزینه دریافت می شود تا برای میت خدمات لازم ارائه شود و دقیقا به ازای سرویس هایی که داده می شود هزینه دریافت می کنند.
 
دارابی عنوان کرد: حمل جنازه، نگهداری در سردخانه و انجام غسل کاملا تحت پروتکل های بهداشتی انجام می شود همچنین خاکسپاری نیز، واقعیت این است که برخی خانواده ها به اختیار خودشان می خواهند جنازه را به خاک بسپارند که این امر نیازمند حضور عوامل انتظامی در محل برای اجازه ندادن به انجام این کار است. البته برای متوفیان خانم این مورد اسثنا است.
 
به گزارش تابناک؛ علی رغم تکذیب صریح شهردار خرمشهر درباره غسل متوفیان کرونایی این شهرستان به وسیله خانواده های خود اما طبق تصاویر منتشر شده، اظهارات و سخنان خانواده های این متوفیان، وقوع یک مورد نیز در نوع خود این امر را می رساند که نمی توان به طور صد در صد منکر شد.
 
همچنین از سوی دیگر، در فیلم های منتشر شده در فضای مجازی خانواده ایی که متوفی کرونایی خود را خاکسپاری می کردند برخلاف میل و اختیار خودشان و بل اجبار و با وجود اعطای هزینه های لازم برای خاکسپاری نیز مجبور به انجام این کار شدند.
 
هیچکس منکر شرایط سخت و فشار بالای کاری نیروهای غسالخانه و آرمستان ها در روزهای کرونایی نیست اما انتظار می رود برای عمل به شعار " ما کرونا را شکست می دهیم" رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله کارهای لازم و اساسی به شمار می آید.
 
 
 
 
 
همچنین در تمام کشور، استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی برای انجام کارهایی از قبیل غسل و تدفین صورت گرفته تا هم شان و حرمت میت نگه داشته و هم باری از دوش کادر آرامستان ها برداشته شود. برای اینکه بار دیگر شاهد چنین اتفاقات دور از انتظار نباشیم و بتوانیم کرونا را به شکل واقعی و نه تنها در حرف و شعار شکست دهیم باید از ظرفیت های نیروهای جهادی استان در این کار بهره بگیریم.
 
گزارش: زینب مرزوقی
عکس: عباس مدحجی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار