به گزارش سرویس ترجمه تابناک ایلام  در ادامه این گزارش آمده است : ایران وچین بی سر و صدا پیش بینی همکاری اقتصادی و امنیتی گسترده ای را انجام داده اند که راه را برای میلیاردها دلار سرمایه گذاری چین در انرژی و دیگر بخش های ایران را باز می کند. و تلاش های دولت ترامپ برای ایزوله کردن دولت ایران بدلیل جاه طلبی های هسته ای و نظامی خود را کاهش می دهد.
کد خبر: ۸۷۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵ 13 July 2020

تابناک ایلام *::استون لی میرس و فرناز فسیهی در نیویورک تایمز نوشتند: سرمایه گذاری  و پیمان امنیتی می تواند نفوذ چین در خاورمیانه را به شکل گسترده ای گسترش دهد. به ایران یک زندگی اقتصادی دهد و نقاط جدیدی را با ایالات متحده ایجاد کند.

به گزارش سرویس ترجمه تابناک ایلام  در ادامه این گزارش آمده است : ایران وچین بی سر و صدا پیش بینی همکاری اقتصادی و امنیتی گسترده ای را انجام داده اند که راه را برای میلیاردها دلار سرمایه گذاری چین در انرژی و دیگر بخش های ایران را باز می کند. و تلاش های دولت ترامپ برای ایزوله کردن دولت ایران بدلیل جاه طلبی های هسته ای و نظامی خود را کاهش می دهد.

این توافق نامه 18 صفحه ای که تمامی بنده های آن به تفصیل بدست نیویورک تامیز رسیده است حضور گسترده چین در امور بانکی، ارتباطات از راه دور، بنادر، راه آهن و ده ها پروژه دیگر را گسترش می دهد. در عوض آن چین  به صورت منظم – به گفته یک مقام ایرانی و یک بازرگان نفت، با تخفیف شدید – برای مدت 25 سال آینده از ایران نفت خریداری می کند.

این سند همچنین به توصیف تعمیق همکاری های نظامی بین ایران و چین می پردازد،  به طور بالقوه می تواند در منطقه برای چین یک موقیعت استراتژیک فراهم کند که برای ده ها سال یکی از اهداف استراتژیک ایالات متحده است. این برنامه خواستار آموزش، تمرین های مشترک، تحقیقات مشترک، توسعه سلاح ها و به اشتراک گذاری اطلاعات است. – همه اینها برای مبارزه با " و نبرد گسترده با تروریسم، مواد مخدر و قاچاق انسان  جنایات مرزی " است.

 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هفته گذشت گفت: این مشارکت – که نخستین بار توسط رهبر چین، شی جین پینگ، در سفر به ایران سال2016 پیشنهاد شد – در کابینه رئیس جمهور حسن روحانی در ماه ژوئن به تصویب رسید.

مقامات ایرانی علناٌ اعلام کردند که توافق معلق و مقدماتی با چین وجود دارد و یک مقام رسمی ایرانی و همچنین چندیدن نفر در مورد این موضوع با دولت ایران گفتگو کرده اند، تایید کردند که سندی که توسط تایمز به دست آمده است، با عنوان " نسخه نهایی " به تاریخ ژوئن2020 است هنوز این مجوز برای تصویب و علنی شدن به مجلس ایران ارسال نشده است و هنوز داخل ایران سوظن هایی نسبت به اینکه  حکومت چقدر آماده است با چین مشارکت کند و همچین چین چه امتیازهایی در قبال این سند به ایران اعطا می کند وجود دارد.

در پکن، مقامات شرایط این توافق نامه را فاش نکرده اند.  و هنوز مشخص نیست که آیا دولت خی از آن انصراف داده است یا اگر هنوز وجود داشته باشد، چه زمانی می توانند آن را اعلام کنند. اگر به تفصیل عملی شود. این مشارکت باعث ایجاد نقاط جدید و بالقوه خطرناک در روابط تیره و تار بین چین و ایالات متحده می شود.

این یک ضربه بزرگ برای سیاست تهاجمی دولت ترامپ در قبال ایران،  از زمان کنار گذاشتن توافق هسته‌ای که در سال 2015 توسط رئیس جمهور باراک اوباما و رهبران شش کشور دیگر پس از دو سال مذاکرات سخت  به دست آمده است، می باشد. تحریم های جدید ایالات متحده ، از جمله تهدید برای قطع دسترسی به سیستم بانکی بین المللی برای هر شرکتی که در ایران فعالیت دارد ، با ترساندن تجارت و سرمایه گذاری خارجی که به شدت مورد نیاز ایران است ، موفق شده اند اقتصاد ایران را خفه کنند.

اما ناامیدی تهران آن را به آغوش چین سوق داده است ، که این فناوری و اشتها برای نفت مورد نیاز ایران را دارد. ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان بوده است ، اما از زمان آغاز فعالیت دولت ترامپ در اعمال تحریم ها در سال 2018 ، صادرات آن ، بزرگترین منبع درآمد تهران ، سقوط کرده است. چین حدود 75 درصد از نفت خود را از خارج دریافت می کند و بزرگترین وارد کننده جهان با بیش از 10 میلیون بشکه در روز سال گذشته است.

در زمانی که ایالات متحده از رکود و تورم  خود چشم پوشی می کند و به طور فزاینده ای در سطح بین المللی منزوی می شود ، پکن ضعف آمریکا را حس می کند. پیش نویس توافق با ایران نشان می دهد که برخلاف اکثر کشورها ، چین احساس می کند که می تواند با آمریکا مخالفت کند ، آنقدر قدرتمند است که در برابر مجازات های آمریکایی مقاومت کند ، همانطور که در جنگ تجاری انجام شده توسط رئیس جمهور ترامپ انجام شده است. "دو فرهنگ باستان آسیا ، دو شریک در بخش های تجارت ، اقتصاد ، سیاست ، فرهنگ و امنیت با چشم انداز مشابه و بسیاری از منافع متقابل دوجانبه و چند جانبه یکدیگر شرکای استراتژیک را در نظر می گیرند."

سرمایه گذاری های چینی در ایران ، که دو نفر در مورد این توافق نامه گفته اند ، در طول 25 سال 400 میلیارد دلار خواهد بود ، می تواند اقدامات تنبیه کننده تری علیه شرکت های چینی انجام دهد ، که قبلاً در ماه های اخیر مورد هدف دولت بوده اند. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالات مربوط به پیش نویس توافق نامه نوشت: "ایالات متحده همچنان به شركت های چینی که با هدف کمک به ایران فعالیت می کنند فشار وآرد می کند تا آنها به ایران ، بزرگترین حامی تروریسم در جهان كمك نکنند"

 

دولت چین با اجازه  دادن و  یا ترغیب  کردن شرکت های چینی به فعالیت های مجازات برانگیز با رژیم ایران ، هدف اعلام شده خود برای ارتقاء ثبات و صلح را تضعیف می کند. "

گسترش کمک های نظامی ، آموزش و به اشتراک گذاری اطلاعات نیز با هشدار در واشنگتن روبرو خواهد شد. کشتی های جنگی آمریکایی قبلاً مرتباً با نیروهای ایرانی در آبهای شلوغ خلیج فارس برخورد های مخاطره آمیز داشته اند و ادعای مورد مناقشه بین المللی چین در مورد بسیاری از دریای چین جنوبی را به چالش می کشند ، و استراتژی امنیت ملی پنتاگون چین را به عنوان مخالف اعلام کرده است.

هنگامی که گزارش های مربوط به توافقنامه سرمایه گذاری بلند مدت با ایران در سپتامبر گذشته عمومی شد ، وزارت امور خارجه چین سوال در این خصوص را از دستور کار خارج کرد و هفته گذشته مجددا در خصوص این موضوع از آنها سوال شد  سخنگوی ژائو لیجیان احتمال اینکه معامله ای در جریان باشد را به صورت باز جا گذاشت و پاسخ روشنی به آن نداد.

وی گفت: "چین و ایران از دوستی سنتی برخوردار هستند و دو طرف در زمینه توسعه روابط دوجانبه در ارتباط هستند." "ما آماده همکاری با ایران برای پیشبرد مداوم همکاری های عملی هستیم."

این پروژه ها - نزدیک به 100 مورد در پیش نویس توافق نامه ذکر شده اند - بسیار مطابق با جاه طلبی های آقای خی برای گسترش نفوذ اقتصادی و استراتژیک خود در سراسر اوراسیا از طریق "ابتکار کمربند و جاده" ، یک برنامه کمک و سرمایه گذاری گسترده هستند.

این پروژه ها ، از جمله فرودگاه ها ،  مترو و راه آهن های پر سرعت ، زندگی میلیون ها ایرانی را لمس خواهد کرد. چین می تواند مناطق آزاد تجاری را در ماكو ،شمال غربی ایران ،آبادان ، جایی که رودخانه شط العرب به خلیج فارس متصل می شود در جزیره خلیج قشم جریان دارد را توسعه دهد.

این توافق نامه همچنین شامل پیشنهاداتی برای چین حهت ایجاد زیرساخت ها برای یک شبکه ارتباطی 5G ، ارائه سیستم جدید موقعیت یابی جهانی چین ، Beidou ، و کمک به مقامات ایرانی برای کنترل بیشتر در مورد آنچه در فضای مجازی است ، احتمالاً به عنوان فایروال بزرگ چین است.

مبارزات آمریکایی علیه یک شرکت بزرگ مخابراتی چینی ، هوآوی ، شامل یک پرونده جنایی علیه مدیر مالی آن شرکت ، منگ وانژو ، به دنبال تلاش برای سرپیچی کردن از تحریم های آمریکا علیه ایران از طریق سرمایه گذاری در ایران به منظور فرار از تحریم های آمریکایی است. دولت ترامپ هواوی را از دخالت در توسعه 5G در ایالات متحده منع کرده است و بدون اینکه موفقیت بزرگی بدست آورد سعی کرده سایر کشورها را ترغیب به انجام همین کار کند.

به نظر می رسد پیشروی با یک برنامه سرمایه گذاری گسترده در ایران نشانه عدم تحمل پکن نسبت به دولت ترامپ پس از کنار گذاشتن توافق هسته ای است. چین بارها و بارها از دولت  ترامپ خواسته است تا این معامله را که خود طرف آن بود ، حفظ کند و استفاده آمریکا از تحریم های یکجانبه  بر علیه ایران را به شدت محکوم کرده است.

ایران به طور سنتی به دنبال شرکای تجاری و سرمایه گذاری به سمت غرب و اروپا کشیده شد.  هر چند به طور فزاینده ای  کشورهای اروپایی مخالف سیاست های ترامپ بودند اما بعد از مدتی از آنها ناامید شد، بی سر و صدا از انواع معاملات که توافق هسته ای زمانی  به ایران قول داده بود عقب نشینی کرد.

ایران و چین هر دو این قرارداد را به عنوان یک مشارکت استراتژیک  نه فقط در جهت گسترش منافع خود بلکه در رویارویی با ایالات متحده می دانند. علی قلی زاده محقق ایرانی در دانشگاه علم و فناوری پکن  گفت:  "این نخستین بار است که ایران یک قدرت جهانی را به عنوان متحد در کنار خود دارد ."

   

مشارکت پیشنهادی با این وجود بحث و جدال جدی را در داخل ایران برانگیخته است. آقای ظریف وزیر امور خارجه ، که اکتبر گذشته برای مذاکره در مورد توافق به پکن سفر کرده بود ، هفته گذشته با سؤال خصمانه در مورد آن در پارلمان ایران روبرو شد.

این مستند توسط کسی که با تهیه پیش نویس آن آشنا است به قصد نشان دادن دامنه پروژه هایی که اکنون مورد بررسی است ، در اختیار تایمز قرار گرفت.

آقای ظریف گفت که این توافق نامه برای تصویب نهایی به مجلس ارسال می شود. دو مقام ایرانی گفتند که این پشتیبانی از ولی فقیه ایران ، آیت الله علی خامنه ای است.

مشاور عالی اقتصادی آیت الله خامنه ای ، علی آقا محمدی ، اخیراً در تلویزیون دولتی ظاهر شد تا در مورد لزوم تحریم اقتصادی صحبت کند. وی گفت: ایران برای اینکه بتواند در بازار انرژی باقی بماند ، باید تولید نفت خود را به حداقل 8.5 میلیون بشکه در روز افزایش دهد و برای همین ، به چین نیاز دارد.

حامیان ایرانی مشارکت استراتژیک می گویند که با توجه به گزینه های اقتصادی محدود کشور ، ارز آزاد و چشم انداز کم تحریم های ایالات متحده برداشته می شود ، توافق با چین می تواند یک امر نجات بخش باشد.

فریدون مجلس ، دیپلمات سابق و ستون نویس برای چندین روزنامه ایرانی درباره دیپلماسی ، گفت: "همه جاده ها به ایران بسته است." "تنها راه باز چین است. هرچه باشد ، تا زمانی که تحریم ها برداشته نشود ، این معامله بهترین گزینه است. "

اما منتقدان در سراسر طیف سیاسی در ایران این نگرانی را ابراز کرده اند که دولت در لحظه ضعف اقتصادی و انزوا بین المللی ، مخفیانه این کشور را به فروش می رساند. در سخنرانی اواخر ژوئن ، رئیس جمهور پیشین ، محمود احمدی نژاد ، آن را یک معامله پنهانی مشکوک خواند که مردم ایران هرگز آن را تصویب نمی کنند.

منتقدین پروژه های سرمایه گذاری قبلی چین را که کشورهایی در آفریقا و آسیا را بدون اینکه به سرانجام ببرد را رها کرده است و باید از این پیمان نامه های دست عبرت گرفت و چین یک شریک قابل اعتماد بحساب نمی آید. آنها به ویژه نگران بنادر جنوب غرب ایران در دریای عمان هستند که منابع آنها توسط چین به غارت برده شود.

بندر  جاسک ، درست در خارج از تنگه هرمز ، ورودی خلیج فارس ، به چینی ها یک نقطه استراتژیک بر روی آبهایی که از طریق آن بخش زیادی از نفت جهان عبور می کند ، می دهد. این گذرگاه از اهمیت استراتژیكی برای آمریكا برخوردار است كه ناوگان پنجم نیروی دریایی که مقر آنها در بحرین است در این منطقه قرار دارند.

چین قبلاً مجموعه ای از بنادر را در امتداد اقیانوس هند ایجاد کرده است و گردنبندی از ایستگاه های سوخت گیری و انتقال مجدد از دریای چین جنوبی تا کانال سوئز ایجاد کرده است. از نظر ماهیت تجاری ، بنادر به طور بالقوه دارای ارزش نظامی نیز هستند ، این امکان را به نیروی دریایی چین که به سرعت در حال رشد است می دهد  تا نفوذ خود را گسترش دهد.

این بندرها شامل بندرهای هامانتوتا در سریلانکا و گوادار در پاکستان هستند که به عنوان مقدمات حضور نظامی بالقوه مورد انتقاد شدید قرار می گیرند ، هرچند هیچ نیرو چینی رسماً در آنها مستقر نشده است.

چین نخستین پایگاه نظامی خارج از کشور خود را در جیبوتی در سال 2015 افتتاح کرد ، ظاهراً از نیروهای خود شرکت کننده در عملیات ضد دفاعی بین المللی در سواحل سومالی حمایت می کند. پاسگاه که به عنوان پایگاه لجستیکی شروع شده اما اکنون با شدت بیشتری تقویت شده است ، در مایل از پایگاه آمریکایی در آن کشور قرار دارد.

چین همچنین همکاری های نظامی با ایران را تقویت کرده است. نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق حداقل سه بار ، از آغاز سال 2014 بازدید کرده و در آن شرکت کرده است. جدیدترین آن در ماه دسامبر گذشته بود که یک ناوشکن موشکی چینی به نام "زینینگ" با نیروی دریایی روسیه و ایران در خلیج فارس به یک تمرین دریایی پیوست. از عمان

خبرگزاری دولتی شینهوا به نقل از فرمانده نیروی دریایی ایران ،  دریادار حسین حسین زاده ، گفت که این رزمایش نشان می دهد "دوران تهاجم های آمریکایی ها در منطقه به پایان رسیده است."

*استون لی میرس و فرناز فسیهی در نیویورک تایمز

ترجمه: علی رضا تهرانی فر سرویس ترجمه تابناک ایلام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار