کد خبر: ۸۷۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰ 07 July 2020

 

تابناک/به گزارش روابط عمومی بازرسی کل گیلان، نشست خبری سیف‌اله مسرور به مناسبت فرارسیدن ایام هفته قوه قضاییه و سالروز شهادت معمار نظام قضایی نوین اسلامی در کشور با حضور اصحاب رسانه‌های گروهی در محل بازرسی کل استان برگزار شد.
در این نشست سیف‌اله مسرور بازرس کل گیلان با عرض تبریک ایام ولادت حضرت ثامن‌الحجج امام رضا(ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی (ره) و یاران باوفایش گفت: در اجرای قانون دو رکن مهم نظارت و بازرسی همیشه و در همه حال مد نظر قرار می‌گیرد. البته نظارت که بیشتر جنبه بازدارنده و پیشگیرانه دارد، بر امر بازرسی مقدم است و تفاوت کار سازمان بازرسی با سایر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی این است که وظیفه اصلی ما نظارت بر حسن اجرای قانون و رسالت ثانویه ما بازرسی و مقابله با مفاسد و اعلام جرم است از همین رو می‌توان گفت سازمان بازرسی یک نهاد نظارتی راهبردی است.
وی ضمن بیان و تشریح نحوه و نوع شیوه‌های نظارت اظهار داشت: نظارت حضوری از طریق شرکت در جلسات و کمیته‌های برگزاری معاملات دستگاه‌ها و نظارت غیرحضوری به صورت سامانه‌های الکترونیکی انجام می‌شود. سال گذشته بازرسان و نمایندگان بازرسی در ۲۷۰ جلسه و نشست مهم دستگاه‌ها که در آن‌ها تصمیمات مهم مالی و اقتصادی اتخاذ شد، حضور فیزیکی مؤثر داشتند و به ایفای نقش مهم و راهبردی نظارتی خود پرداختند.
عضو شورای قضایی استان با بیان اینکه براساس قانون ارائه گزارش‌های هشداری از وظایف ذاتی و قانونی بازرسی تلقی می‌شود، افزود: در طول سال گذشته ۳۳ گزارش هشداری به دستگاه‌های اجرایی استان ارسال شد و از جمله این هشدارها، خطر ورود قریب‌الوقوع ویروس کرونا به استان در بهمن‌ماه به دانشگاه علوم پزشکی استان و تأکید بر هوشیاری و اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با این بحران بود و یا موردی دیگر پیگیری فسخ قرارداد یک‌هزار هکتار از اراضی ملی در شهرستان رودبار بود که با ورود به‌موقع بازرسی، مانع ایجاد خسارت و تضرر به این منابع خدادادی شدیم.
بازرس کل گیلان با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد و مظاهر آن در جامعه، صرفاً کار یک قوه و یا یک دستگاه خاص نیست، گفت: باید خانواده، مدرسه، دانشگاه، مجامع فرهنگی و دیگر دستگاه‌ها هم در عرصه مبارزه با فساد ورود کنند و در کنار آن دولت و حاکمیت نیز زمینه‌های بروز فساد را از بین ببرند. مضافاً اینکه قوه مقننه باید در راستای اختیارات تقنینی خود، قوانین راهگشا و عملیاتی تصویب کند و همچنین دستگاه‌های اجرایی نیز در راستای مبارزه با فساد و رونق اشتغال گام برداشته و دولت هم با ایجاد سامانه دولت الکترونیک به معنی واقعی موجبات کاهش مراجعه مردم به دستگاه‌های دولتی را فراهم کنند و هر چقدر میزان ارتباط مردم با متصدیان و کارکنان دولت کمتر باشد، سوء جریان و فساد کمتری در آن‌ها رسوخ خواهد کرد.
 وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی، قوه مجریه و قوه مقننه باید به‌طور مستمر و جهادی پای‌کار باشند، ولی متأسفانه برخی متولیان و مسئولان امر به حاشیه رفته و کار را به قوه‌قضاییه می‌سپارند، در حالی که قوه قضاییه سرریز اقدامات ناقص و یا بی‌توجهی و کم‌کاری سایر دستگاه‌ها را جبران می‌کند و یا در برخی موارد برخی از دستگاه‌های نظارتی درون‌سازمانی از رسالت و تکالیف قانونی خود به بهانه‌های مختلف چشم‌پوشی و یا اهمال می‌کنند که براساس قانون همین بی‌توجهی عمدی و یا سهوی عملی مجرمانه محسوب شده و مستوجب مجازات است.
رئیس شورای دستگاه‌های نظارتی استان با انتقاد از برخی افراد که بدون ارائه منشأ و استدلال قوی مبنی بر طرح این موضوع که استان گیلان بالاترین حجم فساد اداری را در کشور به خود اختصاص داده است، افزود: این موضوع را رد و یا تأیید نمی‌کنم؛ شاید آمار کشفیات ما بالاتر از سایر استان‌ها است و موضوع دیگر اینکه افرادی که چنین مطلب قابل‌تأملی را اعلام می‌کنند آیا اطلاعات دقیقی از سایر استان‌های کشور دارند؟!
وی با برشماری برخی از ایرادات اجرای طرح هادی در استان تصریح کرد: اجرای غلط طرح در روستاها خسارات جبران‌ناپذیری به بافت سنتی روستاها وارد کرده است.
بازرس کل استان گیلان به آمار قابل‌ملاحظه‌ای از جمله ارائه 572 پیشنهاد در قالب 105 گزارش اصلاحی در سال گذشته به دستگاه‌های اجرایی و همچنین ارسال ۹۲ گزارش علیه کارکنان دولت به دستگاه‌های ذی‌صلاح که از این افراد ۲۳۱ نفر متخلف شناسایی شدند که در میان آن‌ها ۵ مدیرکل، ۱ فرماندار، ۲۱ شهردار، ۲۰ عضو شورا و ۱۸۸ نفر دیگر بودند، اشاره کرد.
این مقام قضایی همچنین در ادامه افزود: در سال گذشته ۲۸ گزارش کیفری به مراجع قضایی ارسال کردیم که در این گزارش‌ها برای ۴ مدیرکل، ۱۲ شهردار ادوار، یک عضو شورا و ۶۴ فرد دیگر تقاضای کیفر شده است و در همین مدت، 1850 شکایت در سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات ثبت‌شده که این آمار در مقایسه با آمار سال قبل دارای رشد 45 درصدی بوده و بازرسی در همین بازه زمانی رقمی بالغ بر 83 میلیارد تومان اثربخشی در حین نظارت داشته و از ایراد خسارت به بیت‌المال جلوگیری شده است.
در ادامه این نشست هر یک از خبرنگاران برخی موضوعات و پرسش‌هایی را در حوزه تکالیف بازرسی کل استان طرح کردند و بازرس کل گیلان ضمن رعایت قانون آیین دادرسی کیفری به این موارد پاسخ داد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار