آیا هزینه این امر به معروف‌های لاکچری را کارگروه ساماندهی مد و لباس متحمل شده است؟ جلسات برگزار شده این این کارگروه در هتل اسپینانس هم اگر شفاف‌سازی شود، ابهامات مالی این جلسات برطرف خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۲۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۴ 09 July 2020

در چند روز اخیر عکس‌هایی در صفحات اینستاگرام روژین برهانی مقدم و هدی اسعدی طراحان مد و لباس، منتشر شد که خبر از جلسه‌ای مشترک با مرضیه‌شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد با افرادی می‌داد که به صورت علنی اقدام به کشف حجاب کرده‌اند و در حوزه مد و لباس مرزهای هنجارشکنی را پشت سر گذاشته‌اند.

 

 

سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با طراحان مد و لباس از صفحه اینستاگرام روژین مقدم

 

سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در جلسه‌ای با طراحان مد و لباس-صفحه اینستاگرام هدی اسعدی

دیدن عکس‌های متنوع این جلسه، زمینه چند پرسش را فراهم می‌کند، چرا جلسه دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با طراحان مد و لباس (با هر دستور کاری که در توجیه این دیدار مطرح می‌کنند) در دفاتر مرتبط با این کارگروه برگزار نشده است؟

انتخاب یک رستوران در شمال شهر تهران آیا محل و مسیر مناسبی برای تفاهم دبیرکارگروه مد و لباس با افراد مورد نظر است؟ آیا وزارت ارشاد توان برگزاری چنین جلساتی را دارد؟ اما مهمترین پرسش قابل طرح این است  که هدف برگزاری این جلسه ملاقات مرضیه شفاپور با حنا قراگوزلو، هدی اسعدی ، روژین برهنی مقدم و الهه شاه‌آبادی هنجارشکنان حوزه مد و لباس، چه دستاوردی برای سامان دهی این حوزه دارد؟

این جلسه در آستانه هفته عفاف و حجاب برگزار می‌شود و این ملاقات در موقعیت مکانی مورد نظر، معنای دیگری پیدا می‌کند. اشخاصی که در این جلسه حضور دارند، هیچ نسبت مستقیمی با مفهوم حجاب ندارد.

 

صفحه اینستاگرام هدی اسعدی طراح مد و لباس که در رستوران مجلل ربلان با دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ملاقات دوستانه‌ای داشت

 

 اما پس از انتشار اخبار و عکس‌های این ملاقات در فضای مجازی، مرضیه شفاپور با شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت و گویی را انجام داده که مرور پاسخ‌های ایشان، قطعا به شناخت بیشتری از دبیر کارگروه ساماندهی مد ولباس منجر خواهد شد.

راه دانا این سئوال را با شفاپور مطرح می‌کند:

" اخیرا عکس‌هایی از شما در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد با عده‌ای از فعالین فضای مجازی اینستاگرامی که پیج‌هایی در حوزه مد و لباس البته از نوع بی‌حجاب آن دارند، جلسه ای را نه در محیط کاری، بلکه در یک رستوران گرانقیمت بالای شهر تهران برگزار کرده اید. با توجه به اینکه شما دبیر کارگروه مد و لباس هستید، این جلسه باعث شده تا سوالات زیادی در ذهن مخاطبان ایجاد شود. کمی در مورد این جلسه که اتفاقا در آستانه هفته عفاف و حجاب هم برگزار شده، توضیح می‌دهید که به چه دلیل و با چه هدفی برگزار شده؟ آیا شما نیرو و طراح به اندازه کافی ندارید که دست به دامن فعالین مجازی شده‌اید؟"

و شفاپور پاسخ می‌دهد:

این افراد اصلا طراح نیستند، اگر فضای مجازی را رصد کنید متوجه خواهید شد که تأثیرگذاران فضای مجازی بسیاری از قابلیت‌ها را برای عموم مردم روشن می‌کنند و هم در فروش و هم در اطلاع رسانی مربوط به رویدادها و اطلاعات ارائه شده توسط طراحان، کمک زیادی می توانند بکنند. من اسم این افراد را بلاگر نمی‌گذارم بلکه نامشان را تأثیرگذاران فضای مجازی می‌گذارم، این افراد یک عده از هموطنان ما هستند که به صورت غیرقانونی مشغول فعالیت شده‌اند و خیلی از آن‌ها اطلاعاتی از حدود و ثغور قوانین نظام جمهوری اسلامی نداشته‌اند و فکر می‌کردند که اگر چنین کارهایی انجام دهند منعی ندارند.من با اجازه گرفتن از برخی نهادها و دستگاه های نظارتی، به این جلسه رفتم و جلسه هم در محیط اداری نبود.

 

گفت وگوی حنا قراگوزلو  و اذعان به شرکت در جشنواره مد و لباس وزارت ارشاد
حضور روژین مقدم در نهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

 

ایشان ادعا کرده‌اند که این افراد طراح نیستند. اگر طراح نیستند حضور حنا قراگوزلو و روژین مقدم به عنوان طراح در جشنواره مد و لباس وزارت ارشاد را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ حضور در این جشنواره بدین معنی است که وزارت ارشاد طراح بودن این دو نفر را به رسمیت شناخته است.

شفاپور اشاره می‌کند که این دوستان تاثیرگذاران فضای مجازی هستند. ملاقات دبیرکارگروه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیا به معنی رسمیت شناختن این فعالان به زعم خانم شفاپور غیر مجاز نیست؟

دبیر کارگروه مد و لباس همچنین اشاره می‌کند که افراد حاضر در این گعده از حدود و ثغور قوانین جمهوری اسلامی مطلع نبودند. آیا در این جلسه حدود و ثغور قوانین نظام را به طراحان هنجار شکن تفهیم کردند؟ آیا تذکر به فعالان اینستاگرامی در هر نوع فعالیتی که دارند، از وظایف این کارگروه است که باید در رستوران‌های گرانقیمت برگزار شود و تذکر بدهند یا وظیفه دیگر نهادهای انتظامی و نظارتی از جمله پلیس فتا و قوه قضاییه است؟

خانم شفاپور چگونه مدعی هستند که این افراد با قوانین جمهوری اسلامی آشنا نیستند در حالی که آنان در مراسم های رسمی جمهوری اسلامی حضور داشته و با مسوولان این حوزه نیز ارتباطات نزدیکی دارند؟

صفحه اینستاگرام حناقراگوزلو طراح مد و لباس از حاضران در رستوران مجلل ربلان در جلسه‌ای با دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس

 

ایشان  به گرفتن اجازه از برخی نهادهای و دستگاه‌های نظارتی اشاره کرده‌اند. اگر مکاتبات همان دستگاه‌های نظارتی و نهادها(...) در مورد عملکرد منفی سال‌های متوالی کارگروه  منتشر شود، آیا خانم شفاپور بازهم بر روی طرح چنین ادعایی اصرار می‌کنند؟

این جلسه در یک رستوران گرانقمیت برگزار شده است و البته برگزار جلسات مجلل از تخصص‌های ویژه مرضیه شفاپور دبیرکار گروه ساماندهی مد و لباس است.

 

 

 

 عکس اول از جلسه فعالیت‌های اداری ایشان در هتل اسپیناپس و عکس دوم در کنار مهدی محمودی صاحب برند رادین در مرکز خرید سام سنتر است.

تصاویر متعدد دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد اغلب قرارهای ایشان در رستوان‌ها و کافه‌های مجلل و اشرافی برگزار می‌شود و در واقع این مشی مدیریتی مقامی است که باید مبلغ حجاب برتر و ساده زیستی باشد.

 

شفاپور در ادامه این مصاحبه اشاره می‌کند:

من حرف‌های آن‌ها را شنیدم و حرف های خودم را به اصطلاح حاکمیتی اعلام کردم که قرار بر این است که اگر می‌خواهید در یک فضای قانونمند کار و همکاری داشته باشید باید این چارچوب‌ها را رعایت کنید و چنانچه صفحات شما مشکل داشته است باید تعهد بدهید که از این پس در چارچوب نظام جمهوری اسلامی قدم بردارید.

آیا برای این تذکر یک خطی و ساده حاکمیتی، نیاز به چنین مهمانی لاکچری گسترده‌ای بود؟ نمی‌توانستند با ادمین‌های هنجارشکن مد و لباس به صورت قانونی مکاتبه کنند و رونوشتی برای پلیس امنیت تهران و قوه قضائیه ارسال کنند؟ یا چرا تمایلی به برگزاری این جلسات در محیط‌های اداری و رسمی و بقول خودشان "حاکمیتی" نداشتند؟ چه محتوایی در این جلسات مطرح می شود که جای آن رستوران‌ها و کافه‌های شمال تهران است؟

 

صفحه اینستاگرام الهه شاه‌آبادی طراح مد و لباس از حاضران در رستوران مجلل ربلان در جلسه‌ای با دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس

شفاپور در ادامه این مصاحبه اشاره می‌کند:

وظیفه ما این است که به این افراد امر به معروف کنیم، اول باید توضیحات لازم را در این جهت به آن ها بدهیم و بعد تذکر بدهیم. اکثر این افراد کسانی بودند که پیج‌های مد و لباسی داشته‌اند. من وظیفه داشتم در جمع این افراد قرار بگیرم و از آن‌ها بخواهم تا در چارچوب نظام جمهوری اسلامی کار کنند. بعد از این جلسه 3، 4 نفرشان تمام پیج خود را پاک کردند و آمدند و گفتند که ما می خواهیم در چارچوب نظام جمهوری اسلامی کار کنیم.سیاست‌ کاری من اینطور است که با همه افرادی که مربوط به حوزه کاری‌ام هستند باید جلسه بگذارم، دلیلش این است که تا درکی از محیط پیرامون خود در حوزه کاری خود نداشته باشم چطور می توانم عملکرد مناسبی داشته باشم و خوب مدیریت کنم؟!

آیا با امر به معروف شفاپور در رستوران، حنا قراگوزلو، هدی اسعدی ، روژین برهانی مقدم و الهه شاه‌آبادی که مهمترین هنجارشکنان در این مهمانی بودند، عکس‌های ساختار شکن خود را  از صفحه اینستاگرامشان حذف کردند؟ قطعا پاسخ منفی است.

نکته جالب اینجاست که سرکارخانم شفاپور تایید می‌کنند که این جلسات دستاوری نداشته و صرف اینکه این فعالان هنجارشکن مد هموطن ایشان هستند و با آن‌ها ملاقات کرده‌اند. پس اگر دستاوری نداشته، ادعای نخست ایشان مبنی بر تعهدهای شفاهی، منقضی می‌شود.

مهمترین بخش گفت‌وگوی مرضیه شفاپور درباره مهمانی مجلل با هنجارشکنان

شفاپور در بخشی دیگر از این گفت و گو اشاره می‌کند:

کارگروه نیاز به این افراد ندارد، ما به اندازه کفایت داریم کار خودمان را انجام می‌دهیم.من خواستم با آن ها جلسه بگذارم. افرادی که در جلسه بودند شاخ اینستاگرامی نبودند بلکه افرادی متوسط بودند. من به دنبال این بودم که اگر قرار است کسی را بخاطر فعالیت‌هایش نهی کرده و حذف کنیم، حداقل قبلش یک قدم برای آوردن آن‌ها در مسیرمان برداریم.

با این طراحی خانم شفاپور ایشان باید رستوران ربلان تا سال 1404 هر شب در اختیار داشته باشند تا بتوانند تعداد افراد بیشتری را در این حوزه به مسیر درست هدایت کنند.

 

شفاپور در پایان گفت: خیلی از این افراد می‌گفتند وقتی وارد این فضا شدیم نمی‌دانستیم که به این شکل است. ما تیم داریم، این افراد رصد می کنند و به هر کسی که پیجش مخالف شئونات اسلامی باشد، اول تذکر می دهیم و دفعه دوم پیج را می‌بندیم. این افراد خودشان به یک محیط اداری نمی آیند، زیرا نگران هستند نکند با آن ها برخوردی شود. در رستوران جلسه گذاشتیم تا راحت بیایند و جلسه ای باشد که من را به عنوان دبیر کارگروه ببینند و صمیمانه‌تر حرف‌هایشان را بزنند.

چون در این گفت و گو شفاپور اظهار به پیگیری صفحات اینستاگرامی غیرقانونی طراحان مد و لباس است، این سئوال مطرح است از میان هزاران صفحه مد و لباس کدامیک از صفحات توسط این کارگروه مسدود شده‌ است؟

ابهام دیگری که همچنان برطرف نشده این است آیا هزینه این امر به معروف‌های گرانقیمت را کارگروه ساماندهی مد و لباس متحمل شده است؟ جلسات برگزار شده این این کارگروه در هتل اسپینانس هم اگر شفاف‌سازی شود، به برطرف شدن بخشی از ابهامات این جلسات کمک خواهد کرد.

منع:مشرق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار