کد خبر: ۸۷۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶ 14 July 2020

سردار شهید حاج هادی کجباف، اولین شهید مدافع حرم شوشتر بود که با عزت و افتخار به شهادت رسید. پس از شهادت ایشان، از فرزندان شوشتر، شهدای گرانقدر دیگری مانند سردار شهید حمید مختاربند و استاد شهید مجید محمدی (شهادت هر دو شهید عزیز در سال 94 بوده است) برای خانواده و شهرشان افتخار آفرینی کرده و در راه دفاع از حرم حضرت زینب (س) به شهادت نائل آمدند.

از میان شهدای مدافع حرم متعلق به شوشتر، سرداران شهید کجباف و مختاربند و استاد شهید محمدی، در شوشتر و در جوار گلزار شهدای دفاع مقدس این شهرستان در قطعه‌ای به نام شهدای مدافع حرم به خاک سپرده شدند.

از همان سال 1394 بحث ساخت مقبره شهدای مدافع حرم شوشتر پیش آمد و با درخواست مردم مومن این شهر و پای کار آمدن چند نیروی داوطلب طراحی سازه و المان آن انجام و پروژه آغاز به کار کرد. اما تاکنون که در سال 1399 به سر می‌بریم به اتمام نرسیده و زمان نسبتاً زیادی است که پروژه ساخت آن تعطیل شده است.

در این روزها نیز، مردم شوشتر با غیرت و تعصب مثال زدنی نسبت به شهدای گرانقدر شهرشان، به جد پیگیر موضوع هستند که چرا فضای در خور شان شهیدان مدافع حرم برای مقبره‌شان در نظر گرفته نشده و این پروژه به حال خود رها شده است.

بنیاد شهید مبلغی را برای ساخت پروژه تقبل کرده است

در همین خصوص، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شوشتر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوشتر اظهار کرد: پروژه احداث مقبره شهدای مدافع حرم از سال 1394 توسط همرزمان شهدا و چند نیروی داوطلب به صورت هیئت امنایی آغاز می‌شود که تا سال 1398 هیچگونه دخالتی توسط بنیاد شهید در این موضوع صورت نگرفت.

نصیر حسینی افزود: پروژه بعد از شروع کار، فقط یک سال فعالیت می‌کند و در سال‌های 1396 و 1397 کاملاً تعطیل بوده است که به دلیل اینکه پروژه در اختیار ما نبوده، حقی برای اظهار نظر در این خصوص نداریم.

وی با اشاره به کمک‌های بنیاد در این زمینه گفت: در سال 98 آقای گیلانی نماینده شهرستان به این موضوع ورود کردند که با رایزنی با سازمان برنامه و بودجه استان، مبلغ 150 میلیون تومان برای هزینه در پروژه مصوب و به بنیاد شهید دادند که ما هم طی دو قسط به حساب شهرداری شوشتر بنا به شروطی که انجام شدند، واریز کردیم.

رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوشتر تامین روشنایی، نظافت، عمران، اصلاحات و... گلزار شهدا را طبق قانون وظیفه شهرداری می‌داند و در این خصوص ادامه داد: از سال 1385 طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان بنیاد شهید کشور و وزارت کشور به امضاء رسیده است، امور گلزار شهداء در هر شهر به شهرداری‌ها واگذار شده است و وظایف بنیاد شهید در رابطه با مزار شهدای گرانقدر نیز تعریف شده است.

اعتبار کافی در اختیار نداریم

در همین رابطه یکی از اعضای هیئت امناء ساخت این مقبره اعلام می‌کند: چندین سال است که درگیر ساخت و احداث این مقبره هستیم که تا به اینجای کار با کمک خیرین و نهادهای مختلف، تقریباً سفت‌کاری آن به اتمام رسیده است.

مختاربند درخصوص طولانی شدن زمان ساخت مقبره، اذعان کرد: ما هم از این مسئله به ستوه آمده‌ایم و دیگر نمی‌دانیم چه جوابی باید به مردم بدهیم. بخشی از کار به دلیل عدم وجود نیروی انسانی کافی است که باعث کند شدن پروژه و استهلاک چند ساله آن شد.

وی بیان‌کرد: بخش مهم‌تر و مشکل اصلی، عدم وجود اعتبارات مورد نیاز است. تاکنون حدود 260 میلیون تومان در ساخت این المان هزینه شده و حدود 100 میلیون تومان هم به پیمانکاران بدهی داریم که باید از جایی تامین و پرداخت کنیم.

اگر هیئت امناء نتواند پروژه را تمام کند، از امکانات شهرستان برای ساخت آن استفاده می‌کنیم

فرماندار شوشتر گفت: کوچک‌ترین گامی که برای شهدای مدافع حرم می‌توانیم برداریم، احداث مقبره در شأن، برای آن عزیزان است که باید هرچه سریعتر این پروژه نیمه‌کاره به اتمام برسد.

حسین پنبه‌دانه‌پور اظهار کرد: به طول انجامیدن بیش از اندازه ساخت این مقبره، باعث دلخوری مردم، گروه‌های جهادی و فعالان اجتماعی و همچنین بیش از همه خانواده‌های بزرگوار این شهدا شده است و این موضوع به هیچ عنوان زیبنده شهر دارالمومنین نیست.

وی همچنین در جلسه‌ای برای بررسی روند ساخت این نماد، خطاب به هیئت امناء بیان کرد: ظرف مدت یک هفته و با انجام بررسی‌های لازم، میزان اعتبار و زمان مورد نیاز برای تکمیل پروژه را اعلام کند. اگر تشخیص دادید که امکان ادامه عملیات عمرانی این بنا مقدور نیست، امکانات ارگان‌ها و گروه‌های جهادی را برای اتمام طرح به کار خواهیم گرفت.

وی افزود: تمام شهدا به گردن تک‌تک ما حق دارند و حداقل در خصوص ایجاد مقبره‌ای موجه برای این آن‌ها هیچگونه کم‌کاری نباید صورت بگیرد. از زحمات هیئت امناء ساخت این المان تقدیر می‌کنیم اما برای تکمیل طرح نباید بیش از این زمان بگذرد.

به گزارش فارس، شوشتر یکی از شهرهای همیشه پیشتاز در دفاع از نظام و انقلاب اسلامی بوده است. مردم دارالمومنین شوشتر، انتظار بهره‌برداری از طرح المان شهدای مدافع حرم این شهرستان را دارند تا گامی هرچند کوچک جهت احترام به این شهدا بردارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار