کد خبر: ۸۷۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷ 04 July 2020

مزرعه گردشگری و دانش‌بنیان آرتان در یک نگاه

 

تابناک/مزرعه گردشگری و دانش‌بنیان آرتان توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با مشارکت شرکت تعاونی مزرعه آرتان در زمین هشت هکتاری این دانشگاه راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، مزرعه گردشگری آرتان در شهرستان اردبیل، کیلومتر اول جاده ارجستان واقع و در مزرعه هشت هکتاری دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت شرکت تعاونی مزرعه آرتان  به‌عنوان مزرعه گردشگری ایجاد شده است.

اگروتوریسم یا مزرعه گردشگری، نوعی گردشگردی است که در آن، دوستداران طبیعت در مزارع و باغات و گلخانه و سایت‌های پرورش انواع ماکیان، دام، آبزیان، زنبورداری و دیگر فعالیت‌های متنوع کشاورزی را در یک مزرعه به‌صورت یکجا مشاهده کرده و از امکانات رفاهی مزرعه مانند پیاده‌روی، سوارکاری، ماهیگیری، کاشت و داشت و برداشت محصولات مزرعه به‌منظور مصرف در سفره لذت برده و تماشا، تفریح و تغذیه را یکجا تجربه می‌کنند و با بازی‌ها و سرگرمی‌های محلی، مسابقات، مراسم و جشنواره‌های سنتی آشنا می‌شوند.

مزرعه گردشگری آرتان

در این مزرعه چهار طرح از سوی مرکز رشد و واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل شامل طرح پرورش زنبور عسل در مزرعه گندم سیاه به منظور کاهش فشار خون و درمان دیابت، به‌گزینی و به‌نژادی بوقلمون، تلقیح بز آلپاین فرانسه و بز خلخال و چندقلوزایی گوسفند در حال اجراست.

دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در راستای حرکت در مسیر دانشگاه مسئله‌گرا، کارآفرین و فناور مطالعات طرح‌ها را انجام داده و سپس با مشارکت شرکت تعاونی مزرعه آرتان آن را به اجرا در آورده است.

مزرعه گردشگری آرتان

شرکت تعاونی مزرعه آرتان ۱۴ نفر عضو سهامدار دارد که سهامداران آن را متخصصان حوزه کشاورزی، گردشگری، مدیریت، بازرگانی و حسابداری تشکیل می‌دهند و به‌عنوان شرکت پشتیبان مشاغل خانگی در تولید، بازاریابی و فروش محصولات تولیدی؛ پرورش و عرضه ماهی قزل‌آلا، کارخانه جوجه‌کشی ماکیان (بوقلمون، بلدرچین، مرغ بومی، شترمرغ، کبک، طاووس، غاز و ...)، کارخانه تولید دان و علوفه  دام و طیور، تولید تخم نطفه‌دار و پرورش گله مولد و جوجه ماکیان، کاشت گیاهان دارویی (کالاندولا، نعناع فلفلی، مریم گلی، اسطوخودوس، زوفا، ریش بز، افسنطین و ... )، پرورش قارچ خوراکی صدفی، مزرعه فیسالیس(گیلاس زمینی) و مزرعه گندم سیاه، زنبورداری و تولید عسل طبیعی و عسل سیاه، باغات گلابی، سیب و گیلاس، تولید گیاهان زینتی و آپارتمانی، تولید بذر و نهال و نشا، پرورش الاغ شیری، پرورش شتر و اسب، پرورش بز آلپاین و گوسفند لاکن، مزارع سیب زمینی، پیاز، زعفران، یونجه، کدو آجیلی طبی، ذرت و سبزیجات فصلی فعالیت می‌کند.

برگزاری جشنواره‌های تولیدات کشاورزی، روستایی و بازی‌های محلی مانند جمع‌آوری گردو از باغ، ماهیگیری با دست، پیدا کردن تخم مرغ از داخل لانه‌ها و کلش‌ها، تکمیل کردن قاب کندوهای عسل، چیدن وسایل داخل آلاچیق و ... از دیگر فعالیت‌های این شرکت است.

شرکت مزرعه آرتان با ایجاد زنجیره خوشه‌های کسب و کار مشاغل خانگی، ضمن برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌ها مانند پرورش جوجه بوقلمون، کبک، بلدرچین و غاز، تولید بذر، نشا و ... توانسته است تاکنون ۹۸ کارگاه مشاغل خانگی در استان اردبیل ایجاد کند. 

در مزرعه گردشگری آرتان، امکان مهارت‌آموزی و آموزش کسب و کارهای نوین کشاورزی فراهم شده است. در این مزرعه دانش فنی و مشاوره رایگان به علاقه‌مندان فعالیت در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و گلخانه‌ای و پرورش ماکیان ارائه می‌شود. بازاریابی  و فروش محصولات تولیدی کسانی که با این شرکت قرارداد همکاری داشته باشند نیز میسر شده است.

مزرعه گردشگری آرتان، بهترین مکان برای کسانی است که گریزان از محیط‌های پرازدحام و متراکم شهری و دنبال مکان جدیدی برای کسب تجربه‌های متفاوت حتی برای چند ساعت هستند. انسان‌های امروزی در جنگلی از سیمان، آجر ، آهن و دود زندگی می‌کنند.

برای ایجاد جذابیت بیشتر در راستای گردشگری کشاورزی در مزرعه گردشگری آرتان امکانات رفاهی و تفریحی شامل؛ پیست سوارکاری اسب و شتر و الاغ و سایت تیراندازی با کمان سنتی  و مزرعه بازی کودکان با محور بازی‌های روستایی مبتنی بر کشاورزی (ماسه بازی، بالارفتن از تنه درخت، پرش روی کلش، بازی‌های ترکیبی روستایی، فرغون سواری، هزارتوی کلش و حلقه و درخت و.....)، استخر ماهیگیری با دست، پیست موتورسواری، برکه غاز و اردک، باغ پرندگان مفید (طاووس، شترمرغ، کبک، قرقاول، قوغاز، انواع مرغ شاخدار و....) و مکانی برای پذیرایی از خانواده و کودکان کافه‌ای طراحی و اجرا شده است.

مزرعه گردشگری آرتان

در این مزرعه، یک باغ-رستوران نیز ایجاد شده است که به معنی واقعی (از مزرعه تا سفره) را با مصرف محصولات تولیدی مزرعه میسر کرده است. برگزاری جشن‌ها و مراسم در باغ رستوران مزرعه آرتان برای شهروندان، خاطراتی به‌یادماندنی را رقم می‌زند.

مزرعه گردشگری آرتان برای گردشگران و دوستداران طبیعت که صرفاً به طبیعت گردی و تماشاگری نمی‌پردازند، مناسب است تا بتوانند ضمن تماشا و لذت بصری از جذابیت‌هایی  مانند لمس و دیدن حیوانات و لحظه تولدشان، تغذیه و بازیگوشی حیوانات، مزارع و باغات و نحوه رشد و نمو و کاشت و داشت و برداشت محصولات زراعی و باغی از امتیازهایی مانند کسب تجربه و مهارت آموزی همراه با گشت و گذار و وقت‌گذرانی مفید و مشارکت در کار مزرعه با الگوهایی جدید کسب و کارهای سنتی و نوین بخش کشاورزی در انتقال و ترویج تجارب ارزنده خود در جامعه نقش‌آفرینی کنند و در توسعه پایدار روستایی و ایجاد اشتغال در این حوزه‌ها مثمر باشند.

در مزرعه آرتان شرایطی فراهم شده است تا علاقه‌مندان به‌صورت «تایم شیرینگ»  (Time sharing) در قطعاتی از مزارع به کشاورزی محصولات مورد دلخواه خود بپردازند، گلخانه‌داری، زنبورداری، دامداری و باغبانی کنند و در واقع مفهوم کلی (عملکرد بیشتر با داشته‌های کمتر)  در این مزرعه میسر شده است.

مزرعه گردشگری آرتان

کارشناسان شرکت تعاونی مزرعه آرتان اردبیل با فراهم آوردن شرایط گردشگری کشاورزی و تفریح گردشگران در فضای باز مزرعه و ایجاد فرصت آموزشی به گردشگران علاقه‌مند به یادگیری اصول کشاورزی به‌صورت عملی و کاربردی و حمایت از این فعالیت‌ها می‌کوشند تا با بومی‌سازی اگریتوریسم در اردبیل، آن را به طرحی موفق ملی تبدیل کنند تا به این صورت ضمن ایجاد رقابت آفرینی در این حوزه الگوی کامل و نمونه در سطح کشور باشد.

تولید و تکثیر بوقلمون قرمز (که به‌لحاظ کیفیت، خوش‌طعم‌ترین گوشت بوقلمون دنیاست) از فعالیت‌های اصلی این شرکت است که سالانه بیش از ۵۰ هزار قطعه به کشورهای عربی صادر می‌شود.

کاشت گندم سیاه و تولید عسل سیاه اختصاصاً در این مزرعه انجام می‌شود؛ نان گندم سیاه هم به‌عنوان درمان بیماران سلیاک مصرف می‌شود. گفتنی است عسل سیاه گرانترین عسل در دنیاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار