یک شهردار، تنها به دلیل رویکردش به مسائل شهری نمی‌تواندمورد قضاوت قرار گیرد، بلکه باید پیامدهای طرح‌های وی و همکارانش و همچنین تأثیر آن‌ها بر جامعه شهری در طول مدت زمان خاص، مورد بررسی و ارزیابی قرارداده شود.
کد خبر: ۸۷۶۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶ 18 July 2020

تابناک ایلام مجتبی قیطاسی ::موسسه راهبردهای شهری در ایالات متحده، در دهه گذشته طی تحقیقی مشخصات مدیران موفق در زمینه مدیریت شهری مورد مطالعه و بررسی قرار دادند .

  در این تحقیق سوابق و عملکرد چندین نفر از شهرداران سنوات گذشته  شهرهای مختلف دنیا مورد بررسی قرار گرفت و با بسیاری از آنها به طور حضوری یا تلفنی مصاحبه شد که نتایج این تحقیق نشان داد دلایل موفقیت شهرداران را می توان در ۶ نقطه خلاصه کرد :

استفاده از ایده دیگران ؛بیشتر شهرداران موفق، افرادی هستند که در هر گفتگوی دوستانه، طرح‌ها و نظرات دیگران را می‌شنوند و آنها را به خاطر می‌سپارند.

ساختن بر اساس توان موجود؛ معمولأ طرح‌هایی موفق می‌شوند که مردم آنها را قبول دارند و همین قبول داشتن، نشانه آماده بودن جامعه برای چنین طرحی است.

اعلام به موقع؛ وقتی برنامه‌ای هنوز در مرحله طرح و نظر است، نباید آن را به عموم اعلام کرد. پس از بررسی یک طرح، باید مدتی را نیز صرف برنامه‌ریزی برای اجرای آن کرد. در این برنامه‌ریزی می‌توان حداقل ۴ تا ۵ مانع بزرگ را شناسایی کرد که ممکن است مانع موفقیت طرح شوند.

حل مشکلات مالی؛ یکی از موانعی که تمام طرح‌ها در سراسر دنیا با آن روبرو هستند، کمبود بودجه است. قبل از اعلام عمومی یک طرح، باید منبع یا منابع مالی تأمین بودجه برای طرح مورد نظر، مشخص شوند.

ارتباط طرح با مردم؛ یکی دیگر از مشکلات احتمالی یک طرح این است که آنها تنها یک ایده و نظرند و هر طرحی باید در مقیاس‌های انسانی بررسی و آزمایش شود تا مشخص گردد آیا افراد جامعه از آن طرح استقبال خواهند کرد و مورد استفاده آنها هست؟

تمرکز روی طرح ؛ بعضی از آنها بیشتر به روند کار و خدماتی که در روند اجرای طرح‌ها ارائه می‌شوند، اهمیت می‌دهند و برخی دیگر بیشتر به نتیجه کار و پیامدهای اجتماعی، سیاسی و مدیریتی طرح‌هایشان اهمیت می‌دهند. هر کدام از این مشخصات می‌تواند باعث موفقیت یک شهردار شود.

یک شهردار، تنها به دلیل رویکردش به مسائل شهری نمی‌تواندمورد  قضاوت قرار گیرد، بلکه باید پیامدهای طرح‌های وی و همکارانش و همچنین تأثیر آن‌ها بر جامعه شهری در طول مدت زمان خاص، مورد بررسی  و ارزیابی قرارداد.

حال با نگاهی  کلی  در قالب یک گفتگو با شهردار و رییس شورای شهر لومار از توابع شهرستان سیروان به عمکلرد و مدیریت شهری این شهر خواهیم پرداخت .

مجوعه شهرداری در راس آن شهردار لومار  در دوره جدید تلاش زیادی داشته است  تا بتواند در زمینه های مختلف عمران شهری قدم های مثبتی بردارد.

آنچه به نظر می رسد با توجه به تلاش ها و اجرای طراح های که توسط شهردار به ثمر نشسته است نشان از یک انتخاب  موفق ، آگاهانه  از سوی شورای اسلامی  شهر لومار می باشد که انتظارات مردم سیروان در انتخاب شهردار با تجربه،با تخصص، کارآمد و غیره محقق شده است.

گشایش دروازه توسعه شهری با انتخاب شهرداران کارآمد محقق خواهد شد و شورای شهر لومار با این انتخاب توانسته بدور از گرایش های سیاسی و خردجمعی به نتیجه ای برسد که یکی از فرزندان بومی منطقه که به مشکلات شهری واقف بود، انتخاب کند و با این اقدام برگ زرینی به افتخارات خود بیفزایند .

هرچند شهرستان سیروان در زمینه های مختلف با مشکلات فراوانی روبرو است ولی در زمینه شهرسازی و عمران شهری قدمهای قابل توجهی برداشته شده است و این مهم مدیون زحمات شهردار و شورای اسلامی شهر لومار خواهد بود.

با اینکه شهرداری لومار از لحاظ درآمد ضعیف می باشد ولی با رایزنی های شهردار و اعضای شورای شهر در بین خیرین و سیروانی های مقیم مرکز و مسئولان در سطح شهرستان ، استانی و ملی، توانستند کمک های خوبی در زمینه های مختلف توسعه شهری جذب کنند.

وسعت شهر لومار 179 هکتار است که تاکنون 86 هزار متر مربع فضای سبز در آن ایجاد و دارای 49 هکتار معابر است که 60 درصد آن تکمیل گردیده است.

شهردار لومار با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز به ازای هر نفر 32 متر مربع است،گفت: در سال گذشته بیش از یکهزار و 800 اصله نهال و یکهزار و 700 جعبه گل فصلی با اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال کاشته شده است.

 محمد کاظمی افزود: با احداث یک واحد گلخانه و نهالستان، گل ها و نهال های مورد نیاز شهرداری در سال 99 تامین می‌شود و در راستای ایجاد نشاط و تفریح در بین کودکان 2 ست بازی در محله فرهنگیان و بوستان ولایت نصب شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر این ها، برای تامین روشنایی بوستان ولایت بیش از 100 میلیون تومان هزینه شده است، افزود: اقدامات قابل توجهی برای فضای سبز و منظر شهری در این شهر انجام شده که خروجی آن برای شهروندان قابل لمس است.

وی با اشاره به اینکه 41 هزار متر مربع زیرسازی و آسفالت در سطح شهر لومار شده است، اظهار داشت: زیرسازی و آسفالت بلوار درویشان، بلوار شهید بهشتی ، خیابان جمهوری ، خیابان سیمره ، خیابان امام خامنه ای ، روکش آسفالت بوستان ولایت و روکش آسفالت خیابان معلم محله فرهنگیان تنها بخشی از اقدامات انجام شده در حوزه بهسازی معابر و خیابان های سطح شهر بوده است.

وی ادامه داد: در مجموع برای اجرای آسفالت و معابر مبلغ سه میلیارد و 500 میلیون تومان از محل قیر بازآفرینی و سازمان شهرداریها هزینه شده است.

شهردار لومار به سیلبند اجرا شده اشاره و تصریح کرد: سیل بند بلوار شهید بهشتی با اعتباری بالغ بر 200 میلیون تومان و دیوار حائل بلوار درویشان با اعتباری بالغ بر 250 میلیون تومان انجام شده است.

کاظمی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از یکهزار و 500 متر جدول گذاری در محلات سطح شهر لومار انجام گردیده است، خاطر نشان کرد: در سال جاری 4 هزار متر جدول گذاری در دست اقدام است که 800 میلیون تومان هزینه خواهد شد.

شهردار لومار به پیاده رو سازی در سطح شهر لومار اشاره کرد و گفت: لاین شمالی بلوار امام خمینی(ره) به میزان سه هزار و 500 متر مربع انجام و قرارداد آن تا پنج هزار متر مربع در دست اقدام می باشد که در این راستا 300 میلیون تومان هزینه شده است.

کاظمی با بیان اینکه یادمان شهدای گمنام با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در حال اجرا می باشد، افزود: در سال گذشته ساختمان آتش نشانی در دو طبقه و دو آشیانه به مساحت یکهزار متر مربع با اعتباری بالغ بر 800 میلیون تومان به بهره برداری رسید.

وی اظهار داشت: پروژه تعریض بلوار درویشان با انعقاد 9 تفاهمنامه با مالکان پس از سال‌ها انجام و در سال گذشته با انضباط مالی که ایجاد شد ، بدهی های شهرداری به میزان 50 درصد کاهش یافته و حقوق و مزایای کارکنان به روز شده است.

وی با اشاره به اینکه بدهی های شهرداری به دستگاههای خدمات رسان از جمله آب ، برق ، گاز ، مخابرات و غیره پرداخت شده است، اظهار داشت: بدهی های شهرداری به تامین اجتماعی تقسیط شده و در حال پرداخت می باشد و طلب اداره امور مالیاتی از شهرداری از طریق اوراق تسویه تهاتر گردیده است.

شهردار لومار با بیان اینکه بودجه داخلی این شهرداری در حوزه منابع داخلی 60 درصد افزایش یافته است،گفت: این دستگاه در حال حاضر محکومیت قضایی ندارد.

کاظمی به برنامه های این شهرداری در سال جاری اشاره کرد و افزود: تکمیل بلوار امام خمینی(ره) شامل موزائیک فرش ،فضای سبز و تامین روشنایی و احداث سیلبند محله رنگینی شامل جدول گذاری به میزان 3 هزار و 500 متر ، موزائیک فرش به میزان 5 هزار متر مربع و تکمیل پروژه یادمان شهدای گمنام و همچنین زیرسازی معابر به میزان 30 هزار متر مربع و نصب شهر بازی و ست ورزشی در محلات و جذب قیر رایگان از محل بازآفرینی و آسفالت معابر عنوان کرد.

وی اظهار داشت: ایجاد درآمد پایدار یکی از مهمترین موضوعاتی است که در حال پیگیر ی است و یکی از مشکلات شهرداری مستهلک بودن ماشین آلات شهرداری می باشد و خواستار تخصیص ماشین آلات جدید به شهرداری از طریق مسؤلین شد.

وی ادامه داد: شهرداری لومار با نقش فعال در ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا بیش از 24 مرحله اقدام به ضدعفونی شهر کرده است.

همچنین رئیس شورای اسلامی شهر لومار به جذب اعتبارات در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با رایزنی های انجام شده در مرکز کشور و خیرین بیش از 2.5 میلیارد تومان برای شهرداری لومار جذب شده است و در سال جاری نیز برای این مهم قول های مساعدی گرفتیم که در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

ناصر مرادی با بیان اینکه تفاهمنامه های زیادی با مردم برای تعریض خیابان ها و معابر به تصویب شورای شهر لومار رسیده است افزود: با برنامه ریزی های انجام شده در نظر است که افرادی که دارای تمکن مالی هستند در اجرای عمران شهری ، شهرداری را یاری کنند.

وی اظهار داشت: با رایزنی های انجام شده قرار است که وسایل نقلیه در اختیار شهرداری قرار گیرد و شورای اسلامی شهر در انتظار تحقق وعده مسئولان هستیم که برای خدمات رسانی شهرداری مفید خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر لومار از ایجاد هماهنگی بین مردم و شهرداری و ادارات مختلف در راستای توسعه شهرستان و رفع مشکلات مردم خبر داد و تصریح کرد: استقرار بیش از 5 دستگاه اجرایی برای خدمات رسانی بیشتر به مردم در شهرداری لومار با موافقت شورای شهر انجام شده است.

مرادی افزود: شورای اسلامی شهر لومار بدور از گرایشات سیاسی و با همدلی در صدد رفع مشکلات شهروندان هستند و با انتخاب شهردار بومی و کاردان تلاش خواهند کرد که لومار را به جایگاه واقعی خود برسانند.

وی ادامه داد: هر چند مرکز شهرستان با مشکلات فراوانی روبرو می باشد اما شورای اسلامی شهر و شهردار تلاش می کنند با استفاده از خرد جمعی و استفاده از کارشناسان مجرب روز به روز قله های ترقی را طی کنند.

وی تصریح کرد: شورای اسلامی شهر لومار مصمم است با تصویب اقدامات زیباسازی، موانع را برای شهرداری برطرف کند و نتیجه این اقدامات باعث رفاه و آسایش شهروندان خواهد بود./م

 

نگاهی به مدیریت شهری شهرداری  لومارنگاهی به مدیریت شهری شهرداری  لومارنگاهی به مدیریت شهری شهرداری  لومارنگاهی به مدیریت شهری شهرداری  لومارنگاهی به مدیریت شهری شهرداری  لومار

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
آواره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
به نام تنهادادرس دادگر شهربی صاحب لومارتاوقتی مسوول بومی دلسوزبحدکافی واخلاص وتلاش صادقانه نبینه به خودش حالش خوب نمیشه مگرخدامرحمت کنه که حضرتش رایارای هرکاری هست همین رییس شورای شهرواغلب اعضاش آدمهایی ریاکاروجاه طلبن البته شهردارخوبه خداخیرش بده ولی انصافاشورای شهرفقط دکوریه دلسوزمیخادلومارکه ازجون مایه بذاره هرتلاشی هم شده واسه لومار عزیزان مقیم مرکزپیگیری میکنن
دلسوخته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
این جمع شدن دوریک نهال وحضورنمادین خیلی تکراری وخسته کننده شده من حاضرم باکف دستهام خیابانهای لومارومحله هاشوتمیزکنم خداسببی بسازه که شایستگان اموررابدست گیرندبخدانه ازروی غرض ومرض بلکه ازروی دردمندی حرف میزنم مردم به فکرهم نیستن باهم همدلترباشن خریدهاشونوتوهمین شهرکنن پولدارهابازارشوتوسعه بدن تامتمرکزبشن انصاف هم خیلی خوبه که بعضی بازاریهاش ندارن ومردموتیغ میزنن ایمان وعمل مردم افتضاحه ازفقرهم اینطوری شدن
باران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
سلام به مردم زحمت کش وبدبخت سیروان که هیچ دلسوزی ندارن امیدوارم خدابه دادشان برسدباظهورحضرت قائم وامیدوارم مسوولین این شهرکوچک ودردمندبه خودبیایندواولین اولویت خودرا اعتلای همه جانبه ی این شهرمظلوم قراردهندمردم هم توجه بیشتری به زیبایی شهرداشته باشندوخودشان حافظ زیرساختهای اندک لومارعزیزباشندخدایاکمک
باران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
درودبر برادربزرگوار جناب کاظمی شهردارزحمتکش لومار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار