کد خبر: ۸۶۷۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳ 26 June 2020

چند توصیه برای محافظت از پوست دست‌ها در مراقبت‌های کرونایی

یک متخصص پوست گفت: توصیه نمی‌شود که در زمان خروج از منزل از دستکش استفاده شود و ضدعفونی کردن بهتر از استفاده مداوم از دستکش است.

دکتر مریم علی‌عبدی در خصوص مراقبت از پوست دست در هنگام استفاده از مواد ضدعفونی، اظهار کرد: در این دوران مراجعات زیادی از بیماران با تظاهرات خشکی‌های شدید، اگزما و آسیب‌دیدگی پوست دست داریم و این مرجعات به مطب‌ها بسیار افزایش یافته است. این مساله، طبیعی است و ضرورت مراقبت از پوست دست را بیشتر نشان می‌دهد.

وی افزود: زمانی که پوست بیش از ۱۰ بار در روز شسته شود قطعا احتمال تحریک پوست وجود دارد؛ آب به تنهایی ماده‌ای محرک است و زمانی که پوست مکررا در معرض تماس با آب قرار بگیرد حتی بدون هیچ ماده شوینده ای نیز می‌تواند باعث تحریک و خشکی پوست شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: استفاده از شوینده‌هایی که بسیار قلیایی و قوی هستند یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده که درصد الکل بالایی دارند، بسیار روتین شده و برخی بیش از ۱۰ تا ۱۵ بار در روز این مواد را استفاده می‌کنند.

این متخصص پوست بیان کرد: استفاده از این مواد موجب می‌شود چربی‌های محافظ پوست استخراج شوند و زمانی که چربی پوست استخراج شود، آب پوست هم از دست می‌رود و پوست، مستعد خشکی و شکنندگی می‌شود.

علی‌عبدی با اشاره به چگونگی جلوگیری از آسیب‌دیدگی پوست دست و درمان محدود این آسیب‌دیدگی، گفت: باید از شوینده‌های غیرصابونی یا شوینده‌های مایع که حاوی کرم هستند، استفاده شود. همچنین می‌توان به جای صابون، از پن استفاده کرد. استفاده از شوینده نیز به استفاده از مواد ضدعفونی کننده الکلی ارجح است.

وی گفت: اگر فردی در منزل است یا در محل کار شوینده مناسب در دسترس دارد، بهتر است به جای استفاده از مواد الکی، دست‌ها را بشوید. پس از هر بار شستن دست نیز باید بلافاصله از مرطوب‌کننده مناسب استفاده شود. اکثر مرطوب‌کننده‌های موجود در بازار، قدرت چرب‌کنندگی بالایی دارند و می‌توانند از پوست محافظت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: باید از شست‌وشوی دست در مدت طولانی اجتناب شود؛ ۲۰ تا ۴۰ ثانیه برای شستن دست کافی است و اگر شوینده مناسب باشد و نواحی لازم خوب شسته شود، نیازی نیست شست‌وشوی دست چند دقیقه طول بکشد. گاهی اوقات مشاهده کرده‌ایم برخی حتی تا پنج دقیقه شستن دست را ادامه می‌دهند که این کار ضرورتی ندارد.

علی‌عبدی تصریح کرد: باید از شوینده‌هایی که عطر و بوی کمتری دارند، استفاده شود. معمولا مواد خوشبوکننده، قدرت تحریک‌کنندگی پوست را دارند و می‌توانند تظاهرات پوستی مانند اگزما و خشکی را در پوست حساس ایجاد کنند.

وی ادامه داد: مصرف مایعات در طول روز نیز می‌تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند. در صورتی نیز که از دستکش استفاده می‌شود باید هر نیم ساعت دستکش از دست خارج شود تا هوا به پوست دست برسد زیرا رطوبت و تعریقی که به پوست دست می‌رسد، آسیب‌دهنده است.

این متخصص پوست بیان کرد: توصیه نمی‌شود که در زمان خروج از منزل از دستکش استفاده شود و ضدعفونی کردن بهتر از استفاده مداوم از دستکش است.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، گفت: با رعایت این نکات و همچنین زدن یک لایه کامل مرطوب‌کننده به دست‌ها، در هنگام شب و قبل از خواب، کمتر دچار خشکی و آسیب‌دیدگی پوست دست خواهید شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار