گفت‌وگوی صریح تابناک خوزستان با عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم:
با وجود پر آب بودن این استان اما چه چیزی باعث شده تا مردم خوزستان حتی از اولیه‌ترین امکانات و حقوق شهروندی خود یعنی "آب" محروم باشند؟ این پرسشی است که مدت هاست مردم خوزستان را درگیر کرده و همچنان هیچ جواب قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌اند!
کد خبر: ۸۶۶۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۵ 24 June 2020
 
تابناک خوزستان/ زینب مرزوقی: 
 
با وجود پر آب بودن این استان اما چه چیزی باعث شده تا مردم خوزستان حتی از اولیه‌ترین امکانات و حقوق شهروندی خود یعنی "آب" محروم باشند؟ این پرسشی است که مدت هاست مردم خوزستان را درگیر کرده و همچنان هیچ جواب قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌اند!
 
به گزارش تابناک از خوزستان؛ استان خوزستان با 6 رودخانه اصلی، 6 سد مخزنی و 4 سد تنظیمی از استان های پر آب کشور محسوب می شود اما مدتی است که اصلی ترین مطالبه مردم خوزستان، از باغملک تا غیزانیه و از آبادان تا شادگان، تنها " آب" است. با وجود پر آب بودن این استان اما چه چیزی باعث شده تا مردم خوزستان حتی از اولیه‌ترین امکانات و حقوق شهروندی خود یعنی "آب" محروم باشند؟ این پرسشی است که مدت هاست مردم خوزستان را درگیر کرده و همچنان هیچ جواب قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌اند!
در این باره تابناک خوزستان با "هدایت اله خادمی" عضو کمیسیون انرژی در مجلس دهم به گفت‌وگو پرداخته است.
 
*تابناک خوزستان: در چندین گفت‌وگوی رسانه‌ای برخی از نماینگان سابق استان، به مافیای آب اشاره کرده‌اند. با توجه به اینکه شما عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم بوده‌اید نظرتان این باره چیست؟
 
خادمی: چهار سال گذشته، در اولین نطقم در مجلس درباره مافیای آب توضیحاتی را ارائه دادم و معتقدم مافیای آب، آب را بر روی مردم خوزستان بسته است. دلیل این ادعا و سخن این است که مدیریت آب کشور در طول این 40 سال، تماما به دست کویر نشینان و یا وفاداران به این افراد بود که همواره در پی انتقال آب کارون از سرچشمه ها هستند. هنگامی که آب از سرچشمه انتقال داده می شود و در کنار آن نیروگاه های عظیم و بزرگ آب بر نیز در استان احداث شود، بدیهی است که دیگر آبی برای کشاورزی و شرب باقی نمی ماند.
از سویی نیز با سیاست های نفوذگرایانه خود، پروژه های انتقال آب درون استانی را با شیوه های مانند عدم تامین اعتبار، عدم تامین حقابه، لغو مجوز و کارهایی از این دست هم متوقف می کنند. این کارها را انجام می دهند تا بتوانند تونل های عظیم انتقال آب کارون را برای صنعت های آب بر و یا مراکز تفریحی آبی سایر استان ها انتقال دهند. در مجلس گذشته هنگامی که رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه کشور به مجلس آمده بود، اعتراض خودمان را به طرح انتقال آب بهشت آباد نشان دادیم و حتی طرح نیز ارائه دادیم و انتتقال آب بین حوزه‌ای را متوقف کردیم. از طریق ابزاری که داشتیم توانستیم پای منافع استان و مردم استانمان بایستیم و هیچ جوره قانع نشدیم. با توجه به اقداماتی که انجام می دادیم، برای جلو رفتن کار لازم بود تا سایر نماینده ها را با خودمان همراه کنیم از این رو به رای و همراهی نماینده های زاگرس نشین نیاز داشتیم. از سوی نیز نگران بودند که من رئیس کمیسیون انرژی بشوم و خب می دانستند با رای گیری، من رئیس کمیسیون انرژی هم می شوم ولی حسنوند را رئیس کمیسیون و من را نائب رئیس قرار دادند.
 
*تابناک خوزستان: با وجود پیگیری و تعطیل پروژه بهشت آباد در مجلس قبل پس چگونه بدون هیچ سر و صدایی این پروژه مجددا آغاز به فعالیت کرد؟
 
خادمی: واضح است که در خلاء نبود نظارت در دوره تبلیغات انتخابات تا شروع مجلس جدید برای شروع مجدد و تجهیز کارگاه پروژه استفاده شده است. چرا زمانی که هنوز تبلیغات آغاز نشده بود نتوانستند کاری انجام بدهند؟ زیرا نمایندگان استان اجازه چنین کاری به دولت ندادند و مجلس را به تریبون اعتراض خود تبدیل کردند تا در نهایت جلسه های متعددی در این باره با وزرای مربوطه برگزار شد. 
اگر غیزانیه امروز آب ندارد به علت انتقال آب از سر چشمه است. انتقال آب از سر چشمه باعث کاهش دبی و پس زدن آب کارون توسط اروند رود و سپس تبدیل شدن خوزستان به شوره زار خواهد شد.
 
*تابناک خوزستان: طبق چه شواهدی با اطمینان از مافیای آب می‌گویید؟
 
خادمی: سدهای کارون3 و 4 و گدار باید روزی9 هزار مگابات برق تولید کنند، دو سال گذشته 2 هزار مگابات برق تولید کردند یعنی7 هزار مگابات کمتر. به چه دلیل؟ به دلیل اینکه کافی نبود. وقتی شرایط آب کارون حتی برای حداکثر ظرفیت نیروگاه ها که این همه هزینه شده است، جوابگو نیست و از سوی دیگر شهرهای آبادان، خرمشهر، ایذه، باغملک، اهواز و شادگان آب ندارند چرا باید آب از سر چسمه انتقال داده شود؟ و سوال بعدی به کجا درحال انتقال آب است؟ اصفهان، یزد، کرمان. مسئولان آب کشور در 30 الی 40 سال گذشته چه کسانی بودند؟ اصفهانی ها، یزدی ها و کرمانی ها. چرا نباید هیچوقت مسئولیت آب کشور نباید از دست آن ها خارح شود. شما ببنید، اکنون کسانی که می خواهند مجوز تامین حقابه را در وزارت نیرو صادر کنند، اصفهانی ها هستند. به نظر شما چرا باید خوزستان آب نداده باشد اما تونل برای انتقال آب احداث شود؟
وقتی برای انتقال آب، لوله احداث شود می توان فهمید چقدر آب درحال انتقال است چرا که اینچ و پمپاژ لوله مشخص است اما هنگامی که تونل برای انتقال آب احداث شود یعنی هر قدر بخواهی، با هر فشار پمپاژی می توان آب انتقال دهی. همین مافیای آب است. اگر در آن زمان با آقای بیطرف مخالف بودیم به این علت بود که نماینده کویر بود. وقتی شرایط اینگونه است، مافیا وجود دارد و نماینده و مسئولان آن نیز موقعیت شناس هستند باید بسیار زیرکانه ورود پیدا کرد و مطالبه های ما از امور جزئی به به امور کلان استان تغییر داد. وقتی دولت ها، مردم مناطق کویری، نماینده هایشان در مجلس و حتی رئیس جمهور برای انتقال آب کارون نامه محرمانه می‌زند، معلوم است که چه اتفاقی رخ می دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار