کد خبر: ۸۷۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲ 16 July 2020

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد: اختلافات داخلی در "اسرائیل" می‌تواند در یک جنگ خارجی تخلیه شود و هر زمانی احتمال دارد (رژیم) اشغالگر جنگی را علیه غزه آغاز کند.

موسی ابو مرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در گفتگویی با شبکه خبری المیادین با اشاره به اینکه اختلافات داخلی در "اسرائیل" می‌تواند در یک جنگ خارجی تخلیه شود، تاکید کرد: احتمال دارد (رژیم) اشغالگر هر زمانی جنگی را علیه غزه آغاز کند.  

ابو مرزوق با تاکید بر اینکه اهمیت جنگ ۲۰۱۴ در آن بود که حماس و مقاومت حضور منطقه‌ای خود را نشان دادند، اظهار کرد: جنگ سال ۲۰۱۴ غزه طولانی‌ترین جنگ در تاریخ درگیری‌ها بوده و هدف از آن کنار گذاشتن حماس و مقاومت از میدان بود.

عضو دفتر سیاسی حماس در ادامه فاش کرد: اعضای هیات فلسطین از تلاش برای ترور فرمانده محمد الضیف و به شهادت رساندن خانواده او در جریان این جنگ خبر دادند.

به گفته ابو مرزوق، اشغالگران پیش از عملیات آدم‌ربایی در الخلیل، برای جنگ و اهداف توطئه‌گرانه خود علیه غزه آماده شده بودند.

او درباره مرحله پس از آغاز جنگ ۲۰۱۴ علیه غزه گفت: اشغالگران از ماجرای آدم‌ربایی و قتل اطلاع داشتند اما این خبر را اعلام نکردند تا شرایط عملیات فراهم شود.

به گزارش ایسنا، ابو مرزوق در ادامه تاکید کرد: آنها جنگ را با هدف قرار دادن غیرنظامیان آغاز کردند زیرا هیچ اطلاعی از پایگاه‌های نظامی نداشتند.

این مسؤول حماس با اشاره به اینکه نوآوری‌های مقاومت فلسطین به اندازه شرایط دشوار سیاسی و لجستیک موجود بود، گفت: جنگ ۲۰۱۴ همزمان با شرایط دشوار حماس به دلیل پیامدهای بهار عربی بود.

وی افزود: روز هفتم جنگ قاهره بیانیه‌ای برای آتش‌بس صادر کرد که با استقبال آمریکا، کشورهای عربی و فلسطین روبه‌رو شد. برخی کشورهای عربی ما را مسؤول جنگ دانسته و ما را در مورد آن متهم کردند در حالی که این درست نیست.

ابو مرزوق با اشاره به اینکه چندین طرف به ویژه با حضور جان کری، وزیر خارجه وقت برای برقراری آتش‌بس وارد عمل شدند، فاش کرد: یوهانس پاور، فرستاده صلح به همراه سفیر نروژ با پیامی از نتانیاهو مستقیما از تل‌آویو در قاهره حضور یافتند، فرستاده نروژ تاکید کرد، "اگر جنگ فورا متوقف نشود، ارتش رژیم صهیونیستی برای یک حمله زمینی گسترده آماده می‌شود"، من هم به او پاسخ دادم، "منتظر جنگ زمینی هستیم".

او توضیح داد: چرا که ما ابزارها و تجهیزات برای مقابله با جنگنده‌ها را نداریم و وسیله‌ای که با آن از کودکان و زنان‌مان دفاع کنیم نداریم و حمله زمینی به ما فرصت پیروزی در جنگی نابرابر را می‌دهد.

او با اشاره به اینکه "آقای خالد مشعل در بحبوحه جنگ پیشنهاد تشکیل یک هیات فلسطینی یکپارچه را به ابو مازن (محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) داد"، گفت: جنبش حماس دیکته‌های یک طرفه را نمی‌پذیرد و تجربه‌ها این مساله را ثابت کرده است، ما کل را بر جزء مقدم می‌کنیم.

ابو مرزوق با تاکید بر اینکه حماس قصد داشت منافع عمومی فلسطین را از طریق مذاکرات بدون حساب و کتاب‌های محدود محقق کند، گفت: مصر روند مذاکرات  غیرمستقیم را بر عهده داشت اما مشعل رایزنی‌های دیپلماتیکی را با وزرا و روسای منطقه انجام داد.

وی با اشاره به اینکه علت انتقادهای برخی کشورهای منطقه از حماس، فشارهای خارجی بود، گفت: موضعگیری‌های تشکیلات خودگردان درباره جنگ متفاوت بود، گاهی حامی حماس بود و گاهی موضعگیری‌های مغرضانه‌ای علیه آن داشت.

ابو مرزوق درباره اسرای فلسطینی در عربستان نیز گفت: هنوز امیدواریم که عربستان بر اساس منافع عمومی به پرونده زندانیان فلسطینی رسیدگی کند چرا که آنها قانون عربستان را نقض نکردند.

او درباره کنفرانس خبری مشترک صالح العاروری، نائب رئیس دفتر سیاسی حماس با جبریل الرجوب، دبیرکل کمیته مرکزی جنبش فتح نیز تاکید کرد: این کنفرانس اعلام یک جنبش مردمی و جناحی برای مقابله با طرح الحاق بود.

او گفت: حماس موافق با مقاومت همه جانبه است و در حال حاضر نیز با فتح در زمینه مقاومت مردمی همکاری خواهد کرد.

ابو مرزوق با تاکید بر اینکه حماس آماده ورود به سازمان آزادی‌بخش است و آنرا رقیب خود نمی‌داند، گفت: حماس به دنبال برقراری وحدت در فلسطین خواهد بود و هدف ما نه فقط ناکام گذاشتن طرح الحاق بلکه بیرون راندن اشغالگران است.

عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: موافقت حماس با (تشکیل) کشور فلسطین در اراضی ۱۹۶۷ به شرط دست کشیدن آن (اسرائیل) از شهرک‌سازی‌ها و نیز بازگشت آوارگان حاصل می‌شود.

او در ادامه گفت: آنچه رسانه‌ها درباره اتهام فرماندهانی از گردان‌های القسام به خیانت  منتشر کرده‌اند، صحت نداشته و هدف از آن تخریب حماس است.

فاش کرد: حماس برخی از افرادی را که با اشغالگران همکاری می‌کردند، بازداشت کرد، در میان آنها رابطی وجود نداشته و آنها رهبرانی از حماس یا القسام نبودند، یکی از آنها به سمت اراضی اشغالگران فرار کرد. فرد فراری نیز هیچگونه نقشه یا اطلاعاتی درباره قدرت دریایی حماس ندارد و آنچه در خبرها منتشر شده دروغ و فریب است، از رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های عربی می‌خواهیم در انتشار خبرها دقت کرده و به رسانه‌های عبری تبدیل نشوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار