کد خبر: ۸۷۲۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳ 08 July 2020

به گزارش روابط عمومی استانداری خوزستان پاسخ مشروح غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان به اظهارات مطرح شده در نطق پیش از دستور سید محمد مولوی نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی امروز توسط روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی قرائت شد.

متن پاسخ استاندار خوزستان در پی می آید:

ریاست مجلس

هیات رئیسه محترم

نمایندگان مجلس

سلام علیکم

در نطق یکی از نمایندگان مردم شریف آبادان جناب آقای سید محمد مولوی اشارات مستقیم به مدیریت استان شده و مطالب خلاف واقعی به این جانب نسبت داده شده است که نه از باب دفاع از خویش بلکه از جهت دفاع از مدیران خدوم، تلاشگر و متعهد نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت خدمتگزار استدعا دارم با استناد به ماده ۷۴ آئین نامه داخلی مجلس موارد زیر جهت تنویر افکار عمومی از تریبون مجلس قرائت گردد.

نمایندگان محترم ملت شریف ایران

سیل بی سابقه خوزستان خودساخته نبود، همزمان با خوزستان در سایر نقاط کشور هم به دلیل بارش های کم سابقه چنین پدیده ای رخ داده اما در قرن اخیر خوزستان شاهد چنین حجم آورد آبی در یک سال بارشی نبود. با این وجود حادثه طبیعی فرصتی برای بروز و نمود حضور، همدلی و همراهی مدیران، جوانان و مردم خودساخته تبدیل شد که موجب افزایش سرمایه اجتماعی در استان شد و همگان باید در جهت صیانت و تقویت سرمایه اجتماعی اهتمام بورزند. نه آنکه با طرح مسائلی خلاف مانند سیل خودساخته به امنیت ملی آسیب بزنند. با شکل گیری سرمایه اجتماعی و فرهنگی با خدمات دولت و مجموعه نظام برای جبران خسارت وارده بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده این پدیده خطرآفرین به سیل برکت و همدلی مبدل شد و پس از اجازه کشت نامحدود تابستانه در این منطقه حلاوت و شیرینی در دل ساکنان مناطق چندین برابر شد. حضور شبانه روزی اینجانب و مدیران دستگاه های اجرایی و خدماتی استان خوزستان در نقاط مختلف و روستاهای سیل زده و پیگیری مشکلات و مسائل آنها به صورت میدانی و پیشبرد بازسازی و نوسازی منازل و زیرساخت های مختلف و آسیب دیده از سیل موجب تقویت اعتماد عمومی به عنوان بزرگترین موهبت میان مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی شد.

براساس اظهارات رییس محترم ستاد مشترک نیروهای مسلح، سردار سرلشکر پاسدار باقری در جریان گزارش‌های روزانه سیل خوزستان به مقام معظم رهبری: عدم تلفات جانی و خسارت حداقلی در سیلاب خوزستان نشان دهنده موفقیت اقدامات انجام شده در این استان است و در کنار مشکلاتی که سیل ایجاد کرده، نعمت بزرگی که بعد از سال‌ها خشکسالی حاصل شده، خیرات زیادی برای سال جدید خواهد داشت با این وجود همنوا شدن با معاندان و بدخواهان ملت ایران و خودساخته خواندن سیل و زیرسوال بردن خدمات خدمتگزاران مردم چه پیام و تبعاتی می‌تواند در آینده داشته باشد؟

در کلیپ گزینشی منتشر شده، فردی غیرمحلی که به گفته خودش سیل‌زده هم نبود سعی در تهییج مردم آسیب دیده روستاهای حمیدیه را داشت و نظام را به تبعیض میان مردم کشورمان و مردم سوریه متهم نموده و این سیل را خودساخته نامید، آیا در زمانی که با دستور مقام معظم رهبری تمامی ارکان نظام، دولت و داوطلبان مردمی بسیج شده بودند که حادثه آق قلا و پل دختر در خوزستان تکرار نشود، عنوان سیل خودساخته که مورد کاربرد رسانه‌های معاند و تجزیه‌طلب بود، صحیح بوده‌ است!؟
طبیعی است که اینجانب نه به خود و نه به هیچ فرد دیگری اجازه سوءاستفاده از درد مردم و از بین بردن ارزش و تلاش‌های ملی یک نظام و کشور را نخواهم داد.
در موضوع آب آشامیدنی باید بگویم یکی از دغدغه‌های اصلی و اولویت‌های اینجانب از زمان پذیرش مسئولیت استانداری خوزستان حل مشکل آب شرب استان، بویژه مردم شریف آبادان و خرمشهر بوده است. به طوریکه در این خصوص می‌توان به اختصاص و هزینه‌کرد ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶-۹۷ جهت اجرای خط دوم پروژه طرح آبرسانی غدیر به شهرهای آبادان و خرمشهر اشاره کرد که منجر به پایداری آب آشامیدنی این دو شهرستان تا ۵۰ سال آینده شد و ۵تصفیه‌خانه فاضلاب در استان خوزستان از جمله در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر به بهره‌برداری خواهد رسید.
در خصوص معضل ریزگردها به دستور ریاست محترم جمهوری در چهار سال گذشته اهتمام ویژه‌ای برای کنترل کانون‌های بحرانی و فوق بحرانی ریزگردها داشته است و در دو سال اخیر صرفاً چند مورد گردوغبار با منشاء خارجی در استان به وقوع پیوست و کانون‌های فوق حاد داخلی به طور نسبی کنترل شده است.
تهدید نخیلات آبادان و خرمشهر در شرایط سخت و طاقت فرسای خشکسالی‌ سال‌های گذشته موجب شد در سال ۹۷ دستور رهاسازی موجی آب در ۳ مرحله از بالادست جهت آبیاری نخیلات آبادان و خرمشهر و اروندکنار صادر شود و در این راستا نظارت مستمر و شبانه‌روزی درخصوص عدم برداشت آب در بالادست صورت گرفت.
همچنین در اقدامی کم‌سابقه مجوز خرید تضمینی خرما از کشاورزان شهرهای جنوبی استان خوزستان اخذ شد.
در سال ۹۶ و ۹۷ تجمعات صنفی، کارگری و تجمعات مربوط به مشکلات موسسات مالی و … در مرکز استان و برخی از شهرها برگزار شد. بنده به عنوان نماینده عالی دولت در استان انجام این تجمعات را بر اساس رعایت حقوق شهروندی و مدنی محترم شمرده و در این زمینه مفتخرم عرض کنم که با همکاری و همیاری شورای تامین استان این تجمعات بدون هیچ تنش و درگیری میان نیروهای انتظامی و امنیتی و معترضین به پایان رسید.
و در سال ۹۸ کمترین میزان تجمعات را داشتیم. مجموعه این مطالب نشان دهنده عدم اطلاع نماینده محترم از مسائل استان خوزستان می‌باشد.
نماینده محترم در نطق خود بر خلاف حقیقت و واقعیت پیرامون وثیقه گذاشتن اسناد ملکی شخصی برای مدیر عامل منطقه آزاد اروند مطالبی بیان کردند که اساساً کذب و خلاف واقع بوده و هیچ یک از اسناد شخصی تحت مالکیت خود را به توثیق مراجع قضایی قرار نداده بدیهی است که جهت اثبات اظهارات ایشان موضوع از سوی مراجع قضایی قابل استعلام می‌باشد.

ایشان بنده را استاندار پوپولیستی خطاب کردند، بنده از ابتدای دوران مسئولیت خود از اقصی نقاط استان خوزستان و مناطق دوردست و صعب‌العبور بازدید داشتم تا از نزدیک مشکلات و کاستی‌ها را مشاهده و پای درد دل مردم بنشینم. به ضرس قاطع می‌گویم شاید به تمامی مناطق محروم استان سرکشی کرده‌ام. در این میان تصمیمات خوب و مفیدی اتخاذ شد. اگر نام این بازدیدها و دیدارهای بی‌پرده و چهره به چهره با مردم پوپولیست بودن است قضاوت را به مردم واگذار می‌کنم. ضمن آنکه در مواردی حتی تأخیر در خدمت‌رسانی به مردم ولو مربوط به گذشته را برعهده گرفتم و از آنان به دلیل قصور در خدمت‌رسانی عذرخواهی نمودم.
مطلب دیگری که در نطق ایشان بود اتهام توهین به قوم شریف عرب توسط اینجانب بود که از اساس کذب و بی‌پایه است.
آیا انتساب مطالب خلاف واقع و عاری از واقعیت و مبنی بر ادعای واهی توهین به برخی از اقوام شریف استان خوزستان به یکی از خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی و نماینده عالی دولت و نظام در استان اقدامی از روی صداقت و درستی است؟
آیا اینچنین اظهاراتی جز تفرقه افکنی و رودررو قرار دادن مردم با خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی پیامدی دیگری برای آن متصور است؟
اگر هشیاری اقوام شریف مستقر در سپهر سیاسی استان در این زمینه نبود چه کسی پیامدهای اجتماعی و سیاسی آن را می‌پذیرفت؟
کاش هیچ یک از ما مصداق شعر حضرت مولوی نشویم:
دین خود را مفت و ارزان یک به یک
از پس تهمت به تهمت می‌دهند
حـافـظان حـق شـدنـد در محکمه بر دروغ خـود شـهادت می‌دهند
مایه تأسف است که علیرغم سرمایه‌گذاری قابل ملاحضه کشور طی سال‌های اخیر در استان، نماینده محترم آبادان به بهانه حمله به اینجانب کل خدمات نظام را نادیده انگاشته و بی‌اطلاعی خود را مترادف با عدم سرمایه‌گذاری و خدمات‌رسانی نظام تلقی نموده ‌است. مفتخرم فرصت را مغتنم شمرده و برای اثبات خلاف‌گویی ایشان به سمع و نظر نمایندگان محترم برسانم که در سال جهش تولید، با حمایت هیئت دولت و ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی و مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان شاهد افتتاح و بهره‌برداری از ۶ مگاپروژه به ارزش ۵ میلیارد دلار شامل پالایشگاه گاز بیدبلند۲، پتروشیمی مسجدسلیمان، فولاد شهید جهان‌آرا خرمشهر، فولاد روهینا دزفول، نیروگاه برق غرب کارون و نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک خواهیم بود.
این به غیر از پروژه‌های عمرانی، سرمایه‌گذاری، اقتصادی، اجتماعی توسط دولت و بخش خصوصی انجام شده و ظرف یکسال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که خارج از حوصله این گزارش است.
ضمناً در حوزه انتخابیه آقای مولوی نیز ظرف دو سال گذشته فاز دوم پالایشگاه آبادان، با فاینانس خارجی به ارزش ۳/۱ میلیارد دلار در حال اتمام است.
حال ظرف ۴ سال پیش از ۳/۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مگاپروژه‌ای غیر از حوزه نفت و توسعه مخازن در استان خوزستان را نادیده انگاشتن، جز ظلم و جفا به نظام و دولت چه تعبیری می‌تواند داشته باشد؟
با احتساب سرمایه‌گذاری نفتی و توسعه مخازن این رقم به بالای ۱۱ میلیارد دلار می‌رسد.
دولت دوازدهم با اختصاص اعتبارات و طرح‌های عمرانی جهت بهبود زیرساخت‌های مورد نیاز آبادان و خرمشهر مانند تکمیل پروژه فاز دوم طرح غدیر در سال ۱۳۹۷، پروژه بهسازی فاضلاب و تکمیل راههای دسترسی روستایی و تسهیلات قانونی گسترده‌ای در جهت بهره‌مندی از فرصت‌های همجواری با کشور عراق را فراهم آورده است.
همچنین قوانین تردد مرزی باعث گردید که در سال گذشته شاهد تسهیل حضور روزانه ۷ هزار مسافر عراقی در این مناطق باشیم که باعث رونق اقتصاد محلی و کسب و کارهای مرزی می‌شود و در صورت تداوم این روند باعث تقویت بنیان‌های اقتصاد محلی و اتکای کمتر منطقه آزاد به دولت می‌گردد.

در پایان ضمن تشکر از تشریک مساعی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بویژه نمایندگان مردم شریف استان خوزستان به عرض می‌رسانم مشی اینجانب همواره بر تعامل؛ همفکری و همکاری صمیمانه در جهت پیشبرد امور بر مبنای خردجمعی و مشورت با نخبگان و صاحبنظران بوده و خواهد بود. در خصوص انتساب تهمت‌ها و افتراها به اینجانب با توجه به آیه شریفه (وَاقْصِدْ فِی مَشْیِکَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ إِنَّ…) اینجانب از حق شخصی خود گذشت می‌کنم و قضاوت را به مردم شریف ایران واگذار می‌نمایم.

غلامرضا شریعتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار