«انیو موریکنه» آهنگساز اسطوره ای جهان که برای خلق موسیقی فیلم «هشت نفرت انگیز» برنده اسکار شد در ۹۱ سالگی درگذشت.
کد خبر: ۸۷۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸ 06 July 2020

به گزارش تابناک خوزستان؛ فارس به نقل از ورایتی، «انیو موریکُنّه» برنده اسکار و خالق موسیقی معروف و ماندگار فیلم «خوب بد زشت» و «ماموریت» و ده ها اثر جاودان دیگر که تحسین منتقدان و مخاطبان را به همراه داشت، در ۹۱ سالگی درگذشت.

 

جورجیو آسوما وکیل وی به خبرگزاری ایتالیایی ANSA گفت: موریکُنه اوایل امروز صبح دوشنبه که به دنبال شکستگی پا به یک کلینیک در رم منتقل شده بود، درگذشت. 

 

بلافاصله پس از خبر درگذشت «انیو موریکُنّه»، نخست وزیر ایتالیا «جوزپه کونته» توئیتی به این شرح منتشر کرد: ما همیشه با سپاس بی نهایت، نبوغ هنری مائسترو(استاد و رهبر ارکستر)  «انیو موریکُنّه» را به یاد خواهیم آورد. آثار او ما را به رویا، احساس هیجان، تأمل، نوشتن یادداشت هایی خاطره انگیز رهنمون می سازد و او در تاریخ موسیقی و سینما ماندگار باقی خواهد ماند.

 

موریکنه آهنگساز بزرگ ایتالیایی بالغ بر ۵۰۰ اثر موسیقایی برای سینما و تلویزیون خلق کرده و بیش از ۵۰ سال در عرصه موسیقی به آهنگسازی اشتغال داشته که از منظر کمی وکیفی جایگاه ویژه ای در سینمای غرب داراست.

 

نام این موسیقیدان بزرگ بیش از هر موسیقیدان دیگری با سینما پیوند خورده است. 

 

موسیقی بسیاری از فیلم‌های ژانر وسترن ایتالیایی، معروف به «وسترن اسپاگتی» اثر «انیو موریکنه» بوده است. علاوه بر این، او سازنده آهنگ فیلم‌های بسیار مشهوری همچون «خوب، بد، زشت»، «روزی روزگاری در آمریکا» (۱۹۸۴)، «سینما پارادیزو» (۱۹۸۸) و «بیل را بکش» نیز بوده است.

 

 موریکنه ایتالیایی علاوه‌ بر سرجیو لئونه با کارگردانان سرشناس دیگری مانند برناردو برتولوچی، پیر پائولو پازولینی‌، پدرو آلمادوار، جوزپه تورناتوره، اولیور استون،‌ ترنس مالیک‌، برایان دی‌پالما و بری لوینستون همکاری داشته است.

 

او پنج‌بار با فیلم‌های «روزهای بهشت» (۱۹۷۸)، «مأموریت» (۱۹۸۶)، «تسخیرناپذیران» (۱۹۸۷)، «باگزی» (۱۹۹۱) و «مالنا» (۲۰۰۰) نامزد اسکار شد و در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز جایزه افتخاری آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار را دریافت کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۶ در سن ۸۷ سالگی برای فیلم «هشت نفرت‌انگیز» ساخته «کوئنتین تارانتینو» جایزه اسکار «بهترین موسیقی» را کسب کرد. 

 

«بخاطر یک مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر»، «روزی روزگاری در غرب»، «فاشیست»، «خوب  بد زشت»،  «افسانه ۱۹۰۰»، «روزی روزگاری در آمریکا»، «سینما پارادیزو»، «هملت»،، «بهترین پیشنهاد»، «حرامزاده‌های لعنتی»، «بیل را بکش» از دیگر آثار موسیقی فیلم‌ اثر «انیو موریکُنّه» محسوب می‌شوند.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار