تشکیل هلدینگی متشکل از 13 شرکت غیربورسی که در سبد شرکت های حاضر در سهام عدالت وجود دارند، یک گام مثبت در خصوص تعیین تکلیف سهام عدالت است؛ اما باید مشکلات احتمالی آن را نیز برطرف کرد.
کد خبر: ۸۷۵۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰ 15 July 2020

بعد از 15 سال که از آغاز طرح توزیع سهام عدالت در کشور می گذرد. از سال 85 تاکنون دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. مسئولیت سهام عدالت طی چند سال گذشته به عهده سازمان خصوصی‌سازی بوده، اما از این پس اگر سهام‌داران در سامانه سهام عدالت روش «سهامداری مستقیم» را انتخاب کنند، می‌توانند خودشان مدیریت سهام خود را بر عهده بگیرند. آزادسازی سهام عدالت به این معناست که سهام‌داران مالکیت سهام خود را بر عهده بگیرند.

اما در بین این 49 شرکت،‌ 13 شرکت غیر بورسی وجود دارد که هنوز ارزش روز آنها به روزرسانی نشده و تنها خبری که در این باره منتشر شده است، تشکیل یک هلدینگ با حضور این شرکت ها است. شرکت هایی چون پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام (ره)، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی بیستون، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی خوزستان، دخانیات ایران، ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سابیر، شهر صنعتی البرز، شهر صنعتی رشت، شهر صنعتی کاوه، مشانیر و مگا موتور شرکت های غیر بورسی سهام عدالت می باشند.

* اشتراک لیست عرضه‌های اولیه با شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت

با نگاهی به عرضه اولیه هایی که دولت قصد دارد در سال جدید انجام دهد می توان نام شرکت های پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی، پتروشیمی بیستون با نماد بیستون و دخانیات ایران با نماد دخانیات را دید. بنابراین 5 شرکت از 13 شرکت غیربورسی سهام عدالت به احتمال زیاد به جمع شرکت های بورسی سبد سهام عدالت خواهند پیوست.

اما باز هم مشکل تعدادی از شرکت های غیربورسی حاضر در سهام عدالت همچنان پابرجاست. شرکت هایی که از سال 85 تاکنون افزایش سرمایه ای نداشته و ارزش آنها تغییر نکرده است.

* تشکیل هلدینگی با 49 میلیون سهامدار

حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس درخصوص شرکت های غیربورسی سهام عدالت می گوید: ۱۳ فقره از شرکت های واگذار شده در قالب سهام عدالت، غیر بورسی هستند که به یک هلدینگ فراگیر ملی منتقل شده و سهام این هلدینگ در اختیار 49 میلیون سهامدار سهام عدالت قرار می گیرد.

اما هنوز از جزئیات این هلدینگ و نحوه مدیریت آن و نسبت آن با شرکت هایی که داخل آن قرار دارند، مشخص نشده است. مسائلی همچون نحوه مدیریت این شرکت ها پس از حضور در بورس، نحوه خرید و فروش سهام این هلدینگ، نسبت مدیریت هلدینگ با سهامداران و مدیریت شرکت ها می تواند چالش های جدیدی برای این هلدینگ، 49 میلیون سهامدار سهام عدالت و

۵۰ درصد مگا موتور، ۴۲ درصد مشانیر، ۲۱ درصد شهر صنعتی کاوه، ۵۸ درصد شهر صنعتی رشت، ۲۳ درصد شهر صنعتی البرز، ۴۹ درصد ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سایبر، ۲۸ درصد دخانیات ایران، ۳۰ درصد پتروشیمی خوزستان، ۱۰ درصد پتروشیمی تبریز، ۳۰ درصد پتروشیمی بیستون، ۳۰ درصد پتروشیمی بوعلی سینا، ۳۰ درصد پتروشیمی بندر امام و ۶ درصد پتروشیمی ارومیه در صورتی که وارد بورس نشوند، در اختیار این هلدینگ قرار خواهند داشت.

تشکیل این هلدینگ در حال حاضر می تواند مشکل سهام عدالت را حل کند. اما باید دید دولت و سازمان بورس برای مشکلات احتمالی پیش پای این هلدینگ راه حلی دارند یا خیر و یا بعد از وقوع مشکل به دنبال راه حل های آن خواهند رفت.

مخاطبان خبرگزاری فارس، در سامانه فارس من سوژه «انتقال سهام عدالت به پرتفوی سهامداران» و سوژه «درخواست حمایت بیشتر از سهام عدالت به عنوان مردمی‌ترین سهام بازار» را ثبت کرده اند که خبرگزاری فارس پیگیری های خود را برای تحقق مطالبات مردم ادامه خواهد داد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار