کد خبر: ۸۷۴۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴ 12 July 2020

رحیم کعب عمیر با اشاره به مشکلات شهری حاد در مناطق محروم اهواز اظهار کرد: این مناطق در طرح جامع که سال ۶۸ شروع و ۸۸ به پایان می‌رسد و بازنگری آن نیز تا ۹۷ تصویب شد، وجود نداشتند ولی به دلیل اینکه اعضای شورای پنجم آشنا به شرایط منطقه و وضعیت مردم ساکن در این‌گونه مناطق بودند، پیگیر قرار گرفتن آنها در طرح جامع شهری شدند.

کعب عمیر با اشاره به تصویب شدن الحاق مناطق کم برخوردار برای اولین بار اواخر سال ۹۷ به طرح جامع شهر اهواز ادامه داد: حجت بر ادارات خدمات دهنده تمام شده که در برنامه‌ریزی، مطالعات، طراحی و ردیف‌های اعتباری این مناطق را ببیند.

وی با اشاره به اینکه همه سازمان‌ها و ادارات خدمات دهنده از جمله گاز، آب و فاضلاب، برق، بهداشت، آموزش و پرورش و شهرداری باید طرح‌های خود را برای این مناطق دارای عقب‌ماندگی ۳۰ تا ۴۰ ساله داشته باشند، گفت: ۶ ماهه دوم سال ۹۶ وارد شورا شدیم که بودجه ۹۶ مصوب شده بود و مناطق حاشیه و کم برخوردار در بودجه آن سال برای خدمات‌رسانی در نظر گرفته نشدند.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به امیدوارکننده بودن الحاق این مناطق به طرح جامع شهری اضافه کرد: به صورت هفته‌ای یک بار به صورت بیگاری نسبت به تمیز کردن این مناطق اقدام می‌کردند؛ در شورای پنجم بودجه ۹۷ را مشروط به این موضوع گذاشتیم که شهرداری خدمات‌رسانی در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر را رسماً جزو خدمات خودش قرار دهد.

کعب عمیر با اشاره به اینکه شهرداری با ارائه نقشه‌های UTM دار نحوه خدمات‌رسانی در مناطق مختلف را تعریف کرد، بیان کرد: هرچند که نباید انتظار داشته باشیم در سال‌های اول یک عقب‌ماندگی ۳۰ ساله جبران شود ولی خوشبختانه اینکه در ریل دریافت خدمات شهری قرار گرفته‌اند را باید به فال نیک گرفت.

افزایش نیرو برای مناطق کم برخوردار

وی با اشاره به افزایش نیروی انسانی و ماشین دفع زباله با هدف ارائه خدمات شهری به این مناطق عنوان کرد: شورای پنجم در بحث آسفالت و زیرسازی با وجود محدودیت‌های اعتباری یک میلیون مترمربع آسفالت (دو سوم آسفالت شهر اهواز) را در مناطق محروم و کم برخوردار اجرا کردیم.

کعب عمیر با گلایه از اینکه شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به تعهدات اجتماعی خود در خصوص شهر عمل نمی‌کنند، ادامه داد: نفت با وجود مصوبه مجلس در خصوص پرداخت عوارض آلایندگی ولی حاضر به پرداخت مطالبات نشد؛ شهرهای اهواز، باوی، کارون و هفتکل که در حوزه شرکت‌های مارون و کارون هستند، سرجمع یک هزار میلیارد تومان از شرکت نفت مطالبه دارند که اواخر سال ۹۷ هم حساب‌های نفت را مسدود کردیم ولی شهردار وقت و مدیر مالیاتی استان را به وزارتخانه بردند که نباید این کار انجام می‌شد.

وی، خودگردان شدن شهرداری را یکی از معضلات بزرگ دانسته و یادآور شد: با این وجود شهرداری باید از محل عوارض و ارزش افزوده‌ها نسبت به تأمین هزینه‌های خود اقدام کند؛ این قوانین مربوط به سال ۷۰ است و شرایط امروز با آن دهه متفاوت شده و همچنین افزایش جمعیت نیز خواسته‌ها و نیازهای شهری را تغییر داده است.

شهرداری‌ها بدون وزارت خانه هستند

عضو شورای شهر اهواز با گلایه از اینکه با وجود شهرنشین بودن بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت کشور ولی وزارت خانه‌ای به نام شهرداری در کشور فعال نشده است، افزود: ما را به وزارت کشور وصل کردند که یک وزارتخانه سیاسی امنیتی هست که بیشتر فعالیت‌های آن سیاسی و مربوط به احزاب است؛ در این میان اگر وقتی باقی بماند در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گذارد و به نظرم نمایندگان مجلس باید این وضعیت را اصلاح و برای شهرداری‌ها نیز یک ردیف اعتباری مشخص کنند که از بودجه عمومی خدمات‌رسانی کنند.

کعب عمیر با اشاره به اینکه اهواز بعد از تهران و مشهد سومین شهر دارای مناطق حاشیه کشور است، بیان کرد: ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در حاشیه‌نشین در اهواز داریم که بر اثر جنگ، مسائل خشکسالی، انتقال آب و دیگر مسائل به شهر نقل مکان کردند؛ یک سوم جمعیت شهر اهواز در مناطق حاشیه‌نشین با امکانات بسیار ضعیف ساکن شده‌اند.

وی با اشاره به آسفالت کامل منطقه علی‌آباد و کوی مهاجرین گفت: شهرک پیام نیز که وسط شهر قرار گرفته به کلی آسفالت کردیم، هرچند که این کارها باید قبل از این تمام می‌شد ولی متأسفانه حجم خرابی‌ها آن‌قدر بالاست که کارها به چشم نمی‌آید.

کعب عمیر با اشاره به نیاز مناطق پردیس، عین دو، سیاحی، ملاشیه، اکباتان، زویه و دیگر مناطق حاشیه به خدمات‌رسانی و آسفالت بیان کرد: حجم محرومیت‌ها بالاست و کمبودهای زیادی داریم؛ هرچند شهرداری هم خدمات‌رسانی می‌کند ولی باز باید تزریق مالی به شهرداری انجام و دولت نیز باید در مناطق فاقد زیرساخت اقدامات لازم را انجام دهد.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه ایجاد فضای سبز و دفع زباله‌های مناطق از جمله وظایف شهرداری‌هاست ولی زیرسازی را باید دیگر دستگاه‌ها انجام دهند، در خصوص کوی سیاحی گفت: منطقه غرب جاده خرمشهر شامل محلات مختلف از جمله سیاحی، مندلی، کروشات، سادات، گلدشت، گلبهار و ملاشیه است که به غیر از عین دو (آن هم با شبکه فاضلاب نصف و نیمه) عموماً فاقد شبکه فاضلاب هستند

کعب عمیر گفت: یک ماه پیش جلسه‌ای در دفتر تسهیل گری کوی سیاحی با حضور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز برگزار کردیم تا رسیدگی بیشتری به این منطقه داشته باشند؛ اجرای طرح پنجشنبه و جمعه‌های جهادی را شروع کردند که هنوز هم با وجود متولی فاضلاب نبودن شهرداری اما به دنبال هدایت آب به سمت کانال چمران هستیم.

وی عنوان کرد: سال ۹۷ به شهردار منطقه ۶ اعلام کردم که یک سری لوله بی. آر. تی در منطقه سه شهرداری هست که می‌تواند از آنها برای کانال موجود در خیابان فلاح کوی سیاحی استفاده کند؛ ولی چون لایروبی باعث عمیق‌تر شدن کانال و غرق شدن بچه‌ها می‌شد، این کار را انجام ندادیم.

عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: قاعدتاً شرکت آب و فاضلاب نمی‌تواند این حجم عظیم نیازهای منطقه را به این زودی انجام دهد؛ بنابراین به شهرداری اعلام کردم که همین کانال‌ها را ادامه بدهد که اگر شرکت فاضلاب نتوانست آب منطقه را منتقل کند، مردم منطقه دچار آب گرفتگی نشوند.

نبود شبکه آبرسانی و گاز

کعب عمیر با اشاره به حل مشکل گاز کوی سیاحی یادآور شد: اگر برای کوی سادات و گلدشت بخواهیم زیرسازی کنیم، فعلاً شبکه گاز و آبرسانی نیست و بدون آن نمی‌شود زیرسازی یا آسفالت کرد؛ مثلاً بعد از آسفالت گاز و آب قصد حفاری آسفالت را داشته باشند دوباره کار خراب می‌شود.

وی اضافه کرد: برای کوی سادات و گلدشت گاز به منظور تأمین زیرسازی‌ها حضور پیدا کرده ولی آب هنوز نیامده و چون برای ارائه خدمات شهری نیازمند تأمین این دست از زیرسازی‌ها هستیم تا بعداً آسفالت تخریب نشود و در عین حال برای ارائه خدمات شهری با مشکل مواجه نشویم.

کعب عمیر با اشاره به پیگیری دریافت اسناد منازل برخی از این مناطق محروم گفت: وقتی خانه‌های مردم بدون سند باشد قطعاً از پرداخت عوارض یا قبوض آب، برق و گاز نیز سر باز می‌زنند؛ به دنبال تصویب لایحه‌ای هستیم که این کار را نیز به همین زودی‌ها انجام و سند برای آنها صادر شود.

عضو شورای شهر اهواز افزود: در اهواز مناطقی مثل آسیه آباد، عامری، کوی الصافی، شرق اهواز و زویه، زرگان، پاستوریزه، فرهنگیان، کوی طاهر، کوی امام و دیگر مناطق محروم و حاشیه‌نشین مختلفی وجود دارند و از شهرداران مناطق خصوصاً سه و هفت گلایه‌مند هستیم و خدمات آن طور که باید ارائه نمی‌شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار