کد خبر: ۸۶۹۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵ 01 July 2020

اقدام ملی دولت برای سقفی بالای سر

تابناک/ این روزها تب و تاب مسکن و اجاره‌بهای برای سرپناه دغدغه‌ای است که طیف بزرگی از مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد را با تنگناهایی مواجه کرده و در این میان راهبردهای بهنگام اجرایی دولت در قالب طرح اقدام ملی مسکن مرهمی است که می‌تواند علاوه بر کمک به حل مشکلات خانوارهای فاقد سرپناه به تعادل بخشی بازار و شکستن حباب بزرگ قیمت‌ها کمک کند.

رونق بازار مسکن، خانه دار شدن اقشار مختلف به ویژه دهک‌های متوسط و پایین، افزایش مشارکت انبوه سازان در طرح های عمرانی و از همه مهمتر شتاب بخشی به زنجیره اقتصادی کشور با راهبرد طرح‌های مسکن از جمله اولویت هایی است که دولت تدبیر و امید را بر آن داشت تا طرح اقدام ملی مسکن را با همه تنگناها و محدودیت های پیش رو به مرحله اجرا بگذارد.

اما اتفاقی که این روزها افتاده رشد قارچ‌گونه و بی‌ضابطه قیمت‌ها است که محلی از اعراب ندارد و اینجاست که دولت تدبیر و امید با مداخله بهنگام برای به ثمر نشستن راهبرد خانه کردن شهروندان و تامین یکی از ملزومات اساسی زندگی خانواده‌ها با سیاست‌های حمایتی و تشویقی کوشیده تا راه خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد را هموار کنند و طرح اقدام ملی مسکن را اجرایی کند.

جدای از اقدام دولت در اجرای طرح اقدام ملی مسکن، راهبردهای روزهای اخیر در حمایت از مستاجران و تعیین قانونی میزان افزایش بهای اجاره‌بها در کشور نیز تا حد قابل توجهی از فشار روانی در بازار اجاره مسکن در شهرهای بزرگ به ویژه کلانشهرها کاسته است و مستاجران امیدوارند تا این سیاست حمایتی دولت بتواند از فشار مالی بر آنها بکاهد.

دولت با اجرای طرح اقدام ملی مسکن ساز و کاری برای تعادل‌بخشی به بازار مسکن تدوین کرده تا آن بخش از جامعه که توان خرید نقدی مسکن را ندارند با پرداخت اقساط بلند مدت، رویای خانه دار شدن را به واقعیت تبدیل کنند.

در سال‌های اخیر بسیاری کارشناسان مشکل اصلی بازار مسکن را کمبود واحدهای مسکونی و توقف ساخت عنوان کردند؛ در نتیجه دولت تدبیر و امید تصمیم گرفت که با همکاری بخش خصوصی به تقویت عرضه در بازار مسکن کشور بپردازد.

طرح اقدام ملی مسکن که به گفته برخی کارشناسان مهم‌ترین طرح دولت برای ساماندهی بازار مسکن در چند سال اخیر است، با هدف تنظیم وضعیت بازار مسکن امسال کلید خورده است.

ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن شهریور ماه ۹۸ در سامانه آباد کلید زده شد و از شرایط ثبت نام در این طرح داشتن تاهل، نداشتن سابقه استفاده از تسهیلات مسکن، سکونت در شهر مورد تقاضا و نداشتن مسکن ملکی است.

در این طرح به متقاضیان واجد شرایط وام‌های ۷۵ تا ۱۰۰میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد و اقساط ۱۲ساله پرداخت می‌شود که اقساط آن ماهانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ تومان است.

بنا بر اعلام کارشناسان، کشور با کمبود چهار میلیون مسکن مواجه است و در طرح اقدام ملی قرار است ۴۰۰ هزار واحد ساخته شود که می‌تواند ۱۰ درصد کمبود مسکن را جبران و از رشد افسار گسیخته قیمت زمین و مسکن بکاهد.

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، طرح اقدام ملی مسکن در هیچ‌کدام از کلانشهرها اجرا نخواهد شد و در سامانه آباد عنوان شده اولویت طرح اقدام ملی مسکن با شهرهایی است که کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند.

همچنین برای شهرهای اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، شیراز، کرمان، کرج، کرمانشاه، مشهد، همدان، یزد و تمامی شهرهای جدید سهمیه منظور نشده است.

 

اقدام بهنگام دولت در تصویب پیش بینی آورده اولیه مناسب

به گفته معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در مرحله اول ۳۰ درصد قیمت تمام شده باید توسط متقاضیان واجد شرایط پرداخت شود.

محمود محمود زاده افزوده است: در این طرح، شرایط متقاضیان شامل تأهل، فاقد مالکیت مسکونی از اول فروردین ۹۸، استفاده نکردن از امکانات دولتی و تسهیلات یارانه‌دار در موضوع مسکن و همچنین سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا است.

او ادامه داد: در طرح اقدام ملی تولید مسکن سه شیوه کلی تأمین زمین وجود دارد که برای دهک‌های مختلف، متفاوت است به این معنا واگذاری زمین ۹۹‌ساله برای دهک‌های کم‌درآمد، قیمت تمام‌شده برای واحد مسکونی در شهرهای میانی و شهرهای جدید با دو سال تنفس و سه سال پرداخت اقساط زمین و همچنین پروژه‌های مشارکتی است.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی معتقد است: در طرح اقدام ملی مسکن، امکان خرید و فروش این سهم از سوی متقاضیان واجد شرایط وجود ندارد.

 

محمد عابدینی یکی از ثبت نام کنندگان مسکن ملی استان مرکزی با ۴۱ سال سن می‌گوید: با هدف داشتن سرپناه شخصی و نجات از مستاجری در سامانه ثبت نام کرده‌ام تا با توجه به شرایطی که دارم، خانواده ام صاحب خانه شوند.

وی افزود: تسهیلات پیش بینی شده برای این طرح مناسب است اما نیاز است دولت و بانک‌ها در نحوه بازپرداخت اقساط یک بازنگری داشته باشند

وی اظهار داشت: ادامه دار بودن ثبت نام در طول سال های متمادی موجب خواهد شد قیمت مسکن ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند و نیاز خانواده‌ها تامین شود.

یک متقاضی طرح ملی اقدام ملی مسکن در ساوه نیز گفت: طرح ملی مسکن با هدف شرایط آسان برای خانه دار شدن اقشار ضعیف در نظر گرفته شده است و اقشار توانمند از ثبت نام در آن خودداری کنند.

ابوالفضل غیاث پور، با ۳۷ سال سن که از کارگران خدمات شهری است، افزود: ۴۰۰ میلیون ریال به عنوان آورده به حساب بانک مسکن واریز کرده ام و درانتظار مرحله بعدی این طرح هستم.

وی اظهار داشت: انتظار است بعد از مدت زمان کوتاه و دریافت تسهیلات بانکی صاحب خانه شوم و از مستاجری و خانه به دوشی رهایی پیدا کنم.

فرشاد شفیعی تازه دامادی که قرار است آورده طرح اقدام ملی مسکن را از محل وام ازدواج خود تامین کند، می گوید: اگر زمین برای ساخت این طرح در شهر تعیین شود می تواند در تنظیم قیمت بازار مسکن اثر گذار باشد.

 

۱۶ هزار و ۲۸۷ واحد سهم استان مرکزی از اقدام ملی مسکن

استاندار مرکزی گفت: سهمیه این استان از طرح مسکن سازی دولت با عنوان «اقدام ملی» ۱۶ هزار و ۲۸۷ واحد است.

«سیدعلی آقازاده» افزود: طرح اقدام ملی با هدف کنترل قیمت‌ها به عنوان برنامه‌های اولویت دار دولت تدبیر و امید و وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود و بازه زمانی اجرای این طرح سال‌های ۹۸ و ۹۹ است.
وی ادامه داد: ۱۲ هزار واحد از این واحدهای مسکونی در شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران اراک، ۲ هزار و ۸۷ هزار واحد در قالب بازآفرینی شهری و ۲ هزار و ۲۰۰ واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته می‌شود.
استاندار مرکزی گفت: طرح اقدام ملی در ۲ بخش تامین زمین توسط شهرستان‌ها و یا در زمین‌های سازمان ملی زمین و مسکن اجرا یی می‌شود.

آقازاده افزود: برای تحقق اهداف ساخت این واحدهای مسکونی باید نیازسنجی دقیقی در شهرهای بزرگ استان از جمله اراک و ساوه صورت گیرد.

وی اظهار داشت: ساخت ۶ هزار واحد مسکونی در شهر جدید امیرکبیر باید به صورت اولویت دار بررسی و زیرساخت‌های لازم برای ایجاد آن  مورد توجه قرارگیرد.

استاندار مرکزی گفت: سرانه خدمتی در ساخت واحدها با اهمیت است و باید در ایجاد این واحدهای مسکونی تمامی خدمات مورد نیاز  متقاضیان دیده شود تا با سکونت در این مناطق مشکلی نداشته باشند.

آقازاده افزود: نیازسنجی برای ۲ هزار و ۸۷ واحد مسکونی در استان ضروری است و باید سهمیه شهرستان‌ها مشخص شود تا فرمانداران و شهرداران برای این مهم اقدام کنند.

استاندار مرکزی گفت: اجرای مطلوب طرح اقدام ملی مسکن در این استان تکلیف است و دستگاه‌های مرتبط باید همه تلاش خود را برای تحقق آن به‌کار بندند.

آقازاده افزود: طرح اقدام ملی مسکن  از راهبردهای موثر دولت در راستای خانه‌دار شدن افراد فاقد خانه است و باید با قدرت و قوت اجرا شود.

وی بیان کرد: در سایه تعامل و همکاری مطلوب می‌توان بیش از سهم تعیین شده در طرح اقدام ملی مسکن در این استان برای اقشار نیازمند خانه ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: اجرای طرح اقدام ملی مسکن نه تنها در ایجاد خانه‌دار شدن برای اقشار نیازمند موثر است، بلکه در ایجاد اشتغال و رونق در بازار کسب و کار نیز نقش موثری دارد.

ثبت نام ۲۳ هزار و ۱۹۳ متقاضی در طرح اقدام ملی مسکن استان مرکزی

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت:  ۵۵۸ واحد مسکونی، تجاری و فرهنگی از طرح های اقدام ملی مسکن در این استان تا پایان امسال قابل بهره‌برداری است.

«احمد مرزبان» اظهار داشت: ۱۵۱ واحد از این تعداد در کوی علوی ساوه، ۳۳۶ واحد درکوی سجادیه اراک و ۷۱ واحد در کوی قائم اراک واقع شده‌اند.

وی ادامه داد: ۲۳ هزار و ۱۹۳ نفر در مراحل دوگانه طرح اقدام ملی مسکن ( اسفند و آذرماه سال گذشته) در این استان متقاضی بودند و ثبت‌نام کردند.

مرزبان افزود: ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از متقاضیان استان در گام نخست و ۱۶ هزار و ۶۹۳ نفر نیز در مرحله دوم برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند.

وی اظهار داشت: برابر اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی واگذاری و انتقال امتیاز در طرح اقدام ملی مسکن با عناوین مختلف حقوقی ممنوع است و بر اساس مقررات پیگرد قانونی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: ثبت‌نام اولیه طرح اقدام ملی مسکن ارزش معاملاتی ندارد و خرید و فروش آن غیرقانونی است و همچنین ثبت‌نام در سامانه به‌معنای عضویت یا تخصیص واحد نیست.

وی بیان کرد: متقاضیانی که به اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی بی‌اعتنا باشندو مبادرت به واگذاری امتیاز به غیر کنند، متخلف هستند و افرادی که به خرید این امتیازها بپردازند نیز از هیچ حمایت حقوقی بهره‌مند نخواهند شد.

مرزبان افزود: در دست داشتن برگه ثبت‌نام اولیه طرح اقدام ملی مسکن ارزش معاملاتی ندارد و خرید و فروش آن غیرقانونی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: مشمولان این مزیت متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از ابتدای سال  ۱۳۸۴ به بعد هستند و باید از ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد و یا در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن) فرم ‹‹ج›› متقاضیان سبز باشد.

وی، سازی استان مرکزی تأهل و یا سرپرست خانوار، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، دارای حداقل پنج سال سابقه سکونت سال‌های اخیر در شهر مورد تقاضا، در شهرهای جدید سابقه سکونت حداقل  پنج سال در شهر جدید مورد تقاضا و یا در شهر مادر، نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه) و توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی) از دیگر شرایط واگذاری این مهم است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت:کارشناسان این اداره کل با پیگیری‌های مکرر با مشارکت بخش خصوصـی و با استفاده از اراضی تحت مالکیت دولت برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن استان اقدام کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: بازآفرینی شهری پایدار اولویت اول اداره کل راه و شهرسازی است و این مهم با اجرای طرح اقدام ملی مسکن محقق می‌شود.

مرزبان افزود: پنج هزار و ۱۴۷ نفر از مجموع متقاضیان ثبت نامی طرح اقدام ملی مسکن در این استان، مدارک خود را تکمیل کردند.  

کلانشهر اراک باید بیشترین سهمیه طرح اقدام ملی مسکن را داشته باشد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: ۵۰ درصد جمعیت شهرنشین استان مرکزی ساکن اراک هستند و باید بیشترین سهمیه طرح اقدام ملی مسکن برای این کلانشهر تعریف شود و پس از آن نیز  ساوه و سایر شهرها به ترتیب اولویت مدنظر باشند.

«مهدی زندیه وکیلی» افزود: کاهش عرضه زمین، افزایش قیمت را به دنبال داشته است و این مهم باعث شده تا اراک بعد از تهران، رتبه دار افزایش قیمت مسکن و زمین کشور  باشد.

وی اظهار داشت: طرح بازآفرینی شهری با آغاز کار دولت تدبیر و امید کلید زده شده است تا با نوسازی و ساخت واحدهای مناسب نیاز خانوارها پاسخگویی شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی گفت: در مطالعات طرح جامع مسکن استان ظرف ۱۰ سال آینده حدود  ۱۲۵ هزار نفر به جمعیت اراک اضافه می‌شود که این تعداد حداقل به ۴۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارند.

«حمیدرضا نوازنی» افزود: مشکل شهر اراک براساس الگوی جمعیتی، کمبود مسکن نیست بلکه در توزیع مسکن نیازمند بازنگری‌هایی هستیم.

وی اظهار داشت: ۳۰ درصد جمعیت شهرستان اراک مستاجر هستند که در نظام توزیع مسکن الگوی حاکم همانند سراسر کشور است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی گفت: راه و شهرسازی متولی شهرسازی است و مسوولیت اصلی آن باید در این حوزه معطوف شود و تغییر کاربری‌های پارکینک و فضای سبز برای مسکن اتفاق مطلوبی نیست.

 

۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی سهمیه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت:در طرح اقدام ملی مسکن ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی سهمیه بنیاد مسکن استان در نظر گرفته شده است.

«محمدرضا رضافرح» افزود: این تعداد واحد مسکونی در ۳۲ شهر استان با جمعیت کمتر از صدهزار نفر هدفگذاری شده است.

وی اظهار داشت: راه و شهرسازی استان زمین ساخت این واحدها را در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار خواهد داد.

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: امکان تامین زمین برای ۴۳۰ واحد مسکونی وجود دارد که این تعداد در همه شهرهای استان به غیر از ساوه و اراک به متقاضیان واگذار می‌شود.

رضا فرح افزود: تعدادی محدودی زمین در شهرستان‌های زرندیه، کمیجان و نیم‌ور در شهرستان محلات برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده‌ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار