کد خبر: ۸۶۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵ 26 June 2020

وضعیت آب و هوایی و رطوبت مناسب بهترین شرایط برای زیست و زاد و ولد ملخ‌های صحرایی مهاجم در سیستان و بلوچستان فراهم کرده بطوری که باوجود مبارزه گسترده و شبانه روزی ۱۶ ماه گذشته همچنان حضور این آفت در استان رو به افزایش است و مبارزه نیز با قدرت ادامه دارد.

 بخش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان از اسفند ۹۷ تاکنون درگیر مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر از آنسوی مرزهای آبی و خشکی کشور شده به طوری که بخش قابل توجه ای از فعالیت های سازمان جهاد کشاورزی استان را به خود معطوف کرده و نیروهای فنی زیادی در خط مقدم دیده بانی و مبارزه با این آفت مشغول فعالیت هستند و این روند مبارزه همچنان ادامه دارد.
از منظر کارشناسان عواملی همچون گرمای هوا، خشک شدن مراتع، اراضی جنگلی، عدم مبارزه موثر در بعضی از کشورهای درگیر و در مسیر حرکت، ملخ های گرسنه را به مراتع، مزارع و باغات کشاورزان سیستان و بلوچستان گسیل داشته که این خود امنیت غذایی منطقه را به خطر انداخته است.

با توجه به اینکه ملخ صحرایی به صورت دسته های چند میلیونی پرواز می‌کنند باغات و مزارع مناطق درگیر را در معرض خطر جدی قرار داده‌اند.

به گفته یکی از کارشناسان کشاورزی؛ دسته پروازی بسیار بزرگ این نوع ملخ می تواند هزار کیلومتر مربع را پوشش دهد و قادر است روزانه ۱۰۰ هزار تن پوشش گیاهی را به مصرف برساند.

ملخ صحرایی می‌تواند ۶ تا ۲۰ ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد ۱۲ تا ۱۲۰ کیلومتر برساعت پرواز کند.

ارتفاع پرواز دستجات ملخ صحرایی از ۱۰۰ تا هزار متر گزارش شده و در روزهای آفتابی و گرم این ارتفاع افزایش می‌یابد.

ملخ‌های صحرایی تهدیدی جدی برای مزارع کشاورزی هستند و امنیت اقتصادی و غذایی را در مدت کوتاهی به خطر می اندازند.

توجه دولتمردان و تلاش جهادگران موجب شده تا ملخ صحرایی هنوز نتواند به سطح مزارع کشاورزی سیستان و بلوچستان برسد و در همان بدو ورود در مراتع در حال مهار هستند.

 

یکی از کشاورزان نیکشهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تقدیر از مسئولان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و دولت در مقابله با ملخ صحرایی و حمایت همه جانبه از کشاورزان گفت: از آنجایی که حضور این آفت به ویژه پوره آن عواقب جبران ناپذیری بر روی بخش کشاورزی دارد نیروهای سازمان جهاد کشاورزی با تلاش شبانه روزی با وجود گذشت بیش از یک سال حضور آنها در منطقه از ورودشان به مزارع جلوگیری کرده اند.

محمد هاشمزهی افزود: با ورود موج شدید ملخ های مهاجم از کشورهای همسایه به ویژه پاکستان شرایط برای مقابله با این آفت به شدت سخت شده اما این امر خللی در ارائه خدمات نیروهای جهاد کشاورزی وارد نکرده است.

یکی دیگر از کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان گفت: با وجود هجمه و حضور بیش از یک ساله ملخ صحرایی در این استان با همت دولت و جهادگران و همکاری مردم از ورود این ملخ ها به مزارع کشاورزی جلوگیری شده و در همان بدو ورود در مراتع در حال مهار هستند.

عبدالله آچک‌زهی افزود: اگر نبود تلاش فعالان بخش کشاورزی و حمایت مسوولان با وجود هجوم گسترده ملخ های صحرایی در منطقه تاکنون بخش قابل توجهی از دسترنج کشاورزان از بین رفته بود.

وی ادامه داد: وضعیت هجوم ملخ های صحرایی در سیستان و بلوچستان با وجود همه تلاش های انجام شده وخیم است.

عبدالرسول رحمت‌زهی نیز گفت: اگر کشورهای دیگر همانند ایران با این آفت مبارزه می کردند امروز ما گرفتار هجمه ملخ ها نمی شدیم.

وی افزود: تلاشها در جهت مبارزه با این آفت در شهرستان سرباز خوب است اما نگرانی ما ورود دسته های بزرگتر ملخ به این منطقه است که امیدواریم مسوولان جهاد کشاورزی برای این حملات چاره اندیشی و تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

۳۸۷ هزار هکتار از مراتع و اراضی استان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از اسفند  ۹۷ تاکنون در ۲ دوره مبارزه با ملخ  دریایی (بالدار و پوره) در سطحی حدود ۳۸۷ هزار هکتار انجام شده است.

امان‌الله طوقی افزود: در مرحله نخست مبارزه از اسفند  ۹۷ تا تیر ۹۸ در سطح ۲۱۱ هزار و ۵۳۵ هکتار و در مرحله دوم از آبان سال گذشته تاکنون در سطح ۱۷۴ هزار هکتار انجام شده است.

وی تصریح کرد: مبارزه شیمیایی گسترده در دو دوره در ۱۵ شهرستان مرکز و جنوب استان نشان از عزم بخش کشاورزی برای حفظ امنیت غذایی و نابودی این آفت دارد.
وی ادامه داد: بیشترین گستره مبارزه در بین استان‌های درگیر این آفت با حدود ۴۵ درصد مربوط به سیستان و بلوچستان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: عواملی مانند بیماری کرونا، گرمای شدید هوا و محدودیت امکانات نتوانسته است کوچکترین خللی در تداوم عملیات مبارزه ایجاد کند بطوری که حتی در شرایط فعلی مبارزه شبانه با دسته های پروازی در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
طوقی تاکید کرد: همچنین از پنجم آبان سال گذشته تاکنون که دور دوم مبارزه شیمیایی علیه ملخ صحرایی مهاجر در استان آغاز شده بیشترین سطح مبارزه در شهرستانهای نیکشهر، بمپور و ایرانشهر گزارش شده است.
وی با اشاره به اهمیت کنترل این آفت بین المللی گفت: ناوگان «دیده بانی و مبارزه» سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان ها با  ۶۰ دستگاه خودرو و ۳۵۰ دستگاه انواع سمپاش و همراهی مستمر کشاورزان بی وقفه کار مبارزه را در اقصی نقاط سیستان و بلوچستان انجام می دهند تا کمترین آسیبی به مزارع و باغات کشاورزان وارد نشود.
وی افزود: تاکنون سازمان جهادکشاورزی در راستای مبارزه شیمیایی علیه این آفت جهانی حدود  ۹۰ تن انواع سم مورد تایید فائو و سازمان حفظ نباتات کشور تهیه  و در جریان مبارزه مصرف کرده است اما با توجه به گستردگی هجوم ملخ های صحرایی به سمت مرزهای استان نیاز به تهیه و تدارک امکانات بیشتر است.

طوقی تاکید کرد: هم اینک در زمان اوج هجوم ملخ صحرایی نابالغ به مزارع و باغات استان قرار داریم به همین سبب با لحاظ سه شهرستان تازه تاسیس در ۱۹ شهرستان عملیات سمپاشی به صورت شبانه روزی در حال انجام است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: با توجه به هشدارهای سازمان فائو در خصوص هجوم دوباره این آفت خطرناک از آبان  سالجاری به استان و لزوم مبارزه گسترده با آن نیاز است تا آن زمان در برنامه ریزی مدون تجهیزات و امکانات مورد نیاز جدید و بیشتری به منظور تداوم عملیات مبارزه فراهم شود.

استان سیستان و بلوچستان با گستره ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومتر مربع به عنوان پهناورترین استان کشور از ۲ منطقه متمایز «سیستان» و «بلوچستان» تشکیل شده است. منطقه بلوچستان با ۱۷۲ هزار و ۳۰۵ کیلومتر مربع وسعت از ۱۵ شهرستان  زاهدان، ، میرجاوه ، خاش، سراوان، ایرانشهر، نیکشهر، چابهار، سرباز، کنارک، دلگان، مهرستان، سیب وسوران،  قصرقند، فنوج  و بمپور و منطقه سیستان نیز با ۱۵ هزار و ۹۱۷ کیلومترمربع گستره از پنج شهرستان  زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون  تشکیل شده است.

این استان به سبب شرایط خوب آب و هوایی ظرفیت و توانمندی بالایی در حوزه کشاورزی و تولید محصولات گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری دارد و برخی مناطق این استان توانایی تولید دو بار محصول در سال را دارند.

شمال و جنوب این استان مستعد کشت و تولید انواع محصولات کشاورزی مهم چون موز، انبه، چیکو، پاپایا، آناناس، خرما، هندوانه، خربزه، گندم، جو، یونجه، سورگم، انگور، زردآلو، آلو،، سیب زمینی، پیاز، خیار، گوجه، سبزیجات و غیره است.

مجموع اراضی کشاورزی و باغی این استان ۲۲۸ هزار و ۴۵۱ هکتار شامل ۱۳۵ هزار و ۷۴۱ هکتار زراعی و ۹۲ هزار و ۷۱۰ هکتار باغی است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار