کد خبر: ۸۷۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵ 15 July 2020

به گزارش تابناک خوزستان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان؛ علی بویری روز سه شنبه در نشست خبری با رسانه‌ها در محل فرمانداری هندیجان درخصوص برنامه‌های توسعه محور این شهرستان بیان کرد: هندیجان دارای بیش از یک هزار قایق صیادی، ۱۶ لنج صیادی و ۲ بندر صیادی به نام سجافی و بحرکان است.

وی افزود: بندر بحرکان بزرگترین اسکله صیادی در ایران است، سال گذشته ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین روشنایی، بهسازی ورودی اسکله و ساخت پمپ بنزین تخصیص یافت و درحال حاضر پیمانکار مشغول به کار است.

فرماندار شهرستان هندیجان یادآور شد: ایجاد روشنایی در اسکله صیادی بحرکان علاوه بر مزیت های تجاری باعث رونق صنعت گردشگری می‌شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۱۴ هزار تن آبزی در شهرستان هندیجان صید شده که از این مقدار ۵۰۰ تن از بندر سجافی صادر شده است.

بویری با اشاره به اینکه سند توشعه شیلات هندیجان تدوین شده است، اظهار داشت: توسعه شیلات و آبزی پروری در اراضی مرغوب شهرستان هندیجان و مکانیزه کردن شیلات از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.

وی افزود: به موجب این طرح چهار هزار هکتار از اراضی مرغوب حد فاصله رودخانه زهره و خلیج‌فارس و شش هزار هکتار در بندر بوطاهری برای توسعه شیلات و آبزی پروری اختصاص می یابد.

بویری بیان کرد: با اجرایی شدن طرح توسعه شیلات هندیجان در ۲۴ هزار هکتار از اراضی مرغوب زمینه سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی در این حوزه فراهم می‌شود.

بویری توضیح داد: شهرستان هندیجان در انتهای حوضه آبریز رودخانه قرار دارد و حق‌آبه آن از رودخانه های زهره، خیرآباد و سد کوثر تامین می شود.

در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شبکه کشاورزی در شهرستان هندیجان مورد توجه بود

وی ادامه داد: مساله افت فشار و قطعی آب همواره از مشکلات شهرستان هندیجان بوده است اما در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شبکه کشاورزی در شهرستان هندیجان مورد توجه بود. ۱۰ درصد از کل پروژه احیای ۵۵۰هزار هکتاری اراضی خوزستان معادل ۵۵ هزار هکتار،  در شهرستان هندیجان پیش‌بینی شده که تاکنون احیای ۱۸ هزار هکتار آن با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال به پایان رسیده است.

بویری یادآور شد: در مجاورت آستان امامزاده عبدالله شهرستان هندیجان یک ساحل شنی قدیمی وجود دارد که به دریا متصل می شود به همین دلیل به دنبال ایجاد یک بندر تجاری در این منطقه هستیم.

وی اظهار داشت: در افق توسعه شهرستان هندیجان به دنبال ایجاد بندر تجاری در مجاورت امام‌زاده عبدالله و بحرکان هستیم، زیرا کشتی‌های با وزن بیش از  ۴۰۰ تُن به دلیل عدم اتصال بندر سجافی به دریا امکان بارگیری در آن را ندارند.

وی ادامه داد: گردشگری بازار و رونق تجارت دیگر ظرفیت شهرستان هندیجان است که گردشگران بسیاری از نقاط مختلف استان و کشور را برای خرید کالاهای ملوانی به اینجا می کشاند.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ جمعیت مرزنشینان به عنوان حافظان کشور برنامه هایی برای حفظ اشتغال در بازار هندیجان اجرایی شده است.

بویری اظهار داشت: اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اعتبار لازم برای ساخت اسکله های چوبی را صادر کرده است.

وی با اشاره به اینکه درحوزه صنعت شهرستان هندیجان کار شاخصی صورت نگرفته است، توضیح داد: ۹۹ هکتار زمین در شهرک صنعتی هندیجان وجود دارد که تنها یک واحد کارخانه قیرسازی در آن فعال است و مابقی فضای شهرک صنعتی خالی می‌باشد.

وی افزود: هندیجان یکی از کلیدی‌ترین شهرستان های استان خوزستان با ۹۵ کیلومتر مرز آبی مشترک با خلیج فارس است که این یک مزیت نسبی و ظرفیت بالقوه محسوب می شود. اولویت نخست در حوزه اشتغال شهرستان هندیجان تاکنون کسب و کار در بازار، صیادی و گردشگری عمومی بوده‌است اما در سند چشم انداز این شهرستان به مقوله صنعت نیز توجه شده‌است.

ساخت فاز دوم پتروشیمی در مسیر هندیجان

بویری گفت: با تلاشهای استاندار خوزستان مقرر شد فاز دوم پتروشیمی ماهشهر در جاده هندیجان- ماهشهر ساخته شود که با این اقدام بخش عمدهای از مسیر توسعه این شهرستان محقق می‌شود، راه اندازی کارخانه فولاد و ریخته‌گری در چهار فاز از دیگر برنامه‌ها برای توسعه هندیجان است که با بهره‌برداری از آن برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی می‌شود.

وی افزود: بازگشایی اتوبان ماهشهر – هندیجان از دیگر اقدامات انجام شده‌است ۳۷ کیلومتر از این مسیر به صورت یک باند بود که سبب تصادف‌های بسیاری می‌شد. روکش ۱۶ کیلومتر از جاده‌های روستایی و ترمیم ۲۰ پل فروسده در مسیر دیلم – هندیجان با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال ظرف یکسال گذشته انجام شده‌است.

فرماندار شهرستان هندیجان مساله افت فشار و قطعی آب را یکی از معضلات اصلی این شهرستان دانست و بیان کرد: سال‌هاست که مردم هندیجان در تمام طول سال به ویژه فصل تابستان با تنش آبی مواجه هستند.

وی با اشاره به نبود سد مخزنی برای تامین آب شرب مردم هندیجان ادامه داد: ۸۰ درصد آب شرب هندیجان از دبی پایه رودخانه تامین می‌شود که با کم شدن مقدار آب شیرین، آب شور تا ۷۰ کیلومتر قدرت پیشروی دارد. در برخی مواقع شوری آب شرب تا ۲۷هزار میکروموس نیز می رسد که ناگزیر به قطع آب هستیم.

بویری گفت: در شورای کمیته آب شرب و هماهنگی مدیریت بحران خوزستان مصوباتی در این خصوص داشته‌ایم، درحال حاضر یک خط انتقال آب از کوت امیر با ظرفیت هزار مترمکعب وجود دارد اما در بین مسیر با برداشت برخی همچون مرغداری‌ها این حجم از آب کاهش می یابد.

وی توضیح داد: مقرر شد ظرفیت آب از خط انتقال کوت امیر به هزار مترمکعب افزایش یابد از سویی دیگر به زودی  ۲حلقه چاه افتتاح می شود که چهار هزار مترمکعب به ظرفیت آب شرب این شهرستان اضافه می کند و مشکل آب شرب ۲۴ روستای چم خلف حل خواهدشد.

فرماندار شهرستان هندیجان بیان کرد: در سال ۹۸ حدود یکصد میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های آبرسانی روستایی و شهری و۳۵۰ میلیارد ریال برای گاز رسانی به روستاهای هندیجان اختصاص یافت. درحال حاضر تمام روستاهای این شهرستان انشعاب گاز دارند و به صورت ۱۰۰ درصدی تحت پوشش شبکه گاز هستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات مردم این شهرستان قطعی مکرر خطوط تلفن همراه به دلیل یک مسیره بودن فیبر نوری بود، ۱۶۵ کیلومتر عملیات احداث فیبرنوری با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال انجام شد، درحال حاضر فیبر نوری این شهرستان به صورت رینگ از سه مسیر متصل می شود.

بویری در بخشی دیگر درخصوص کالاهای ملوانی در بازار هندیجان گفت: یکی از سیاست‌های ما رونق بازار هندیجان است اما به دلیل برخی مسائل مانند نوسانات ارز شاهد بالا رفتن قیمت کالاهای ملوانی(ته لنجی) هستیم، با بکارگیری راهکارهایی مانند کاهش کرایه لنج‌ها و سود فروش این لوازم به دنیال کاهش قیمت کالاهای ملوانی در بازار هستیم.

وی افزود: مبارزه با قاچاق موادمخدر و اقلام ممنوعه همواره در دستور کار نیروهای دریابانی و انتظامی است، سال گذشته بیش از سه تُن موادمخدر در این شهرستان کشف و ضبط شد.

به گفته فرماندار هندیجان سال گذشته ۷۶ میلیارد ریال اعتبار در قالب اشتغال پایدار و فراگیر در حوزه‌های کشاورزی، خدمات و صنعت پرداخت شده و برای ۲۰۰ نفر نیز اشتغال ایجاد شده است.

وی ادامه داد: شهرستان هندیجان دارای ۲ دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور است، باوجود رشته‌های متعدد در دانشگاه پیام نور اما متقاضی کمی برای ورود به این دانشگاه وجود دارد، تاکنون چندین بار با درخواست تعطیی این دانشگاه به دلیل زیان‌ده بودن مخالفت کرده‌ایم، اما از سویی دیگر به دلیل ظرفیت خاص این شهرستان به دنبال ایجاد پژوهشکده تخصصی شیلات هستیم.

فرماندار هندیجان درخصوص وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون از ۶۱۷ نفر تست گرفته شده که نتیجه تست ۲۱۸ نفر مثبت بوده‌است.

وی ادامه داد: درحال حاضر هندیجان از وضعیت قرمز خارج شده و تنها ۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری هستند، تاکنون هشت نفر بر اثر ابتلا به کرونا در این شهرستان فوت کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار