کد خبر: ۸۷۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲ 16 July 2020

 

 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از از افزایش قیمت موادمخدر خبر داد.
موادمخدر در کشور گران شد!
سردار اسکندر مومنی با بیان اینکه سال ۹۸ سالی بسیار موفق و درخشان برای جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با موادمخدر بود، گفت: در سال ۹۸ تعداد شهدای مبارزه با موادمخدر گذشته نسبت به سال ۹۷، ۵۶ درصد و تعداد جانبازان ۶۰ درصد کاهش داشت. همچنین کشفیات سلاح، تلفات اشرار، مصادره اموال و دستگیری قاچاقچیان افزایش و همینطور قیمت موادمخدر نیز افزایش داشت. در سال ۹۸ همچنین توانستیم ۱۰۰۰ تن موادمخدر را کشف کنیم.

مومنی تصریح کرد: سازمان ملل در گزارشی که به‌طوررسمی اعلام کرد در دو هفته گذشته به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر بر همین موضوع صحه گذاشت و اعلام کرد ایران علی رغم اینکه در گیر مشکلات کرونا بود، ولی در مبارزه با مواد مخدر برای نجات بشریت غافل نشد. این سازمان همچنین به طور رسمی اعلام کرد که رتبه نخست کشفیات تریاک، هروئین و مرفین دنیا مربوط به جمهوری اسلامی ایران است که این خیلی جای تعجب دارد، چون ایران نه تولید کننده، نه مبدا و نه مقصد مواد مخدر و نه تنها مسیر است.
 
وی افزود: وقتی ۹۰ درصد تریاک جهان، ۴۸ درصد مرفین جهان و ۲۶ درصد هروئین جهان را ایران کشف می‌کند سئوالی که در ذهن ایجاد می‌شود اینکه پس بقیه چه کار می‌کنند؟ ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار مجروح و جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم نظام و کشور شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه کشور افغانستان سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ فقط ۲۰۰ تن تولیدات مواد مخدر داشت، گفت: الان این رقم به ۹ هزار تن رسیده یعنی نزدیک به ۵۰ برابر شده است. این میزان افزایش مواد مخدر با حمایت و ترغیب آمریکایی‌ها و کشور‌های حاضر در افغانستان نمود پیدا کرده است.

مومنی که در یک برنامه زنده رادیویی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه با مجموعه اقدامات خوبی که طی سال گذشته در کشور انجام شد قیمت مواد مخدر در داخل افزایش پیدا کرد، گفت: این مسئله یک امر طبیعی است وقتی مبارزه با مواد مخدر تشدید، میزان کشفیات بیشتر و به یک معنا هزینه‌های قاچاقچیان بالا می‌رود در برابر عرضه کمتر و قیمت بر مدار افزایشی قرار می‌گیرد و بر عکس هم اگر قیمت مواد مخدر ارزان و در دسترس باشد گرایش به مصرف این مواد در جامعه بیشتر می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه رابطه معناداری بین مقابله و قیمت مواد مخدر وجود دارد، گفت: اگر مبارزه با مواد مخدر درست نباشد و عرضه در جامعه بیشتر شود بطور طبیعی قیمت روند کاهشی به خود می‌گیرد، اما در عوض اگر مبارزه به شکل درستی انجام شود و هزینه قاچاقچیان بالا رود بی تردید عرضه مواد کمتر و در برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند و مردم به دلیل در دسترس نبودن و گرانی، کمتر به سمت مصرف مواد مخدر سوق پیدا می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار