کد خبر: ۸۶۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲ 27 June 2020
 
 
تابناک/عضو شورای عالی بورس گفت:سیاست‌گذار باید با عرضه های به موقع و افزایش سهام شناور از گران شدن بی رویه قیمت سهام جلوگیری کرده و به نهادهای تخصصی برای توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با افزایش سقف صندوق ها و ارائه تسهیلات و البته کاهش کارمزد صندوق‌ها و کارگزاری‌ها کمک کند.
 
چرا همچنان شاهد ورود نقدینگی به بورس هستیم؟/ سرمایه گذاران جدید ممکن است ضرر کنند؟

عضو شورای عالی بورس گفت:سیاست‌گذار باید با عرضه های به موقع و افزایش سهام شناور از گران شدن بی رویه قیمت سهام جلوگیری کرده و به نهادهای تخصصی برای توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با افزایش سقف صندوق ها و ارائه تسهیلات و البته کاهش کارمزد صندوق‌ها و کارگزاری‌ها کمک کند.

سعید اسلامی بیدگلی در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک با بیان اینکه نقل این چند ماه اخیر به طور مکرر ورود جدی نقدینگی به بازار سرمایه بوده، اظهار کرد: بیش از یک سال است که این روند در اقتصاد ایران شکل گرفته و به گونه‌ای شده که همه اخبار سیگنال مثبت برای بازار سرمایه محسوب می شود و به نظر می‌رسد اقبال عمومی برای ورود به بازار سرمایه وجود دارد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ادامه داد: حتی در برخی موارد شاهد آن هستیم که اخبار سیاسی و اقتصاد کلان که اثرات خود را در روزهای آینده با شوک‌های قیمتی در دلار و سایر ارزها و بازار طلا بر جای خواهند گذاشت، نیز باعث ورود نقدینگی به بازار می‌شوند و به نظر می‌رسد انتظارات تورمی که در مردم شکل گرفته، آنها را از حفظ ارزش پول خود به طور کامل در سایر بازارها و فرصت های سرمایه‌گذاری‌ ناامید کرده است.

وی افزود: ضمن اینکه ورود به بازار مسکن، ارز و طلا نیز نقدینگی بیشتری را می طلبد و همچنین مخاطرات و ریسکهای اقتصادی دارد، علاوه بر این سایر بازارها همچون مسکن نقدشوندگی بسیار پایین تری دارند.

اسلامی خاطر نشان کرد: به همین دلیل مردم و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را تنها ملجاء حفظ ارزش دارایی خود می‌دانند و به همین دلیل شاهد آن هستیم که اطلاعات آماری سه ماهه سال ۹۹ حتی ازکل سال ۹۸ به عنوان یک سال بسیار استثنایی در بازار سرمایه، پیشی گرفته است.

این عضو شورای عالی بورس با اشاره به اطلاعات آماری 3 ماهه نخست امسال گفت: تعداد کدهای معاملاتی افزایش یافته، ارزش معاملات در بسیاری از روزها از سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان عبور کرده، نقدینگی وارد شده طی این مدت حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده در برخی روزها بیش از ۱۰۰ هزار کد معاملاتی جدید صادر شده و این اطلاعات آماری با هیچ مقطعی در بازار سرمایه قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه البته این وضعیت نگرانی های را نیز در پی دارد که از دو بعد قابل بررسی است، تصریح کرد: این وضعیت از یک بعد هشدار به سیاست گذاران است که تا چه اندازه چشم اندازها برای سرمایه گذاری نامطلوب و انتظارات تورمی در مردم رشد کرده که اینچنین ارزش‌گذاری تورمی و مفروضات بسیار بالایی دارند و اگر سیاست‌گذار نتواند این تورم را مهار کند، نتایج بدی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه نگرانی‌هایی نیز در داخل بازار سرمایه وجود دارد، تاکید کرد: سرمایه گذاران جدید که با قیمت های بسیار گران‌تر از یک سال گذشته برخی نمادها را خریداری می‌کنند، چنانچه پس از مدتی محرز شود که این قیمت‌ها با واقعیت‌های اقتصادی آن بنگاه‌ها انطباق ندارد و دولت نیز بتواند بر انتظارات تورمی فائق بیاد، ممکن است این افراد و بسیاری از سرمایه‌گذارانی که دیر وارد بازار شده اند، دچار خسران و زیان شوند.

وی ادامه داد: در این میانه متاسفانه نتوانستیم روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را توسعه بدهیم و به نظر می رسد بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران جدید همچنان با روش‌های مستقیم وارد بازار سرمایه می شوند و طبیعتا جو روانی بازار منجر به افزایش تنش ها خواهد شد.

اسلامی خاطر نشان کرد: سیاست‌گذار باید با عرضه های به موقع و افزایش سهام شناور از گران شدن بی رویه قیمت سهام جلوگیری کرده و به نهادهای تخصصی برای توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با افزایش سقف صندوق ها و ارائه تسهیلات و البته کاهش کارمزد صندوق‌ها و کارگزاری‌ها کمک کند.

وی در پایان تاکید کرد: باید سرمایه‌گذاران را به سمت روش غیرمستقیم هدایت کنیم و البته نظارت بر کیفیت گزارش‌دهی شرکت‌ها نیز افزایش یابد و سازمان بورس و اوراق بهادار این مسائل  را پیگیری می کند لیکن باید عملیاتی شدن این اقدامات باید  متناسب با سرعت رشد بازار سرمایه باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار